اخبار

حضور مؤثر سینماگران در کنار روحانیون؛ ضامن موفقیت همایش روحانی در قاب سینما.(ایکنا.92/02/02)

گروه هنر: مدیرکل رسانه‌های معاونت تبلیغات حوزه‌های علمیه تأکید کرد: لازمه موفقیت و نتیجه‌بخش بودن نخستین جشنواره ـ همایش «روحانی در قاب سینما» حضور مؤثر سینماگران در کنار روحانیون است.

حجت‌الاسلام والمسلمین جواد اسماعیلی، مدیرکل رسانه‌های معاونت تبلیغات حوزه‌های علمیه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) با بیان مطلب فوق اظهار کرد: از نگاه من توجه سینما به روحانیت آن چنان که باید مناسب نبوده است. دلیلم نیز برای این گفته این است که یا از روحانیت در آثار سینمای، تصویری منفعل ارائه شده یا اینکه تنها تصویری از روحانی نشان داده می‌شود که امام جماعت مسجد است، به سؤالات شرعی عده‌ای پاسخ می‌دهد. این نوع نگرش‌های نامناسب تا به آنجا پیش رفت که در زمان‌هایی شاهد نگاه غلط و اشتباه به روحانیت بودیم.

وی درباره شاخصه‌های تصویرسازی مناسب از روحانی در سینما تصریح کرد: تصویری که از یک روحانی در سینما انجام می‌شود باید مطابق با شرح وظایف یک روحانی دینی باشد. این وضعیت، هم مربوط به ظاهر می‌شود هم اینکه باطن را در بر می‌گیرد. در شکل اول که مربوط به ظاهر می‌شود باید شأن روحانی حفظ شود. بدین معناکه تا حد امکان باید کسی که آن نقش را ایفا می‌کند یا خود روحانی باشد یا اینکه به لحاظ شخصیتی موجه باشد.

روحانی دغدغمند مردم باشد

اسماعیلی در تکمیل توضیح فوق اضافه کرد: اما قسم دوم که معنا را در بر می‌گیرد این است که روحانی همانند پدر معنوی جامعه ترسیم شود، چون در زمان حال بیشتر تصویری که از روحانی در سینما می‌بینیم به عنوان کسی است که متولی امور دینی مردم است، درصورتی‌که علاوه بر این کار روحانی باید با مشکلات مردم آشنا باشد تا دغدغه‌مند باشد. در کلام دیگر، یک روحانی باید از آبرویش برای حفظ آبروی مسلمانان استفاده کند. در کنار این خصائل، باید از ایستادگی در مقابل مستبد و میانه‌رو بودن به عنوان بخشی دیگر از وظایف روحانی نام برد که در سینما باید بدان پرداخته شود.

مدیرکل رسانه‌های معاونت تبلیغات حوزه‌های علمیه متذکر شد: زمانی که از پرداخت نامناسب به روحانیت سخن می‌گویم منظور این نیست که هیچ فیلم خوبی در این زمینه ساخته نشده، بلکه منظور این است که پرداخت‌ها اکثرا شکلی کامل نداشته‌ا‌ند، بدین معنا اگر در سکانسی ما تصویر خوبی را از روحانی شاهد هستیم در بخشی دیگر با یک نگاه ضعیف به این قشر لطمه وارد شده است. این اشتباهات حتی درباره بارزترین و ابتدایی‌ترین خصیصه روحانی یعنی نحوه قرار دادن عمامه نیز مشاده شده است.

تاثیری گذاری جشنواره منوط به پایبندی به مبانی اسلامی

وی در پاسخ به این سؤال که جشنواره ـ همایش‌هایی چون «روحانی در قاب سینما» تا چه حد می‌تواند ضعف موجود در تصویرگری روحانیت در سینما را برطرف کند، گفت: در این جشنواره ـ همایش آن گونه که پیداست، قرار است فیلم‌هایی با محوریت روحانیت به نمایش در آید و بعد از آن درباره آن نقد و گفت‌وگو شود؛ رویکردی که به نظرم از اساس به روی ستون‌هایی اشتباه پایه‌گذاری شده است، چون تا زمانی دیدگاه و تفکر مد نظر حوزه به عنوان یک قانون در اختیار سینماگران قرار نگیرد ما نگاهی درست به روحانی در سینما نخواهیم داشت و تنها تصویری شخصی ارائه خواهیم کرد که مدنظر فیلمساز است.

اسماعیلی در بخش پایانی سخنان خود درباره تاثیرات این جشنواره ـ همایش در برقرار ارتباطی مناسب بین سینماگران و حوزه خاطرنشان کرد: این اتفاق به مدد برگزاری این جشنواره – همایش قابل روی دادن است، به شرطی که اهالی سینما هم در آن حضور تاثیرگذار داشته باشند، والا با برگزاری صرف رویدادی که تنها روحانیون در آن حضور اصلی دارند نمی‌توان توقع داشت که ارتباطی مناسب بین سینماگران و روحانیت به واسطه این اتفاق ایجاد شود.

۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ ۰۹:۵۸
خبرگزاری ایکنا |

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید