اخبار

برگزاری 5 نشست تخصصی در 5 مسجد استان البرز با موضوعات تربیت فرزند، عفاف و حجاب، دفاع از ولایت و فرهنگ و سیره زندگی حضرت زهرا(س).(جوان آنلاین.92/02/07)

استان البرز برای نخستین بار میزبان برگزاری کنگره ای در مدح مقام شامخ بانوی آب و آیینه حضرت فاطمه زهرا(س) شده و از رایحه آن شهر هم بی قرار شده است.

مهر:  این روزها اولین کنگره بزرگداشت مقام حضرت زهرا(س) در جای جای شهرمان البرز حال و هوای دیگری پیدا کرده است. زمین و زمان گوش می سپارند؛ صدای هلهله می آید این روزها  از اوج آسمان ها...، صدای پایکوبی و شادی شنیده می شود.

 بوی بهترین عطرهای بهشتی فضا را آکنده است. ملائک، صف به صف در انتظارند و سبد های گل در دست، چشم انتظار ورود تک گل باغ آفرینش اند. همه شادند، راهش را با گل های بهشتی آذین بسته اند. فرش قدومش، بال ملائک وچراغ راهش نور الهی است.

آری، از بهشت به خانه ی ختم رسالت پل زده اند... فرشتگان چون حصار امنی اطراف دردانه خدا ورسولش را گرفته اند تا چشم اغیار در پی قامت زیبای او نباشد.

 با سلام و تحیت وتهنیت بر خدیجه کبری (سلام الله علیها) حوریه ای بهشتی که محبوبه ی ذات اقدس الهی است را در آغوش اش جای دادند و سلام وتبریک حق را پیچیده در عطر یاس به او تقدیم نمودند.

آغوش گرم خدیجه بهشت فاطمه(سلام الله علیها ) است. فاطمه ای که نور خلقتش، حول محور عرش الهی مشغول ذکر وتسبیح خداوند و غذایش، ذکر نام الهی بود. خداوند نور وجودش را در میوه ای بهشتی قرار داد تا حبیبش آن را تناول کند و فاطمه اینگونه از عرش، قدم بر فرش نهاد تا مظهر کمال، عفت ونجابت در زمین باشد. آری، او مظهر صفات الهی در زمین شد.

اداره کل ارشاد استان البرز برای نخستین بار میزبان برگزاری اولین کنگره بزرگداشت مقام حضرت زهرا(س) شده است و با برنامه های گوناگون فرهنگی و هنری از زمان شهادت تا ودلات حضرت زهرا(س) را روایت گری می کند.

این کنگره درسه فصل با برنامه های هنری، فرهنگی و عصر شعر بخش های از زندگی بانوی مکرم اسلام را در مرکزیت استان و شهرستانهای پیرامونی آن به تصویر می کشد.

برای جزئییات بیشتر این کنگره به سراغ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز رفتیم تا شرح این رویداد بزرگ را از زبان وی جویا شویم.

مجتبی ابراهیمی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره نحوه شکل گیری برگزاری این کنگره در استان البرز گفت: ما در کشوری شیعه و مسلمان زندگی می کنیم بنابراین تببین شخصیت حضرات معصومین(ع) در جهان اسلام و کشوری برخواسته از مذهب تشیع؛ ضرورتی اساسی برای دست اندرکاران حوزه فرهنگ است.

وی افزود: طرح برگزاری کنگره بزرگداشت مقام حضرت زهرا(س) نخست در شورای فرهنگ عمومی استان و سپس در شورای فرهنگ عمومی کشور مطرح گردید تا با تأیید رییس این شورا که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت است به صورت سالانه شاهد برگزاری این کنگره در استان البرز باشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز درباره بخش های مختلف این کنگره نیز اینگونه توضیح داد: کنگره بزرگداشت حضرت زهرا(س) از سه بخش برنامه های هنری، فرهنگی و نشست های تخصصی و عصرهای شعر فاطمی تشکیل شده است.

وی افزود: برنامه های هنری که شامل نمایش ها و اجراهای مذهبی بود مصادف با ایام شهادت حضرت زهرا(س) در جای جای نقاط استان هفت نمایش مذهبی اجرا شد.

مجتبی ابراهیمی در تشریح بخش دوم این کنگره نیز گفت: 5 نشست تخصصی با حضور سخنرانان حجت الاسلام سید حسین مومنی، آیت الله گنجی، حجت الاسلام ادیب یزدی، دکتر غفرانی و دکتر وحیدی" در تعداد 5 مسجد استان با موضوعات تربیت فرزند، عفاف و حجاب، دفاع از ولایت و سیره و سبک زندگی حضرت زهرا(س) تبیین و تشریح شد.

وی یادآور شد: همزمان استان در شهرستانها نیز شاهد همایش های مرتبط با موضوع عفاف و حجاب، نشست های تخصصی، پرسمان ها و گفتمان ها بوده ایم.

مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی استان البرز همچنین برنامه های گوناگون فرهنگی و هنری از تذهیب، خوشنویسی، تجسمی و...را به عنوان بخش جنبی این کنگره ذکر کرد.

اما سومین فصل از دفتر نخستین کنگره بزرگداشت مقام حضرت زهرا(س) با برگزاری عصرهای شعر فاطمی گشوده می شود.

به این منظور به سراغ دبیر برنامه های فرهنگی این کنگره رفتیم.

حسین زودبین در این رابطه گفت: عصر شعر های کنگره بزرگداشت  مقام حضرت زهرا(س) از چهارم اردیبهشت ماه با "همایش شعر فاطمی"  از ساعت 17 الی 19  در اداره فرهنگ و ارشاد شهر ماهدشت آغاز شد.

وی افزود: سالن همایش های استاد سیروس صابر در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز هفتم اردیبهشت ماه از ساعت 17 الی 19 میزبان انجمن شعر جوان کرج خواهد بود.

مسئول کمیته برنامه های فرهنگی نخستین کنگره حضرت زهرا (س) ادامه داد: انجمن شعر نظرآباد نیز نهم اردیبهشت ماه از ساعت 14 الی 16 در اداره فرهنگ و ارشاد این شهرستان عصر شعر خواهد داشت.

این مسئول همچنین از برگزاری عصر شعر دیگری در نهم اردیبهشت ماه از ساعت 17 الی 19 در سالن آمفی تئاتر اداره ارشاد اشتهارد خبر داد.

وی افزود: مسابقه کتابخوانی گوهر پنهان بقیع نیز از دیگر برنامه های جنبی شهر اشتهارد بوده است.

حسین زودبین گفت:  شهر فردیس هم از برپایی عصر شعر محروم نمانده و دهم اردیبهشت ماه از ساعت 16 الی 18  در انجمن خانه شعر فردیس برنامه شعر خوانی دارد.

وی ادامه داد: دومین عصر شعر در سالن استاد سیروس صابر اداره کل ارشاد 12 اردیبهشت ماه  توسط انجمن شعر فرزانگان البرز از ساعت 17 الی 19 برگزار می شود.

گردهمایی شاعران کشور در عصر شعر فاطمی استان البرز

زودبین " عصر شعر فاطمی" با گردهمایی شاعرانی از سراسر کشور و استان را نیز ویژه ترین عصر شعر در نخستین کنگره بزرگداشت مقام حضرت زهرا(س) برشمرد و افزود: این عصر شعر نیز توسط انجمن شعر آیینی استان البرز هشتم اردیبهشت ماه ساعت 17 الی 19 در سالن همایش های استاد سیروس صابر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز برگزار خواهد شد.

کنگره حضرت زهرا (س) تمامی قشرها را دربر گرفته است

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان البرز در رابطه با برگزاری « نخستین کنگره بزرگداشت حضرت زهرا(س) » نیز گفت: این کنگره بر اساس نیازهای جامعه تمامی اقشار را به منظور ترویج و اشاعه فرهنگ اهل بیت در بر گرفته است.

حجت الاسلام" سیدعباس مسعودی" افزود: برنامه های گوناگون فرهنگی این کنگره بر اساس نیازهای جامعه و ترویج معارف اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در حال برگزاری است.

وی عنوان کرد: این کنگره در مرحله بعد با ارائه مقاله ها، نوشتن داستان های کوتاه  و نمایشنامه های مرتبط با سیره حضرت زهرا(س) میتواند پربارتر نیز شود.

مسعودی تصریح کرد: این کنگره گامی در جهت افزایش سطح معرفت و بینش از سبک و سیره حضرت زهرا(س) خواهد بود.

هنرمندان با هنرشان زندگی بانوی آب و آیینه را انعکاس می دهند

مسئول دبیرخانه کانونهای فرهنگی هنری مساجد استان البرز نیز که عهده دار برگزاری بخش هایی از سلسله نشست ها و گفتمان های تخصصی این کنگره است؛ در گفتگو با خبرنگار مهر در این رابطه می گوید:  هنرمندان در نخستین کنگره بزرگداشت حضرت زهرا(س) هنرهای مختلف خود را برای انعکاس زندگی بانوی آب و آیینه بکار برده اند.

حجت الاسلام اکبر موسوی افزود: برگزاری صرف همایش ها مد نظر مجریان برگزاری این کنگره نبوده است و هنرمندان  با بهره گیری از توان هنری خود در خوشنویسی، تذهیب،تجسمی، هنرهای نمایشی ، شعر...و به نوعی با زبان هنر، بخش هایی از سیره زندگی دخت مکرم پیامبراسلام (ص) را به تصویر کشیده اند.

اما اختتامیه این جشنواره چگونه خواهد بود؟ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز از سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان البرز به منظور حضور در اختتامیه «نخستین کنگره بزرگداشت مقام حضرت زهرا (س)» خبر داد و گفت:  اختتامیه نخستین کنگره بزرگداشت مقام حضرت زهرا (س) روز سه شنبه 10 اردیبهشت ماه، ساعت 16 در سالن شهیدان نژاد فلاح کرج با حضور  " دکتر حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی" و مسئولان ارشد استانی برگزار می شود و بانویی از تانزانیا بنام " ربیعه علی" به عنوان میهمان ویژه  قرار است بخش هایی از زندگی خود را که تحت تأثیر وی بوده است، بازگو کند.

ابراهیمی افزود: این مراسم ویژه برنامه های فرهنگی گوناگونی را  نیز به عنوان بخش جنبی اختتامیه در بر خواهد داشت و تقدیر از دست اندرکاران برگزاری این کنگره در کنار تجلیل از بانوان فعال فرهنگی که آثار آنها تحت تأثیر حضرت فاطمه زهرا(س) قرار دارد را از جمله بخش های دیگر این مراسم برشمرد.

در مراسم اختتامیه این کنگره نیز قرار است کتاب « بهشتم را تو بساز» تألیفی از " حجت الاسلام حمید رضا ولی زاده " نیز رونمایی شود.

مفاهیم این کتاب برگرفته از آیات و احادیث بوده و درباره ازدواج، خانواده در اسلام، حق زن و شوهر نسبت به یکدیگر در دیدگاهی جدید است.

نخستین کنگره بزرگداشت مقام حضرت زهرا(س) با برنامه های مختلف فرهنگی و هنری از شهادت بانوی مکرم اسلام (ص) آغاز شده و تا شب ولادت این حضرت نیز در استان البرز ادامه دارد و عطر فرهنگ فاطمی را در جای جای استان آکنده ساخته است.

۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ ۱۱:۰۷
جوان آنلاین |

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید