اخبار

زیباترین مسجد آفریقا با گنبدی طلایی در «آبوجا»+تصاویر

زیباترین مسجد آفریقا با گنبدی طلایی در «آبوجا»+تصاویر
مسجد ملی«آبوجا» واقع در پایتخت نیجریه با گنبدی طلایی زیباترین مسجد آفریقا محسوب می شود.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، مسجد «آبوجا» معروف به مسجد ملی نیجریه در کشوری واقع شده که بیشتر آن را مسلمانان تشکیل می دهنداین مسجد در شهر بزرگ آبوجا، پایتخت نیجریه و در خیابان درب الاستقلال مقابل مرکز ملی مسیحی واقع شده است و زیباترین مسجد آفریقا نیز محسوب می شود.

 

این مسجد سال 1984 میلادی ساخته شده و برای غیرمسلمانان هنگام نماز بسته است. موسى محمد یوستاز، امام جماعت مسجد مسجد آبوجاست. این مسجد گنبدی طلایی دارد که از پوشش آلومینیومی با طلا کاری در برخی قسمتها به ویژه در گنبد مرکزی آن استفاده شده است.

 


این مسجد دارای مکانی برای اقامه نماز، کتابخانه و سالن کنفرانس و فضای آموزشی است.

آبوجا پایتخت نیجریه است. جمعیت آبوجا ۷۷۸،۵۶۷ نفر است. زمانی که در سال ۱۹۷۶میلادی تصمیم گرفته شد پایتخت نیجریه را از لاگوس جابجا کنند، یک ناحیه پایتختی برای ساخت پایتخت در مرکز کشور در نظر گرفته شد. آبوجا که به صورت یک شهر طراحی‌ شده است در این ناحیه پایتختی فدرال ساخته شد.

جابجایی پایتخت دو دلیل اصلی داشت، یکی ازدیاد بیش از اندازه جمعیت در لاگوس و دیگری قرار دادن پایتخت جدید در ناحیه‌ای بیطرفانه از نظر قومی. تکمیل ساخت زیربنای این شهر با مقداری تعویق در دهه ۱۹۸۰ به پایان رسید.

 


به دلایل سیاسی آمار دقیقی از ترکیب مذهبی  و جمعیتی نیجریه در دست نیست مردم ایالت های شمالی نیجریه عمدتا مسلمان هستند، درصد جمعیت مسلمان و مسیحی ایالت های جنوب غرب برابر می باشد و مردم ایالتهای جنوب شرق عمدتا مسیحی هستند. در کل بر آورد می شود که جمعیت مسلمانان بیشتر از مسیحیان باشد.

در نیجریه بیش از ۲۵۰ گروه قومی وجود دارد که مهم ترین آن ها سه قوم هوسا ، یوروبا و ایبو است که به ترتیب ۲۹ ،۲۱ و ۱۸ درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند. قبیله هوسا عمدتا مسلمان هستند و در شمال نیجریه زندگی می کنند. قبیله یوروبا در جنوب و جنوب غرب نیجریه به سر می برند و از موقعیت اقتصادی و سیاسی خوبی برخوردار هستند و نیمی از آنها مسلمان هستند. قبیله ایبو که خاستگاه آنها جنوب شرق کشور است، اکثرا مسیحی هستند.

 

۴ آذر ۱۳۹۴ ۱۴:۳۶
پایگاه تخصصی مسجد |

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید