اخبار

برگزاری اولین اجلاس شوراهای نواحی و مناطق و افتتاحیه مجتمع فرهنگی آموزشی محراب

برگزاری اولین اجلاس شوراهای نواحی و مناطق و افتتاحیه مجتمع فرهنگی آموزشی محراب
گروه اجتماعی: رئیس مجلس خبرگان رهبری در مراسم افتتاح مجتمع آموزشی ویژه ائمه جماعات استان تهران، با تفسیر آیه 96 سوره آل‌عمران، مساجد را خیر کثیر و شعبه‌هایی از خانه کعبه عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی، رئیس مجلس خبرگان رهبری، امروز چهارشنبه، 11 اردیبهشت ماه در مراسم افتتاح مجتمع فرهنگی آموزشی محراب، ویژه برگزاری برنامه‌های آموزشی ائمه جماعات استان تهران، تصریح کرد: آنچه در خصوص مسجد مهم است این است که مسجد متعلق به همه مردم است.

وی به آیه 96 سوره آل‌عمران که می‌فرماید: «إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِی بِبَکَّةَ مُبَارَکًا وَهُدًى لِّلْعَالَمِینَ؛ در حقیقت نخستین خانه‏‌اى که براى [عبادت] مردم نهاده شده همان است که در مکه است و مبارک و براى جهانیان [مایه] هدایت است» اشاره کرد و گفت: حتی در زمان حضرت علی(ع) در خصوص معنی این آیه اشتباهاتی صورت گرفت و برخی سؤال کردند که آیا قبل از خانه کعبه خانه دیگری ساخته نشده بود، که حضرت علی(ع) پاسخ داد: خانه ساخته شده بود اما خانه‌ای که متعلق به همه مردم باشد و مخصوص گروه، نژاد و طبقه خاصی نباشد، نبود.

آیت‌الله مهدوی کنی با اشاره به اینکه برای اداره مسجد به غیر از آموزش‌های اصلی از جمله وقف بودن و احکام و ... ، آموزش‌های دیگری نیز لازم است که معنی «وضع‌لناس» آن را اقتضی می‌کند.

وی ادامه داد: «وضع‌لناس» بودن مسجد حتی یک کودک، یک پیرمرد، یک غیر مسلمان و ... را نیز شامل می‌شود که چگونه باید در هنگام حضور این افراد در مسجد با آنها رفتار کرد.

رئیس مجلس خبرگان رهبری:
تلاش‌های مرکز رسیدگی به امور مساجد برای ائمه جماعات تلاشی در جهت کمک است و نه محدود کردن

رئیس مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: ائمه جماعات موظف هستند مردمی باشند و همه اقشار جامعه را در مسجد پوشش دهند البته برخی از ائمه جماعات این توانمندی را به صورت ذاتی دارند اما برای گروهی که ندارند باید آموزش‌های لازم برگزار شود.

وی به مسئله «برکت» و مفهوم آن نیز اشاره و عنوان کرد: برکت در لغت به معنی خیر کثیر عنوان شده اما برای فهم معنی کامل آن باید مصادیق مطرح شده در خصوص آن را مورد توجه قرار داد.

آیت‌الله مهدوی کنی افزود: برکت در خصوص موجوداتی مطرح شده که خیرشان عام است از جمله باران، کعبه، قرآن، حضرت عیسی(ع)، حضرت محمد(ص) و ... که با در نظر گرفتن آیه 96 سوره آل عمران می‌توان متوجه شد که مساجد نیز مبارک و جزو شعبه‌های کعبه هستند.

وی تلاش‌های مرکز رسیدگی به امور مساجد برای ائمه جماعات را تلاشی در جهت کمک و نه محدود کردن تفسیر و از زحمات حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیمی رئیس پیشین مرکز و حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری رئیس کنونی این مرکز تشکر کرد.

رئیس مجلس خبرگان رهبری تعلیم و تربیت مردم را مهم‌ترین مسئله برای یک روحانی دانست و با اشاره به عملکرد خود در اداره مساجد، گفت: من ساعت 11 شب از مسجد به خانه می‌رفتم و همیشه وقتم را صرف تربیت جوانان صرف می‌کردم، طی این مدت برای پول منبر نرفتم و هرگز به دست پولدارها نگاه نکرده‌ام.

وی به ائمه جماعات توصیه کرد که با مردم باشید و از مردم چیزی نخواهید و تصریح کرد: روحانی سرباز امام زمان(عج) است و ایشان به سربازانشان توجه دارند به خصوص آنهایی که در مسیر اهل بیت(ع) هستند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری در پایان عنوان کرد: مسجد را دولتی نکنید، نظر امام راحل نیز این بود که مساجد نباید دولتی شود بلکه باید به مردم وابسته باشد و اگر مردم ببینند که دولت کارهای مساجد را انجام می‌دهد به مسجد کمک نمی‌کنند.       

برای مشاهده آلبوم تصاویر کلیک نمایید.


مطالب مربوط

مجتمع آموزشی- فرهنگی ائمه جماعات استان تهران افتتاح شد

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد: مدیریت مسجد پیچیده‌ترین وظیفه روحانیت است

لزوم آشنایی ائمه جماعات با روانشناسی و مخاطب شناسی

منتظر نظرات مردم درباره مسجد هستیم

امام جماعت مردمی موفق است

مساجد را دولتی نکنیم

مسجد را دولتی نکنیم/ با مردم باشید و از آنان نیز چیزی نخواهید/ هیچ گاه برای پول به منبر نرفتم

بنده که این چند دوره در خدمت مقام معظم رهبری بودم، نمی‌دانستم ایشان به چه کسی رای داده‌اند

مساجد خیر کثیر و شعبع ای از خانه خدا هستند/مساجد را دولتی نکنیم

 

 

 

 

 

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ ۱۱:۵۸
خبرگزاری ایکنا |

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید