اخبار

در مساجد شهری و روستائی استان با کمبود امام جماعت مواجه هستیم.(ایرنا.92/02/03)

گرگان - رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان گلستان گفت: امروز در مساجد شهری و روستائی استان با کمبود امام جماعت واجب الشرایط روبرو هستیم.
به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین ˈقاسم لیوانیˈ امروز در نشستی خبری افزود: این مساله به دلیل کمبود روحانیت در سطح استان است.

به گفته وی، حدود 300 مسجد استان، امام جماعت ندارند و فقط در برخی از ایام و مناسبت های خاص ائمه جماعات در آن حضور می یابند.

وی با اشاره به وجود دو هزار و 153 مسجد در استان، تصریح کرد: از این تعداد یک هزار مسجد مربوط به شیعه و مابقی مربوط به برادران اهل سنت است.

وی با بیان اینکه مرکز رسیدگی به امور مساجد مربوط به مساجد اهل تشییع است، افزود: مسئولیت مساجد اهل سنت بر عهده مرکز بزرگ اسلامی شمال کشور است.

لیوانی در ادامه گفت: این مرکز بر اساس پیگیری ها و مکاتبات صورت گرفته ستاد اقامه نماز و شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، به ائمه جمعه مراکز استان ها و نماینده ولی فقیه با عنوان مرکز رسیدگی به امور مساجد در اواخر سال 91 در گلستان، تشکیل شده است.

وی با اشاره به تشکیل شورا در این مرکز، افزود: اعضای این شورا شامل، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، مسئول دفتر نماینده ولی فقیه در استان، مدیرکل اوقاف، مدیرکل تبلیغات، مدیر حوزه های علمیه استان، نماینده ای از استانداری، نماینده از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و فرمانده سپاه نینوای استان است.

لیوانی تصریح کرد: بر اساس تشکیل این شورا، شرح وظایفی برای اعضا و روحانی مساجد پیش بینی شده و نخستین جلسه آن اواخر همین هفته با حضور آیت الله نورمفیدی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه گرگان برگزار می شود.

وی برگزاری گردهمایی ائمه جماعت استان را یکی از برنامه های شورای رسیدگی به امور مساجد استان برشمرد و گفت: مسئولیت این کار در هر شهرستان بر عهده ائمه جمعه آن شهر است و هزینه های آن نیز از سوی اعضای شورا که خود متولی یک بخش هستند تامین می شود.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد گلستان سازماندهی فعالیت های فرهنگی و هنری در مساجد را یکی از اهداف این مرکز خواند و افزود: در برخی از روستاها و شهرها تضادی بین هیئت امنا یا پایگاه بسیج وجود دارد و سعی می شود یک هماهنگی بین این افراد ایجاد شود و فعالیت های فرهنگی سامان یابند.

وی ادامه داد: طبق اساسنامه پیش بینی شده این مرکز، عزل و نصب امام جماعت بر عهده مرکز رسیدگی به امور مساجد است.

حجت الاسلام لیوانی با اشاره به مهمترین وظایف مرکز رسیدگی به امور مساجد گلستان، اظهارداشت: پشتیبانی فکری و دفاع از اصل ولایت فقیه همراه با برخورد قاطع و به موقع با گرایش ها و توطئه های دشمنان علیه مکتب اهل بیت، انقلاب اسلامی در چارچوب موازین اسلامی، تبیین، گسترش و تعمیق فرهنگ اسلام ناب محمدی در جامعه از طریق انتشار نشریه و دیگر کارهای فرهنگی و تبلیغی مساجد و تقویت جنبه های معنوی و انقلاب جامعه اسلامی، ایجاد وحدت و انسجام بین نیروهای فعال و انقلابی مساجد و مقابله با هر گونه مظاهر نفاق و تفرقه در سنگر مساجد و نصب یا عزل امام جماعت و دیگر مسئولان مساجد از قبیل هیئت مدیره ها و هیئت امنای مساجد از مهمترین وظایف مرکز رسیدگی به امور مساجد است.

وی، ایجاد مراکز تحقیقی، علمی و فرهنگی ، تاسیس بانک اطلاعات اسلامی و پاسخگویی به مسائل امت اسلامی

و برنامه ریزی در جهت ارتقای فکری و سیاسی ائمه جماعت مساجد و تقویت بنیه علمی آنان با تاکید بر شرایط زمان و مکان را از دیگر وظایف مرکز رسیدگی به امور مساجد برشمرد.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد گلستان با بیان اینکه در مساجد هماهنگی بین امام جماعت و هیئت امنا وجود ندارد، گفت: نابسامانی های زیادی در مساجد استان وجود دارد.
۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ ۰۹:۵۸
خبرگزاری ایرنا |

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید