اخبار

مرمت ۴۲ مسجد تاریخی یزد

برای نمونه مسجد جامع کبیر یزد یکی از شاهکارهای بدیع معماری مساجد ایران به شمار می‌آید که تزئینات زیبا و منحصر به فرد جلوه‌ای ستودنی به آن داده است و به جرات می‌توان گفت دارای بلندترین مناره‌های جهان است یا مسجد فهرج نیز قدیمی‌ترین و نخستین مسجد ایرانی است، با منار گلی نه‌چندان بلند که ساختمان آن از ابتدا تاکنون تغییری نکرده است.
اما متاسفانه نبود حفاظت و رسیدگی مناسب به برخی از این آثار تاریخی باعث شده بسیاری از آنها اکنون در چند قدمی تخریب قرار بگیرد.
هرچند مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد اخیرا از آغاز عملیات مرمت ۴۲ مسجد استان با اعتباری بالغ بر ۲۸ میلیارد ریال و با همکاری هیات امنای این مساجد تاریخی خبر داده است.
بهرام رضایی افزود: هم‌اکنون سال مالی ۱۳۹۰ در این اداره کل به پایان رسیده و با تخصیص اعتبارات سال ۹۱ سعی خواهیم کرد سال پرباری را در حفظ و احیای میراث فرهنگی استان یزد رقم بزنیم. وی با اشاره به این که سال‌گذشته بیش از ۲۰ مسجد این استان مرمت و بازسازی شده‌است، گفت: اعتباری بالغ بر ۸۰۰ میلیون تومان برای مرمت و بازسازی این مساجد صرف شد.
رضایی با اشاره به این که این مساجد در بخش‌های تزئینات، سازه، معماری و تاسیسات مرمت و بازسازی شده‌است، افزود: مسجد جامع یزد، مسجد امیر چخماق، مسجد ریگ، تفت، مسجد جامع بافق و مسجد جامع فیروزآباد صدوق ازجمله این مساجد است.
وی با اشاره به این که در استان یزد بالغ بر صد مسجد ثبت‌ملی شده است، گفت: قدمت و ویژگی‌های منحصر به فرد در معماری به لحاظ ساختاری ازجمله مولفه‌هایی است که در ثبت ملی مساجد مورد توجه قرار گرفته شده است.
وی مسجد فهرج را یکی از قدیمی‌ترین مساجد این استان نام برد و تصریح کرد: این مسجد در قرن اول هجری در ایران ساخته شده است و نخستین مسجد شناخته شده ایران به شمار می‌رود. پرونده این مسجد به عنوان اولین مسجد تاریخی ایران ثبت شده است. مسجد جامع کبیر یزد نیز در آینده نزدیک در فهرست ثبت جهانی قرار می‌گیرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد همچنین از عقد قرارداد با پیمانکار طرح مرمت مسجد جامع و تاریخی شهر یزد خبر داد و گفت: هم‌اکنون پیمانکار این پروژه در حال تجهیز کارگاه است و عملیات مرمت این مسجد تاریخی بزودی آغاز خواهد شد. قرار است در این مدت بخشی از کاشی‌های گنبد مسجد جامع یزد که به دلیل نفوذ باران و فرسایش در حال فروریختن است مرمت شود.
به گفته رضایی، مشکلات مسجد جامع یزد بیشتر در بخش تزئینات است. همچنین مرمت گنبدخانه و سنگفرش به دلیل استفاده روزه‌داران از این مسجد، بعد از ماه مبارک رمضان آغاز خواهد شد و حدود چهار ماه طول خواهد کشید.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد افزود: بودجه‌ای که برای مرمت مسجد جامع در نظر گرفته شده حدود ۱۵۰ میلیون تومان است.
۹ اَمرداد ۱۳۹۱ ۰۲:۰۵

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید