اخبار

مسائل فرهنگی باید در مساجد سیاستگذاری شود.(قدس آنلاین.92/02/09)

قدس آنلاین- حسین زوارزاده: نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: معتقدم ماموریت کنونی مساجد در جامعه با توجه به سابقه آن در شریعت این است که بتواند از لحاظ ظاهری و معنوی؛ یک پایگاه پشتیبانی فکری واعتقادی برای مردم باشد.
حجت الاسلام والمسلمین نصرالله پژمان فر در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین افزود: مساجد در زمان رسول الله؛ در تمامی امور مسلمانان اعم از بحث های اجتماعی، قضایی و حتی سیاسی و بین المللی نقش موثری ایفا می کرد، به صورتی که پیامبر در مسجد قبا و سپس در مسجدالنبی به کارهای مسلمین رسیدگی می کرد به گونه ای که مسجد، محلی بود که علاوه بر عبادت، محل ملاقات پیامبر و قضاوت ایشان نیز بود.
نماینده منتخب مردم مشهد در نهمین دوره مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تاریخ اسلام گواه این است که پیامبر اکرم (ص) علاوه بر مسائل عبادی ماموریت های دیگری نیز در مساجد داشتند به طوری که اگر بخواهیم مسجدالنبی را به عنوان الگوی مساجد اسلام مطرح کنیم بطور حتم باید زیرساخت هایی را آماده کرد که در مسائل فرهنگی آماده ساختن اذهان برای اینکه در مساجد به غیر از کارهای عبادی اقدامات دیگری نیز انجام می شود.
وی افزود: معتقدم انتظاری که هم اکنون در مساجد کل کشور و جهان اسلام می رود آن است که حداقل مسائل فرهنگی در مساجد رقم بخورد یعنی این اماکن شریف به عنوان پایگاه های مهم فرهنگی که فراز و فرود فرهنگی در آن اماکن سیاستگذاری می شود؛ شناخته شود.
حجت الاسلام والمسلمین پژمان فر یاد آور شد: هم اکنون فاصله زیادی با این نکته داریم و امید است که عوامل متعددی که می تواند در رسیدن مسجد به این جایگاه کمک کند؛ دست به دست همدیگر بدهند تا ان شا‍ألله مساجد جایگاه واقعی خودشان را پیدا کنند.
وی درادامه با تاکید براینکه مسجد در ایران به عنوان پایگاه حضور مردمی شناخته می شود که مسائل آنان باید در این اماکن حل و فصل شود؛ یادآور شد: مساجد بهترین جایی است که از لحاظ روحی و روانی گرایش های دنیایی انسان ها در آنجا ضعیف شده و اخلاص و روحیه صداقت که لازمه یک کار با کیفیت اجرایی است در آن فضا ایجاد می شود.
این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وقتی یک متولی و یا مسوولی در فضای مسجد قرار می گیرد به سبب آنکه این مکان متعلق به خداوند بوده و فضای مقدسی دارد؛ آن فرد یک احساس نظارت و حضوری در پیشگاه خداوند دارد و طبیعی است که مراعات و کیفیت کارهایش بسیار بالا می رود و اگر بتوانیم این فضا را در مسوولان ایجاد کنیم ، با این رویکرد در مساجد حضور یابند؛ بطور قطع در رویکرد اعمال آنان آثار مفید زیادی ایجاد خواهد شد.
وی ادامه داد: مردم نیز در واقع در این بحران های شدیدی که در فضاهایی زندگی خودشان با آنها مواجه هستند؛ احتیاج به جایی دارند که سبب آرامش و تسکین آلام آنان شود یا به عبارتی مسجد محل ذکر خدا است و ذکر خدا تنها عامل منحصر به فرد در آرامش قلب است؛ پس بنابراین مسجد موجب آرامش انسان ها و برطرف کننده تمامی ناراحتی های روحی و روانی خواهد بود.
وی در پایان گفت: معتقدم این مساله بسیار مهمی است که باید نسبت به ایجاد و توسعه چنین پایگاهی اقدامات زیادی انجام پذیرد.
۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ ۰۹:۰۷
پایگاه خبری تحلیلی قدس آنلاین |

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید