اخبار

مرمت مسجد تاریخی مولانای تبریز به پایان رسید.(باشگاه خبرنگاران.92/02/11)

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از پایان عملیات مرمتی مسجد تاریخی «حاج سید محمد مولانا» شهر تبریز خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز ،تراب محمدی با اشاره به قدمت این مسجد افزود: با توجه به مطالعات انجام گرفته روی اثر، پی بنا متعلق به اواخر قاجار و اوایل پهلوی است که در دوره های متاخر تعمیرات بسیار زیادی در کل بنا انجام شده است.

وی با بیان اینکه بنا به نام «حاج سید محمد مولانا»، بانی مسجد نامگذاری شده است، افزود: این بنا با پلان مستطیل شکل و پوشش سقف مسطح، در یک طبقه و دو نیم طبقه ساخته شده که ورودی نیم طبقه از سمت بیرون مسجد است.

محمدی رعایت قرینگی در کل مسجد نسبت به محور شمالی ـ جنوبی را از جمله ویژگی خاص این اثر عنوان کرد و گفت: مقرنس های بکار رفته در مسجد مولانا نیز از شاخص های معماری آن به شمار می رود و نمای بیرونی بنا نیز تلفیقی از آجرکاری های دوره اسلامی و بخصوص قاجار است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به بخش های مختلف این مسجد یادآور شد: مسجد حاج سید محمد مولانا دارای فضاهای ورودی، کفشکنی، شبستان، آبدارخانه و سرویس های بهداشتی جداگانه است.

محمدی با بیان اینکه مسجد مولانا دچار آسیب های جدی نشده بود، تصریح کرد: پس از ثبت ملی اثر، رطوبت های بنا رفع شده و اقداماتی همچون استحکام بخشی، کانال کشی، اصلاح کف سازی ها، بلوکاژ کف، تقویت نردگاهی ها و لایه برداری جداره های داخلی انجام گرفت.

وی با بیان اینکه هفت شومینه دیواری مسجد اصلاح و مرمت شده است، افزود: بندکشی، رفع ترک جداره ها، تعویض تیرهای چوبی پوسیده، مرمت محراب و آجرفرش کف از دیگر اقدامات مرمتی انجام گرفته در مسجد مولانا به شمار می رود./س

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ ۰۹:۰۰
باشگاه خبرنگاران |

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید