اخبار

کانون های مساجد زمینه جذب جوانان در روستاها را فراهم کرده است.(روستا نیوز.92/02/08)

کارشناس امور کانونهای روستایی دبیرخانه کانونهای فرهنگی هنری مساجد استان سمنان گفت: با راه اندازی این کانون ها در روستاها زمینه جذب جوانان به مساجد و انجام کارهای فرهنگی با شوق و ذوق فراوان در مناطق محروم بخوبی فراهم شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین دهرویه در بازدید از کانونهای فرهنگی هنری روستایی مساجد شهرستان شاهرود گفت: امروزه در بسیاری از روستاهای استان شاهد ذوق و شوق فراوان جوانانی هستیم که برای کارهای فرهنگی پیشگامند و شاید در مناطقی که کمتر می توانستیم تصور برنامه های فرهنگی را داشته باشیم کانونها نقش مهمی در این راستا ایفا کرده اند.

روحانیان در فکر دهی و جهت دهی به فعالیتهای فرهنگی نقش بسیار مهمی دارند

وی افزود: ائمه جمعه و جماعات در فکر دهی و جهت دهی به فعالیتهای فرهنگی نقش بسیار مهمی دارند و در صورت هماهنگی می توانند با تکیه بر جوانان خوش ذوق و مبتکر و علاقمند کارهای خوبی را اجرایی کنند.

کارشناس امور کانونهای روستایی دبیرخانه کانونهای فرهنگی هنری مساجد استان سمنان بیان کرد: امامان جماعت لازم است بر فعالیت کانون ها نظارت بیشتری کنند و در آشنا کردن جوانان با آموزه های دینی و نیز کارهای فرهنگی و تاثیرگذار ایفای وظیفه کنند و هیئت امناء مساجد هم با دید باز و دیدگاه های روشنگرانه جوانان را در مسیر فرهنگی خود یاری رسانند.

دهرویه افزود: مساجد از زمان صدر اسلام تاکنون پایگاه‌های معنوی مسلمانان بوده‌اند و هر حرکت مسلمانان از مسجد شروع شده است.

مبارزه با عرفان‌های کاذب مهمترین وظیفه کانون های فرهنگی هنری مساجد

وی گفت: کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد نقش مؤثری در فعال‌شدن مساجد داشته‌اند چرا که مسجد فقط برای برگزاری مراسم ختم نیست همچنان که در صدر اسلام نیز مسجد کارکرد فرهنگی و دینی داشته است.

کارشناس امور کانونهای روستایی دبیرخانه کانونهای فرهنگی هنری مساجد استان سمنان مبارزه با عرفان‌های کاذب را مهمترین وظیفه این کانون ها دانست و گفت: اگر مساجد و کانون‌های فرهنگی هنری آنها فعال شوند خیلی از آسیب‌های اجتماعی که در میان مردم به ویژه جوانان در محافل شخصی‌شان رواج پیدا کرده است از بین خواهد رفت.

دهرویه وضعیت کانونهای فرهنگی هنری روستایی شهرستان سمنان را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: پیگیری در خواست کانونها از لحاظ صدور، تمدید مجوز ها، نیازهای درخواستی کانونها، ارائه گزارش پیش بینی کاری شش ماهه نخست کانونه ها در سالجاری، پیگیری بیمه کتابدران کانونها و ارائه برنامه اوقات فراغت مهمترین هدف بازدید از کانونها است.

نقش کانون های مساجد در راستای ترویج فرهنگ دینی مهم است

کارشناس امور ساماندهی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان سمنان نیز در این بازدید، نقش این کانون را در راستای اشاعه و ترویج فرهنگ دینی و مبارزه با تهاجم فرهنگی ضروری دانست.

مهدی امامی ضمن اشاره به نقش کانون های مساجد در راستای اشاعه و ترویج فرهنگ دینی و مبارزه با تهاجم فرهنگی دشمن و ارائه برنامه های فرهنگی هنری در راستای جذب جوانان به سمت مساجد، گفت: وجود کانون های فرهنگی هنری در کنار مساجد و ارائه برنامه های متنوع سبب می شود جوانان در برابر آسیب های فرهنگی مصون مانده و همیشه در صحنه باشند.

وی با اشاره به اینکه محوریت مساجد در برنامه‏ های تابستانه به افزایش نشاط معنوی منجر می ‏شود، اظهار داشت: کانون‏ های فرهنگی و هنری مساجد بازوان پرتوان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه ‏ریزی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان هستند.

مساجد مکانی برای دفاع فرهنگی و مقابله با تهاجم دشمنان

کارشناس امور ساماندهی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان سمنان با تاکید به فراگیری مهارت‏ های مختلف در کنار توجه به معنویت و جهت‏ گیری فعالیت کانون‏ ها، ادامه داد: پیوند بین مسجد و کار و تلاش خیرخواهانه، نشان می‏دهد که جوانان و نوجوانان این کانون پیام ‏های حیات‏ بخش و جامعه ‏ساز زندگی با محوریت مسجد را دریافت کرده‏ اند.

 امامی با اشاره به اهمیت مساجد از دیدگاه امام خمینی(ره) ابراز داشت: زمانی تعبیر سنگر برای مساجد در بحث دفاع نظامی بود و اکنون مکانی برای دفاع فرهنگی و مقابله با تهاجم دشمنان به دین و فرهنگ است.

وی در خاتمه، پیگیری درخواست کانونها از لحاظ صدور، تمدید مجوز ها، نیازهای درخواستی کانونها، ارائه گزارش پیش بینی کاری شش ماهه نخست کانون ها در سالجاری، پیگیری بیمه کتابدران کانونها و ارائه برنامه اوقات فراغت مهمترین هدف بازدید از کانونها برشمرد.

در این بازدید سه روزه 22 کانون فرهنگی هنری مساجد در روستاها و شهرهای شهرستان شاهرود مورد بازدید قرار گرفت.

۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ ۱۰:۰۴
روستا نیوز |

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید