اخبار

از تخریب ده‌ها مسجد تا نبش قبر «حجر بن عدی» توسط تکفیری‌ها + تصاویر.(تسنیم.92/02/14)

خبرگزاری تسنیم: خبر نبش قبر «حجر بن عدی»، صحابه حضرت علی(ع) توسط افراد مسلح درحالی روز پنج‌شنبه گذشته منتشر شد که این اولین جنایت گروه‌های تروریستی وابسته به جبهه النصره و ارتش آزاد نبود که در سوریه دست به آن می‌زنند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، منابع خبری روز پنج‌شنبه گذشته درحالی خبر نبش قبر «حجر بن عدی»، صحابه حضرت علی(ع) توسط افراد مسلح را منتشر کردند که این اولین جنایت گروه‌های تروریستی فعال در سوریه چه عناصر جهادی تکفیری وابسته به «جبهه النصره» و چه عناصر تروریستی «گروه ارتش آزاد سوریه» نبود که در این کشور دست به آن می‌زنند.
نگاهی به بیش از 25 ماه بحران سوریه نشان می‌دهد که این عناصر جنایتکار تاکنون ده‌ها مسجد را در مناطق و شهرهای مختلف سوریه منهدم کردند که «خانه‌های خدا» به شمار می‌آید، چه رسد به بارگاه و مزار صحابه پیامبر(ص) و اهل بیت علیهم السلام.

نمونه‌ای از حمله به مساجد و تخریب آنها در سوریه

نمونه‌های حمله به مساجد و تخریب آنها در سوریه توسط عناصر جهادی تکفیری جبهه النصره و ارتش آزاد سوریه بسیارند و به مناسبت اقدام شنیع گروه‌های تروریستی در نبش قبر مزار «حجر بن عدی» که با محکومیت گسترده علمای جهان اسلام نیز مواجه شد، نگاهی به جنایت‌های مشابه دیگر این گروه‌ها در تخریب و تعرض به اماکن مقدس و مساجد در مناطق مختلف سوریه خواهیم داشت و از مهمترین این تعرض‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

حمله به مسجد «الایمان» شهر دمشق

حمله به مسجد «الایمان» در منطقه «المزرعه» شهر دمشق که در جریان آن یک انتحاری وابسته به گروه‌های تروریستی اقدام به منفجر کردن کمربند انفجاری خود کرد، 49 نمازگزار را به همراه علامه «محمد سعید رمضان البوطی»، رئیس اتحادیه علمای بلاد شام و نوه‌اش به شهادت رساند و 83 نمازگزار دیگر را زخمی و خسارات مادی بسیاری به این مسجد وارد کرد.

حمله خمپاره‌ای به مسجد «ضرار»

افراد مسلح با حمله خمپاره‌ای به منطقه «باب شرقی» یکی از مناطق تاریخی و باستانی دمشق مسجد «ضرار» را هدف قرار داده و بخش‌های قابل ملاحظه‌ای از این مسجد را تخریب کردند.

حمله به بارگاه «حضرت سکینه»(س) دخت امام حسین(ع)

منطقه «داریا» از توابع ریف دمشق، در جنوب سوریه از جمله مناطقی است که طی بحران سوریه محل تجمع و استقرار افراد مسلح بود. این درحالی است که مسجد و بارگاه مطهر «حضرت سکینه»، دخت امام حسین (ع) در این منطقه قرار دارد که بارها مورد حمله افراد مسلح قرار گرفت و این افراد تلاش داشتند، این بارگاه را مورد تعرض قرار دهند که با مقابله نیروهای ارتش سوریه مواجه شدند. به همین دلیل مسجد و بارگاه مطهر «حضرت سکینه» چندین بار مورد حمله خمپاره‌ای گروه‌های تروریستی قرار گرفت و خسارات مادی بسیاری به آن وارد شد.

حمله به مسجد «اموی» و مزار «حضرت زکریا»(ع)

در حلب واقع در شمال سوریه مسجد جامع «الاموی»، بزرگترین مسجد این شهر که از جمله مساجد تاریخی کشور سوریه به شمار می‌آید، بارها مورد تعرض و عملیات سرقت، غارت و تخریب از سوی افراد مسلح قرار می‌گیرد. کتابخانه تاریخی این مسجد نیز طی مدت کوتاه تصرف آن توسط افراد مسلح غارت و آثار مذهبی و باستانی موجود در آن تخریب و بخش‌هایی از آن به آتش کشیده می‌شود. افراد مسلح به این اکتفا نکردند و در حمله خمپاره‌‌ای دیگری بخش جنوبی دیوار مسجد اموی را تخریب کردند.
آنها همچنین به بارگاه «حضرت زکریا»(ع) از پیامبران الهی که در این مسجد قرار دارد، نیز تعرض کرده و پس از تخریب بخش‌هایی از آن، این بارگاه را به آتش کشیدند.

حمله به مسجد «الحسن» و بریدن سر امام جماعت آن

افراد مسلح با حمله به مسجد «الحسن» در منطقه «الشیخ مقصود» حلب و تصرف آن، شیخ «حسن یوسف سیف الدین»، امام جماعت این مسجد را پس از شکنجه سر بردیدند و سر او را از بالای مناره آن آویزان کردند. تنها اتهام شیخ «حسن یوسف سیف الدین» هواداری از نظام سوریه بود.

حمله به مسجد «خالد بن الولید»

مسجد «خالد بن الولید» در شهر حمص از  مساجد تاریخی کشور سوریه به شمار می‌آید که این مسجد نیز از تعرض و تخریب گروه‌های تروریستی در امان نماند و این گروه‌ها پس از تصرف این مسجد تاریخی آن را به مقر عملیات‌های تروریستی خود تبدیل کردند.

تخریب مناره مسجد جامع تاریخی «العمری»

در شهر درعا نیز افراد مسلح با حمله به مسجد جامع «العمری» مناره آن را به طور کامل تخریب کردند. مسجد العمری دارای ارزش تاریخی و باستانی و از جمله قدیمی‌ترین مساجد جهان اسلام به شمار می‌آید.

حمله به مزار «عمار بن یاسر»

همچنین مزار «عمار بن یاسر» از صحابه پیامبر(ص) و امام علی(ع) نیز از جمله اماکنی است که مورد حمله گروه‌های جهادی تکفیری جبهة النصرة قرار می‌گیرد و تلاش می‌شود. این عناصر تکفیری تلاش می‌کنند، با تصرف این مزار، اشیا و اسباب موجود در آن غارت و تخریب و آنجا را به مرکز عملیات‌های تروریستی خود تبدیل کنند. افزون بر اینکه این عناصر تکفیری تهدید کردند که این مزار را منفجر می‌کنند.
همانگونه که مشاهده می‌شود، چنین جنایاتی، اولین بار نیست که از سوی عناصر مسلح چه عناصر وابسته به گروه ارتش آزاد و جهادی تکفیر جبهه النصره صورت می‌گیرد و به نظر می‌رسد که جدیدترین آنها نقش قبر «حجر بن عدی الکندی»، یکی از اصحاب خاص حضرت امام علی(ع) بود.
بارگاه «حجر بن عدی الکندی» یکی از قبور معروف نزد شیعیان در منطقه «عدرا البلد» در حومه شهر دمشق است و گروه‌ جهادی‌های تکفیری «جبهه النصره» که شاخه سازمان تروریستی القاعده در سوریه به شمار می‌آید، امروز شنبه با صدور بیانیه‌ای در فیس بوک مسئولیت حمله به این بارگاه را برعهده گرفت.
جبهه النصره در این بیانیه منتشره خود مدعی شده است که پیکر «حجر بن عدی» را جای دیگر بر اساس اصول شرعی به خاک بسپارند، چراکه پیش از این، ایشان بر خلاف اصول شریعت دفن شده بود.
این اقدام شنیع، ساعاتی پیش از سخنرانی اخیر «سید حسن نصرالله»، دبیرکل حزب الله لبنان درباره هشدار به گروه‌های جهادی تکفیری فعال در سوریه صورت گرفت.
دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی اخیر خود با هشدار درباره هرگونه تعرض به اماکن مقدس مسلمانان در سوریه از سوی گروه‌های جهادی تکفیری به حرم «حضرت زینب»(س) اشاره کرده و گفته بود که برخی از گروه‌های مسلح بیش از چند صدمتر با حرم حضرت زینب(س) فاصله ندارند و این موضوع از حساسیت بسیار زیادی برخوردار است، چون این گروه‌ها تهدید کرده‌اند، در صورت تسلط بر حرم آن را نابود خواهند کرد و این اقدام عواقب خطرناکی را به دنبال خواهد داشت.

اما حجر بن عدی که بود و چرا هدف کینه جهاد‌ی‌های تکفیری قرار گرفت

حجر بن عدی برادر «هانى بن عدى» در نوجوانى همراه برادرش به حضور پیامبر(ص) رسیده و اسلام آورد. حجر در فتح شام، یکى از سربازان سپاه اسلام بود و در فتح «مرج عذرا» یا همان «عدرا البلد» و پس از آن جنگ «قادسیه» و فتح «مدائن» مشارکت داشت.
حجر در عین دلاورى، مرد تقوا و نیایش و معنویت بود، به همین دلیل به «حجر الخیر» معروف بود و دعاى او در پیشگاه پروردگار همواره اجابت می‌شد و نزد همگان به «مستجاب الدعوه» بودن شهره بود.
او هنگام مرگ «ابوذر غفاری» در «ربذه»، همراه «مالک اشتر» بر بالین او حاضر شد و در میان یاران حضرت على(ع) نمونه بود،‌ به گونه‌ای که در مدت خلافت امیر مؤمنان علی(ع) در هر سه جنگ صفین، نهروان و جمل در کنار آن حضرت شمشیر زد و امیر مؤمنان(ع) همواره به دلیل این وفادارى او را دعا می‌کرد.
بعد از شهادت امام على(ع) و جریان صلح تحمیلى بر «امام حسن»(ع)، حاکمان شهرها به دستور معاویه شروع به شکنجه و آزار شیعیان کردند. یکى از این حاکمان، «مغیره بن شعبه» بود. وی درباره فضیلت حجر اعتراف چنین کرد که نمى‌خواهم بهترین مردان شهر را بکشم تا آنان را در پیشگاه خدا سعادتمند کنم و خود بدبخت و تبهکار شوم! با قتل حجر و یاران او معاویه در دنیا به عزت و سرورى مى‌رسد، ولى مغیره روز قیامت ذلیل و معذب مى‌شود
پس از شهادت امام حسن(ع) و افزایش رفت ‌و آمد بزرگان عراق و اشراف حجاز با «امام حسین»(ع)، دست‌نشاندگان معاویه سختگیری بیشتری نسبت به شیعیان به ‌خصوص شیعیان کوفه ‌کردند و بعضی از چهره‌های سرشناس شیعه را به بهانه‌های پوچ و بی‌اساس به قتل ‌رساندند که یکی از آنان «حجر بن عدی کندی» بود.
گفته شده معاویه، هنگام مرگ، دچار کابوس ترسناکى شده بود و در حالى که به ‌شدت دچار تشنج و درد بود، تکرار مى‌کرد: « حجر! مؤاخذه و گرفتارى من به خاطر تو طولانى خواهد بود».
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ ۱۵:۴۱
خبرگزاری تسنیم |

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید