اخبار

کشف 6 مسجد در کاوش های باستان شناسی شهر قدیم قاین.(باشگاه خبرنگاران.92/02/07)

با پایان کاوشهای فصل دوم شهر قدیمی قاین ، 6 مسجد در این محدوده تاریخی کشف شد .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بیرجند ؛ مسئول کاوش شهر قدیمی قاین گفت : تا کنون دو مرحله کاوش در منطقه تاریخی شازده حسین شهرستان قاین انجام شده که مرحله اول از اردیبشهت تا تیر 1387 و 1391 انجام شده است .

لباف افزود : تا کنون 7 کارشناس باستان شناسی و 15 کاوشگر برای تحقیق در منطقه شهر قدیمی قاین فعالیت کرده اند .

مسئول حوزه پژوهشی و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی هم گفت: در این کاوشها علاوه بر مسجدی که ناصر خسرو در یادداشتهای خود از آن کرده بود ، 5 مسجد دیگر کشف شده که این مسجدها از صدر اسلام تا قرن 4 هجری بر روی هم ساخته شده که از نوع مسجد اولیه به سبک خراسانی است.

مسجد جامع بزرگی که ناصر خسرو در سفر نامه اش از آن یادکرده شالوده هایی مشتمل بر یک ایوان بزرگ به طول 25 متر و عرض 13 متر و ارتفاعی بیش از 30 متر دارد.

این مسجد دارای دو شبستان و یک صحن وسیع است که هنوز به قسمت صحن پیشروی نشده که در مراحل بعدی کل مسجد مورد کاوش قرار خواهد گرفت.

مکان شهرقدیم قاین در اطراف منطقه شازده حسین است که حدود 500 متر با مسجد فعلی قاین فاصله دارد .

برآبادی افزود: در کاوشهای باستان شناسی شهر قدیم قاین همچنین سفالهایی مربوط به دوره آهنی حدود هزاره دوم پیش از میلاد و اشیایی از جمله قطعه های سفالی ، فلز ، شیشه و سنگ که بیشتر جنبه مطالعاتی دارند و مربوط به قرون اولیه اسلام تا دوره تیموری اند ، کشف شده است .

وی گفت : در قرن چهارم هجری صنعت شیشه گری و سفالگری در شهر قدیمی قاین رواج داشته است.

مسئول حوزه پژوهشی و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان گفت : برای دو مرحله کاوش شهر قدیمی قاین 20 میلیون تومان هزینه شده و 100 میلیون تومان دیگر برای تکمیل کاوشهای این شهر مورد نیاز است./س

۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ ۱۵:۵۰
باشگاه خبرنگاران |

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید