اخبار

اصل برگزاری مراسم عقد در مساجد، جایز است

اصل برگزاری مراسم عقد در مساجد، جایز است
امام جماعت مسجد صاحب الزمان (عج) برگزاری مراسم عقد در «مسجد» را بلا اشکال خواند و گفت: البته برگزاری چنین مراسمی نباید قداست مساجد را خدشه‌دار کند.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از شبستان :می توان گفت که «مسجد» مهم‌ترین و بنیادی‌ترین پایگاه عبادی و اجتماعی اسلام و محل مراجعه مردم برای طرح مسایل شرعی و فراگیری کلام خدا و آموزه‌های اهل بیت (ع) است. این پایگاه برای حفظ ارتباط خود با مردم، ناگزیر از هماهنگی با رویدادهای تازه، فناوری‌های نو و تحولات اجتماعی و فرهنگی جامعه است. البته شاید جمع میان این سازگاری و همراهی با دستورات دین دشوار باشد.

 

گاهی برخی اقدامات و فعالیت های مرتبط با مسجد، زمینه ساز بروز بدعت های نادرست و برخلاف روح و دستور شرع می شود. از سوی دیگر این موضوع مطرح است که اگر مساجد به روز و نوآور نباشند، چگونه در جذب نسل های تازه و حفظ نسل های قدیم نمازگزاران و مومنین موفق خواهند بود؟! امروزه موضوعاتی مانند برگزاری مراسم عقد در مسجد، ساخت مساجد با رنگ و شکل تازه و جذاب و حضور و فعالیت حداکثری بانوان در این پایگاه دینی، بسیار مطرح است.

 

خبرنگار مسجد خبرگزاری شبستان طی سلسه گفت و گوهایی با برخی فقها و مجتهدین این موضوع را پیگیری کرده است که در این فرصت، مشروح گفت و گو با آیت‌الله سید محمد حسین میرسجادی، امام جماعت مسجد صاحب الزمان (عج) تهران و استاد درس خارج (فقه و اصول) حوزه علمیه، از نظرتان می‌گذرد.

 

آیت‌الله میرسجادی برگزاری مراسم عقد در «مسجد» را بلا اشکال خواند و گفت: چنین مراسمی اولا نباید قداست مسجد را خدشه‌دار کند. ثانیا زحمتی برای نمازگزاران نداشته باشد. ثالثا همراه با کف زدن و شادی غیر متعارف نباشد.

 

«مسجد» محل عبادت است

وی افزود: «مسجد» محل عبادت است بنابراین انجام هر عملی در آن باید منطبق با احکام دین و شانیت آن ـ معبد ـ باشد.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان اینکه بنده هیچ مراسم عقدی در مسجد صاحب الزمان (عج) برگزار نکرده‌ام، خاطرنشان کرد: ضرورتی برای این کار وجود نداشته است؛ شاید مهم‌ترین دلیل آن، برگزاری مراسم عقد در دفترم باشد.

 

اصل برگزاری مراسم عقد در مساجد، جایز است

وی اضافه کرد: اصل برگزاری مراسم عقد در مساجد، جایز است؛ همچنان که در حرم حضرات معصومین (ع) هم برگزار می‌شود. البته این موضوع نباید برخلاف شانیت و قداست مسجد باشد. ضمن اینکه نیاز به دستور مستقیم و صریح دین یا شارع مقدس در این باره وجود ندارد.

 

 

 

 

انجام فعالیت اقتصادی در هیچ قسمتی از مسجد توصیه نمیشود

آیت‌الله میرسجادی همچنین در مورد بحث انجام داد و ستد در مسجد، گفت: انجام هرگونه داد و ستدی در مسجد، کراهت دارد؛ بنابراین انجام آن، حرام نیست اما توصیه نمی‌شود.

 

وی گفت: انجام فعالیت اقتصادی در هیچ قسمتی از مسجد توصیه نمی‌شود و فرقی بین بخش‌هایی که صیغه بر آن خوانده شده یا نشده هم وجود ندارد.

 

امام جماعت مسجد صاحب الزمان (عج) خاطرنشان کرد: انجام هر عملی در «مسجد» مانند مراسم عقد، فعالیت اقتصادی و ... در صورتی که اولا برخلاف دستور دین نباشد، ثانیا مزاحمتی برای نمازگزاران ایجاد نکند و ثالثا برخلاف شانیت و قداست مسجد نباشد، جایز است. البته برای هر یک از این فعالیت‌ها، احکام ویژه‌ای وجود دارد.

۲ تیر ۱۳۹۵ ۱۳:۳۹

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید