اخبار

مراسم آغاز ساخت مصلی بزرگ تیرانا درآلبانی.(ایربا.92/02/09)

مراسم آغاز ساخت مصلی بزرگ تیرانا با حضور سفرای کشورهای اسلامی رهبران مسلمانان کوزوو و مقدونیه و مونته نگرو و مفتی های شهرهای مختلف آلبانی برگزار شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی - خبری ایران بالکان (ایربا) به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در این مراسم "سالی بریشا"، نخست وزیر آلبانی، حاجی سلیم موچا رئیس جامعه آلبانی، لولزیم باشا شهردار تیرانا، وزرای کابینه دولت آلبانی، رهبران دیگر ادیان در آلبانی، سفرای کشورهای اسلامی از جمله علی عمویی سفیر ایران در تیرانا، رهبران مسلمانان کوزوو و مقدونیه و مونته نگرو ، مفتی های شهرهای مختلف آلبانی ، حضور داشتند.

حاجی سلیم موچا، رئیس جامعه مسلمانان آلبانی در سخنرانی خود ضمن اعلام آغاز ساخت مصلّی تیرانا گفت : مصلّی در محل "  نماز گاه " ساخته می شود  که نماد روح بخشندگی و ایثار مسلمانانی که جان خود را برای وطن شان فدا کردند می باشد.

سالی بریشا نخست وزیر آلبانی گفت: امروز از پیشداوری ها جدا می شویم، نگرش هایی که منشأ آنها بی دینی بوده است و به مدت 20 سال مانع ساخت مصلّی تیرانا شدند. ساخت این مصلّی برای مسلمانان تیرانا از یک طرف بسیار ضروری و از طرف دیگر وظیفه ای بزرگی جهت بازگرداندن حقوق پایمال شده آنها، می باشد.

لولزیم باشا شهردار تیرانا در سخنان خود اظهار داشت: امروز یک روز خاص می باشد زیرا مجموعه اماکن دینی در تیرانا تکمیل شد. خیلی متاسفم برای زمان بسیار طولانی که از دست داده ایم  و شاهد آن بودیم که مسلمانان عبادت های دینی خود را در خیابان های تیرانا انجام می دادند.

در پایان این مراسم ،حاجی سلیم موچا رئیس جامعه اسلامی آلبانی، نخست وزیر کشور و شهردار تیرانا قرارداد آغاز کار ساخت مصلّی تیرانا را امضا کردند.

این مسجد توسط معمار اهل ترکیه "محرم هلمی شنالپ" طراحی گردیده است. مسجد دارای 4 مناره و جا برای 5000 نماز گزار خواهد داشت. مصلّی تیرانا تنها یک مسجد نیست بلکه مجتمع فرهنگی، مغازه ها، اماکن سرگرمی و سرویس ادارات، سالن کنفرانس، موزه و وضو خانه مردانه و زنانه وغیره... در کنار مصلّی، ساختمان جدید اداری جامعه مسلمانان آلبانی ساخته خواهد شد.

هزینه کل ساخت این مصلّی به میزان 13 میلیون یورو می باشد و قرار است ظرف مدت 3 سال بهره برداری گردد.

۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ ۰۹:۰۷
خبرگزاری ایربا |

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید