اخبار

علت ساخته شدن «مسجد» از نگاه رسول اکرم(ص).(فارس.92/02/04)

اغلب ما مساجد را فقط مکانی مقدس برای ادای نماز می‌دانیم اما یکی از وظایف مهمان را که باید در مسجد صورت بپذیرد فراموش کرده‌ایم، آن وظیفه از نظر پیامبر اسلام(ص) که «ولیِّ» ماست چیست؟

خبرگزاری فارس ـ گروه فعالیت‌های قرآنی: رسول گرامی اسلام می فرمایند: «وَ مَن أَحَبَّ القُرآنَ فَلیُحِبَّ المَساجِدَ؛ کسی که دوستدار قرآن است مساجد را نیز دوست دارد». (مستدرک الوسایل، جلد 3، صفحه 355)

قرآن کلام خدا و مسجد خانه خدا است، هر دو نور خدا هستند، بنابراین دوستدار قرآن، دوستدار مسجد است و دوستدار مسجد دوستدار قرآن؛ بین قرآن و مسجد پیوندی غیبی است، سعی کنیم این پیوند را در دنیا پایدار و همیشگی سازیم.

شخصی در مسجد شعر می‌سرود پیامبر اسلام خطاب به آن شخص فرمود: إِنَّما نُصِبَتِ المَساجِدَ لِلقِرآنِ؛ مسجدها را برای قرآن خواندن ساخته‌اند». (وسایل الشیعه، جلد 3 ، صفحه 403)

این گفتار نشانه اهمیت تلاوت قرآن در مساجد است، از کتاب‌هایی که در مورد سیره پیامبر و اصحاب او نگاشته‌اند استفاده می‌شود که مسلمانان علاوه بر تلاوت قرآن در خانه، در مساجد هم قرآن تلاوت می‌کردند و بیشتر اوقات این تلاوت‌ها به صورت جمعی بوده است.

اگر در مساجد چنین جلساتی عمومیت پیدا کند دارای جاذبه و استمرار باشد و با عناوینی مانند جلسه «ترتیل خوانی» و «تلاوت قرآن» برگزار شود جامعه را دچار تحول فرهنگی بزرگی خواهد کرد و مساجد به عنوان پایگاه نشر فرهنگ قرآن و ایمان جایگاه حقیقی خود را بازمی‌یابد و عطر ایمان به خدا و قرآن از آن به مشام می‌رسد و جان‌ها را حیاتی نو می‌بخشد.

۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ ۰۸:۰۰
خبرگزاری فارس |

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید