اخبار

مسجدی که محل عبادت و استراحت زائران عبدالعظیم حسنی بود

امام جماعت مسجد «حضرتی» با اشاره به تاریخچه ساخت این مسجد و همچنین جایگاه آن در میان مردم محل گفت: این مسجد سال ها قبل محل عبادت و استراحت مردمی بود که برای زیارت حضرت عبدالعظیم الحسنی رهسپار این نقطه از تهران شده بودند.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد حجت الاسلام «قاسم احتسابی»، امام جماعت مسجد «حضرتی» با بیان اینکه مسجد حضرتی بیش از صد سال قدمت دارد گفت: بعد از بازسازی مسجد نوشته ای در مورد تاریخ ساخت مسجد پیدا شد که موید این مساله بود، در حال حاضر بخشی از مسجد را همان بافت قدیمی تشکیل می دهد اما حیاط مسجد به فضای داخلی اضافه شده است.

 وی ادامه داد: ظاهرا شخصی معروف به رمضان این مسجد را ساخته است، به گفته مأمومین قدیمی مسجد، محلی که مسجد در آن ساخته شده است در اصطلاح مردم آن روزگار آخر تهران بوده است و کسانی که می خواستند به زیارت حضرت عبدالعظیم الحسنی بروند بین راه در این مسجد توقف می کرده اند و نماز خواندند و شب را در مسجد استراحت می کردند و صبح راهی زیارت می شدند و به همین دلیل است که نام این مسجد، مسجد حضرتی است و اتفاقا بازار اطراف مسجد نیز حضرتی نام دارد.

 امام جماعت مسجد حضرتی در ادامه این مصاحبه به ویژگی های یک مسجد موفق اشاره کرد و گفت: مسجدی می تواند در میان مردم مطرح شود که جوابگوی نیاز معنوی شان باشد، مسجدی که علاوه بر آنکه محل عبادت مردم باشد، در مورد مسایل دینی شان در سه بخش اعتقادات، احکام و مسایل اخلاقی همواره پاسخگو باشد تا مردم همیشه تکیه گاه و پشتوانه ای برای مسایل عبادی خود داشته باشند.

 حجت الاسلام احتسابی با بیان اینکه حضور فرزندان در مسجد به نگاه و رویکرد خانواده به مسجد برمی گردد، گفت: وقتی خانواده ای اهل نماز باشند و برای اقامه نماز به مسجد بروند در این صورت فرزند آن خانواده نیز به تاسی از والدین اش چنین رویکردی را در پیش می گیرد، بنابراین عمدتا رفت و آمد به مسجد ریشه در خانواده دارد. از سوی دیگر مراکز آموزشی و به ویژه آموزش و پرورش نیز نقش مهمی در این راستا ایفا می کنند.

 وی ادامه داد: شاید این موثر باشد که بودجه به مسجد بدهند اما این بودجه برای اقبال مردم به حضور در مسجد کافی نیست، ما مساجدی را داریم که امکانات محدودی دارند ولی مردم در آن مساجد حضور پیدا می کنند و مساجدی را داریم که امکانات بالایی دارند ولی اهل مسجد اندک اند، این مساله به نوع نگاه امام جماعت و فعالیت های مسجد برمی گردد.

 امام جماعت مسجد حضرتی با بیان اینکه فعالیت برای مسجد نیاز به فکر و هم اندیشی همه جانبه کارشناسان دارد، گفت: در حال حاضر مساجد کمتر از این ظرفیت برخوردار هستند یعنی به ندرت پیش می آید که افراد برجسته و نخبه در حوزه های مختلف علوم دینی به صوت مستمر در مسجد حضور یابند از سوی دیگر ائمه جماعات این روزگار نیز به سبب شرایط مانند ائمه جماعات دوران گذشته نیستند.

  وی ادامه داد: وقتی شرایط مساجد و ائمه جماعات امروز را با امام جماعت های سی سال قبل مقایسه می کنیم می بینیم اکثرا از نظر بنیه علمی مثل آنها نیستند، در بیشتر مساجد تهران ائمه جماعات مجتهد بودند و از نظر علمی قوی، اما متاسفانه جای آنها پر نشد و بعد از آنکه به رحمت خدا رفتند سایر اشخصی که به جانشینی آنها در مساجد حاضر شدند هرگز نتوانستند جای آنها را پر کنند.

 امام جماعت مسجد حضرتی تصریح کرد: افراد بسیاری در حوزه های علمیه هستند که از نظر علمی بنیه قوی دارند ولی متصدی مسجد نیستند، تصور می کنم حوزه ها از جنبه های مختلفی می توانند در  رابطه با مساله مسجد نقش آفرین باشند.

 حجت الاسلام احتسابی در ادامه به فعالیت های مسجد حضرتی در طول هفته اشاره کرد و گفت: ما در مسجد مان فعالیت های متعددی داریم، البته مسجد ما شش ماه اول سال فقط نوبت نماز ظهر و عصر دارد چراکه زمان نماز مغرب و عشا بیشتر مغازه ها تعطیل هستند، اما در شش ماهه دوم سال دو نوبت نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا را داریم.

 امام جماعت مسجد حضرتی گفت: در طول هفته بین دو نماز مسایل شرعی بیان می شود، زمانی که دو وقت نماز در مسجد داریم در یک نوبت مسایل مربوط به خرید و فروش را در مساجد برای مردم بیان می کنیم و و نوبت دوم مسایل عبادی در مسجد م طرح می شود، همچنین هفته ای دو روز نیم ساعت قبل از اذان ظهر با حضور عده ای مامومین زیارت جامعه کبیره قرائت و تفسیر می شود.

 گفتنی است مسجد حضرتی در خیابان مولوی بازار حضرتی اول کوچه شهید موسوی (ارامنه) واقع شده است.

منبع: شبستان
۹ آبان ۱۳۹۴ ۱۴:۲۳

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید