اخبار

برخی نسبت به جامعه و نظام اسلامی بی وفا هستند

برخی نسبت به جامعه و نظام اسلامی بی وفا هستند
آیت الله جوادی آملی : اگر چیزی برای ما حل نشده چرا باید در جامعه ایجاد ناامیدی کنیم و جامعه از ترس ما بلرزد .

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از خبرگزاری بقرآن، آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی روز گذشته در درس تفسیر خود در مسجد اعظم گفـت: وقود جهنم همین انسان‌ها هستند و چیزی از بیرون به آنجا آورده نمی‌شود که نمونه‌های آن را هم قرآن مشخص فرمود و فرمود کسانی مانند آل فرعون وقود نار هستند.
وی به انواع عبادت اشاره کرد و ادامه داد: عبادت سه نوع است؛ برخی «حباً لله» عبادت می‌کنند، برخی از روی خوف جهنم و برخی به شوق بهشت که حرف بزرگواران معصوم این است که ما «حباً لله» دستور خدا را اطاعت می‌کنیم.
این مفسر قرآن با بیان اینکه جهنم نیز «حباً لله» فرمان الهی را اطاعت می‌کند تصریح کرد: سؤال این است که اگر جهنم حبا لله این کار را می کند چرا در برخی تعابیر ذیل آیه‌ای در سوره فجر آمده فرشتگان جهنم را با غل و زنجیر می‌آورند؛ پاسخ این است که این تعبیر برای نافرمانی نیست بلکه وزن جهنم زیاد و ثقیل است و با اطاعات از روی «حباً لله» تنافی ندارد.
این مفسر قرآن درباره تعبیر مرض در قرآن عنوان کرد: فرمود این مرض گاهی مزمن و گاهی قابل علاج و گاهی غیر قابل علاج است؛ افراد با ایمان ضعیف قلبشان بیمار است، اما قابل درمان هستند. اما برخی نسبت به جامعه و نظام اسلامی بی وفا هستند و سعی می‌کنند با نوشته و رفتارشان ناامیدی در جامعه ایجاد کنند که به آنان مرجف گفته می‌شود و اراجیف نیز که به اخبار بی پایه می‌گویند از همینجا منشا گرفته است.
استاد برجسته حوزه اظهار کرد: اگر چیزی برای ما حل نشده چرا باید در جامعه ایجاد ناامیدی کنیم و جامعه از ترس ما بلرزد که در صدر اسلام عده‌ای مصداق مرجف بودند و فرمود اینها باید از این کار دست بردارند وگرنه مشمول عذاب خواهند بود.
عالم بازیچه نیست
وی با بیان اینکه خلقت دنیا و آخرت باطل نیست و حق است گفت: بازیگری و باطل در ساختار خلقت نیست و جز با حق روبرو نیستیم؛ یک بدنی داریم که ساختارش بازیگری و بطلان استوار نیست و وحیی داریم که جز حق نیست و بر بازی آفریده نشده و جامعه اگر وجود جدا داشته باشد به شرح ایضا اما اگر در حقیقت انسان یک حیثیت اجتماعی باشد در آن هم لغوی نیست اینها خطوط قرمز قرآن است و در یک یا دو آیه بیان نشده بلکه در آیات زیادی آمده و مطلق قابل تقیید و قابل تخصیص هم نیست یعنی اصلا صدر و ساقه عالم بازیگری نیست.
وی ادامه داد: فرمود بدن شما بر اصول طبی و سلامتی خلق شده و هر کاری بکنید که سمی به آن بدهید نمی پذیرد، در روح نیز اینطور است و اگر کسی کینه برادر مومن، همسایه و دوست را در دل جا دهد یک وقت بالا می‌آورد و آبرویش می رود. ممکن نیست کسی کینه به نظام و امت و ارحام خود داشته باشد و یک وقت آشکار نشود. این آشکاری هم نه در قیامت بلکه در دنیا رخ می‌دهد.
وی تاکید کرد: روح ممکن است چند سال امور باطل را نگه دارد ولی نه هضم می کند و نه همیشه مستور می ماند و روزی بالا می‌آورد لذا ظلم در عالم نمی ماند و نمی توان جامعه را براین اساس اداره کرد.
این مفسر با اشاره به علم اولیاء بر اعمال ما گفت: اعمال هفته ای دوبار بر امام زمان(عج) عرضه می‌شود، اما بنا نیست آبروی افراد را ببرند ولی اسم و اعمال فرد را که در دیوان محاسبات اعمال ثبت است می‌بینند.
استاد برجسته تفسیر حوزه با اشاره به علم الهی تصریح کرد: علم واجب تعالی به جزئیات از مباحث پیچیده است اینکه آیا خدا جزئیات را می‌داند یا نه؟ برخی از راه کلی ثابت کرده و می گویند شیئی که معدوم بوده خدا به آن علمی نداشته و بعد از نابودی نیز به آن علمی ندارد چون معدوم است ولی در حکمت متعالیه تلاش شد تا ثابت شود همین موجود محدود در ازل معلوم ذات خدا بود و بعد از نابودی نیز معلوم ذات است و خداوند حتی آن ناله مرغان و موجودات جنگلی که برای حفظ فرزندان و رزق و روزی دست و پا می‌زنند را هم می‌داند.
وی با اشاره به وضعیت افراد کافر عنوان کرد: برخی نائی و ناهی هستند یعنی هم خود از دین دور هستند و هم دیگران را دین دور می سازند در حالی که حق برآنان روشن بود بنابراین همه کارهایشان را خدا در دنیا و آخرت باطل می‌کند و در هر پاراگراف تاریخی حق پیروز است و البته مجازات قیامت آنان نیز سر جای خود باقی است

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۱۰:۲۰

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید