اخبار

سیستان و بلوچستان در پروژه‌ی افتتاح مساجد تاریخی سهم ندارد.(ایسنا.92/02/10)

استان سیستان و بلوچستان هیچ سهمی در پروژه‌ی افتتاح مساجد تاریخی در کشور توسط رییس‌جمهور ندارد.

معاون میراث فرهنگی بخش جنوب (بلوچستان) در اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این‌باره اظهار کرد: مسجدجامع «خاش» باقی‌مانده از دوره‌ی پهلوی اول، تنها بنایی بود که امکان پایان یافتن مرمت‌های آن تا 16 اردیبهشت‌ماه وجود داشت‌،‌ ولی متأسفانه محوطه‌سازی و مرمت برخی دیواره‌های این مسجد هنوز به پایان نرسیده است. به همین دلیل، امکان بازگشایی این بنای تاریخی - مذهبی تا زمان مشخص‌شده برای پروژه وجود ندارد.

محمدرضا سندگل ادامه داد: امیدواریم مرمت این مسجد تاریخی تا پایان امسال به پایان برسد و در موقعیتی مناسب بازگشایی شود.

وی همچنین با اشاره به مرمت 75 درصدی مسجد «دزک» در سراوان متعلق به قرن چهارم هجری قمری، افزود: در این مسجد از اوایل اسلام تا کنون به‌طور دائم نماز جماعت برپا شده، بنابراین مرمت این بنا یکی از پروژه‌هایی است که سریع‌تر باید به‌صورت کامل تکمیل شود.

معاون میراث فرهنگی بخش شمال (سیستان) در اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری سیستان و بلوچستان نیز درباره‌ی وضعیت مساجد تاریخی این بخش از استان به خبرنگار ایسنا‌ گفت: سال گذشته 420میلیون تومان اعتبار برای مرمت مساجد تاریخی این استان اختصاص داده شد که به‌دلیل کم بودن اعتبار و گستردگی مساجد، تصمیم گرفته شد آن اعتبار فقط در مسجدجامع «خاش» که نماز جمعه نیز در آن خوانده می‌شود، هزینه شود. به همین دلیل، هیچ بنای مذهبی - تاریخی‌ای برای افتتاح در 16 اردیبهشت‌ماه نداریم.

مهدی ارباب‌نیا‌ توضیح داد: مسجد و آرامگاه «خواجه» و مسجد «چلنگ» در زاهدان از جمله مساجد تاریخی هستند که در بخش شمالی سیستان و بلوچستان در حال مرمت هستند‌، ولی به‌دلیل ناقص بودن مرمت‌ها‌، امکان بازگشایی آن‌ها در 16 اردیبهشت‌ماه توسط رییس‌جمهور وجود ندارد.

به گزارش ایسنا،‌ براساس طرح معاونت میراث فرهنگی و گردشگری کشور قرار است حدود 600 مسجد تاریخی در سراسر کشور روز 16 اردیبهشت‌ماه توسط رییس‌جمهور با استفاده از ویدئو کنفرانس بازگشایی شوند.

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ ۰۹:۰۰
خبرگزاری ایسنا |

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید