اخبار

امروز باید روی تکه ای مقوا، کنار در بسته مسجد نماز بخوانیم.(ایرنا.92/02/04)

تهران بزرگ - زمان اذان گذشته بود، کنار مسجدی در تهران ایستاده بودم که خانمی به دخترکوچکش می گفت: ˈبه نماز جماعت نرسیدیم، یک ساعت از نماز گذشته و مسجد بسته است، امروز باید تکه ای مقوا یا پارچه ای پیدا کنیم و نماز بخوانیمˈ و پشت درهای بسته مسجد، کنار دختر کوچکش نمازش را خواند...
مسجد در فرهنگ ایرانی - اسلامی ما دارای نقش و کارکرد ویژه ای است که اقامه نماز یکی از کارکردهای آن است.

پیامبر اکرم (ص) اولین مسجد را بنا نهاده و آن را محل ترویج دین مبین اسلام و محل تجمع مسلمانان قرار دادند.

واژه مسجد، 28 بار در قرآن کریم ذکر شده که در 22 مورد به صورت مفرد و در6 مورد دیگر، به صورت جمع آمده است.

این روزها این مکان مقدس که نزد مسلمانان از اهمیت ویژه ای برخوردار است تنها در زمان های محدود و مشخصی از شبانه روز، از جمله هنگام اذان ظهر و اذان مغرب باز است و نمازگزاران می توانند از این مکان تنها برای اقامه نماز جماعت استفاده کنند.

نماز صبح نیز در مساجد برپا نمی شوند و تنها مساجد محدودی در شهر درشان بر روی نمازگزاران صبح باز می شود و این درحالی است که پیامبر اکرم(ص) فرمودند: ˈمژده بده به آنهایی که در تاریکی بسوی مسجدها می روند که برای آنها در روز قیامت روشنایی و نور موجود استˈ

مردم تهران نیز از مشکلات خود می گویند، خانم چهل ساله ای در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید: بسیاری از افراد مسجد ساخته اند تا مردم از آن بهره مند شوند اما این مکان معنوی اکنون فقط تمیز نگه داشته می شود تا تنها افرادی که به نماز جماعت می رسند از آن استفاده کنند و یا اینکه مراسم ختم عزیزان خود را در آن برگزار کنند.

حسن مرندی نیز دراین باره افزود: باید با بهره گیری از روش ها و رفتارهای مناسب جوانان را به مساجد بیاوریم اما زمانی که جوان درمی یابد فقط در زمان خاصی و تنها برای اقامه نماز جماعت می تواند از این مکان مقدس استفاده کند، چگونه می توان او را جذب کرد.

وی گفت: مسجد مکانی با پتانسل بسیار زیاد است و عامل بازدارنده خانواده از انحرافات اخلاقی و اجتماعی است.

مرندی ادامه داد: این مکان می تواند موجب استقامت و صبر در کانون خانواده شود و امنیت خانوادگی و اجتماعی با حضور خانواده ها در مساجد افزایش یابد.

حجت الاسلام و المسلمین مهدی اسماعیلی، کارشناس مذهبی نیز درباره این موضوع به خبرنگار ایرنا گفت: با بسته بودن مساجد نمی توان مشکلی را حل کرد اما با باز بودن این مکان می توان بسیاری از معضلات را رفع کرده و یا کاهش داد.

وی افزود: بسیاری از مساجد در مکان های پر تردد مانند بازار و یا محل تردد مسافران قرار دارند که باید زمان بیشتری را باز باشند.

اسماعیلی خاطر نشان کرد: باید هدایتمند کار شود و مساجد با به کار گیری روش هایی از جمله حضور یک خادم از اذان ظهر تا زمان اذان مغرب باز باشد و مردم در آن نماز بخوانند.
۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ ۰۸:۰۰
خبرگزاری ایرنا |

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید