اخبار

مسجد با آراستگی معماری اسلامی جذابیتی دوچندان پیدا می‌کند.(فارس.92/02/07)

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: ساخت مسجد با به کارگیری عناصر هنر و معماری اسلامی جذابیتی دو چندان در جذب جوانان پیدا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، حجت‌الاسلام سیدحسن عاملی عصر امروز در مراسم کلنگ‌زنی مسجد جامع روستای کرد قشلاقی از روستاهای تابعه شهرستان اردبیل اظهار داشت: هرچند ظاهر و سیمای مساجد نمی‌تواند تنها جذابیت برای حضور در مسجد باشد و ضرورت دارد برنامه‌های فرهنگی، معنوی غنای بیشتری پیدا کند، اما آراستگی مساجد ما به معماری اصیل سنتی، اسلامی یکی از راهکارهای جذب جوانان به سوی مساجد است.

وی تصریح کرد: باید در ساخت مساجد کمال دقت و هنرمندی معماری به کار گرفته شود تا زیبایی و هنر معماری ظاهری در آن سبب جذب جوانان و عموم مردم شود.

عاملی، نقش، جایگاه و همچنین اهمیت مسجد را در دین مبین اسلام یادآور شد و خاطرنشان کرد: سفارش نبی مکرم اسلام (ص) حفظ شأن و جایگاه مساجد و با عظمت بودن این مکان و نقش بی‌بدیل آن در توسعه معنوی و ارزشی یک جامعه است.

این مسئول اضافه کرد: باید سنگرهایی همچون مساجد را زنده و بالنده نگه داریم تا نسل جوان و نوجوان ما با اشتیاق و شیفتگی بیشتر از این فضای معنوی و جذاب بهره‌گیری کنند.

وی به نقش مسجد در مقابله با تهاجمات گسترده فرهنگی به ویژه کانال‌ها و سایت‌های مجازی و ماهواره‌ای را یادآور شد و بیان کرد: مسجد پایگاهی است که سطح آسیب‌ها و خطرات را در حوزه عقیدتی و دین‌باوری به پایین‌ترین حد می‌رساند و در مقابل به تقویت روحیه دین‌مداری کمک می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، امام جمعه اردبیل بیان کرد:‌ مساجد باید جایگاهی برای مقابله با این هجمه‌ها باشد و روحانیان برجسته و صاحبان علم در مساجد نسبت به آگاه‌سازی مردم به ویژه جوانان و کودکان همت کنند و تعالیم و مفاهیم اسلامی را به آنها بیاموزند.

عاملی در ادامه یادآور شد: نباید مدیریت مساجد نیز قالب دولتی به خود بگیرد؛ بلکه در کنار بهره‌مندی مساجد با مساعدت‌های مردمی مدیریت این فضاها به شکل عام‌المنفعه و عمومی صورت بگیرد.

وی، مساجد را تأثیرگذارترین شبکه اجتماعی و عقیدتی توصیف کرد و ادامه داد: در هر محله وجود یک مسجد می‌تواند سرمنشأ تحولات تربیتی، روحی و روانی برای نسل آینده ما باشد.

عاملی گفت: دشمنان ما امروز پایگاه‌هایی همچون مساجد، اماکن مذهبی، مدرسه، دانشگاه‌ها و دیگر فضاهای تعالی و تربیت نسل جوان و نوجوان ما را نشانه گرفتند که در مقابله با حجم عظیمی از تهدیدها و توطئه‌ها نسل آینده باید خود را مجهز به آراسته‌ترین فضیلت‌ها و برتری‌ها کنند.

در ادامه این مراسم و در یک حرکت خداپسندانه با سفارش و سخنان امام جمعه اردبیل مسئولان حاضر در مراسم و خیرین به اندازه مورد نیاز برای ساخت این مسجد قول مساعد برای تأمین اعتبار دادند تا هرچه سریع‌تر این مسجد احداث و در اختیار اهالی منطقه قرار گیرد.

۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ ۰۸:۵۵
خبرگزاری فارس |

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید