اخبار

اختتامیه جشنواره «روحانی در قاب سینما».(تابناک.92/02/14)

نایب رییس جامعه مدرسین علمیه قم ابراز امیدواری کرد: سینمای ایران در آینده یک سینمای اسلامی باشد، چیزی که متاسفانه تاکنون نبوده است.
به گزارش ایسنا، آیت الله مقتدایی در مراسم اختتامیه اولین جشنواره- همایش «روحانی در قاب سینما» که شامگاه پنج شنبه (12 اردیبهشت) در سینما «فلسطین» برگزار شد، بیان کرد: امیدوارم سینمای ما در آینده نزدیک، یک سینمای اسلامی و مطابق با شأن نظام جمهوری اسلامی ایران باشد که متاسفانه تاحالا نبوده است. البته بنا شد اسلامی باشد ولی اشکالاتی وجود داشت و بحمدالله با قدم مبارکی که امروز برداشته شد خیلی به این موضوع امیدوار هستم.

وی ادامه داد: این جشنواره- همایش می‌تواند یک همکاری، همراهی، تفاهم و تعادل بین حوزه(علمیه) و سینما ایجاد کند. مگر حوزویان چه می‌خواهند؟ آن‌ها به همراه مراجع دینی می‌خواهند سینمای ما، سینمای دینی و اسلامی و یک مبلغ دینی باشد که الان زمینه‌ی این کار وجود دارد. البته من امروز از چنین جوی خبر نداشتم و اگر می‌دانستم، با عشق بیشتری می‌آمدم اما گزارش این جلسه را به بزرگان حوزه می‌دهم.

آیت الله مقتدایی خطاب به سینماگران حاضر در مراسم اظهار کرد: جمعی از طلاب کنار شما خواهند بود، برنامه‌ریزی کنید. حتی قدم را فراتر بگذارید و به حوزه بروید و دیداری با یزرگان حوزه داشته باشید و در قدمی جلوتر با مراجع تقلید دیدار کنید.

نایب رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین در بخشی از سخنان خود گفت: در رژیم قبلی تضادی بین سینما و حوزه وجود داشت و حق هم، همین بود. این تضاد به گونه‌ای بود که وقتی انقلاب شد عده‌ای تصور می کردند امام خمینی(ره) دستور به تعطیلی سینماها می‌دهد. در حالی که امام گفتند که ما با سینما مخالف نیستیم بلکه با فحشا مخالفیم.

وی اضافه کرد: امروز هم مقام معظم رهبری از سینما حمایت می‌کنند و می‌فرمایند که تاثیری که سینماگران در تبلیغ دین و ساختن جوانان می‌توانند داشته باشند، از کس دیگری ساخته نیست.

او خطاب به حاضران خاطرنشان کرد: خدا می‌داند که وقتی اینجا آمدم باور نمی‌کردم، اما عزیزانی را می‌بینم متدین، انقلابی و معتقد به روحانیت و نظام. این جلسه افتخاری است برای سینما که خواهرانی به اینجا می‌آیند که اگر بخواهند به مسجد بروند هم با همین حجاب می‌روند.

به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از این مراسم، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه باید همواره تعامل مثبتی بین حوزه علمیه و هنرمندان و سینما وجود داشته باشد، گفت: اگر به جای جبهه‌گیری، شاهد همراهی و کمک باشیم سینمای ما می‌تواند پیام بسیار ارزنده‌ای برای دنیا داشته باشد.

سید محمد حسینی تاکید کرد: این حرکت(جشنواره) تداوم خواهد داشت و این آغاز راه برای پیوند عمیق‌تر و استفاده از توان حوزه علمیه است تا جهت‌گیری‌های درستی را که مدنظر رهبر معظم انقلاب است، دنبال کنیم.

او با اشاره به اینکه روحانیون به عنوان مشاور (در بخش‌های محتوا و سوژه) می‌توانند کمک کنند، ادامه داد: هم چنین می توانیم در فیلم‌های سینمایی به نقش روحانی بپردازیم. اگربه تاریخ معاصر برگردیم روحانیونی مانند میرزای شیرازی یا سید جمال الدین اسدآبادی را می‌بینیم که زندگی سراسر ماجرای آن‌ها می‌تواند بر پرده‌ی نقره‌ای نقش ببندد.

حسینی با تاکید بر اینکه وظیفه هنرمندان این است که چهره واقعی یک روحانی را نشان بدهند، گفت: هنوز درباره‌ی خود امام(ره) هم، فیلم یا سریالی که بیانگر شخصیت وی باشد ساخته نشده است. اگر دوستان حوزه پیشگام شوند، سینماگران هم استقبال می‌کنند و امیدوارم چنین جلساتی در قم هم ادامه داشته باشد.

به گزارش ایسنا، حجت السلام علی سرلک- دبیر جشنواره- همایش «روحانی در قاب سینما» هم در سخنان کوتاهی اظهار کرد: این جشنواره- همایش رسالت بزرگی است که روحانیت شیعه، مخصوصا پس از انقلاب اسلامی بر عهده گرفته است.

وی با تشکر از هنرمندانی که در نشست های تخصصی این جشنواره-همایش حضور داشتند، گفت: قرار است دبیرخانه این جشنواره دائمی شود و قصد ورود به حوزه فیلم‌های بلند را هم داریم.

به گزارش ایسنا، در بخش پایانی این مراسم جوایز برگزیدگان نخستین جشنواره-همایش «روحانی در قاب سینما» با حضور مسئولان جشنواره و برخی سینماگرانی که در سالن اصلی سینما فلسطین حضور داشتند، اهدا شد.

در ابتدا جایزه ویژه دانشجویی به «آیین بوعلی» به کارگردانی سید محسن هاشمی و جایزه ویژه دبیر جشنواره به محسن مؤمنی – مدیر حوزه هنری- به عنوان تهیه کننده «تیرباران»- که به زندگی شهید اندرزگو می‌پرداخت، تعلق گرفت.

بخش فیلم‌های داستانی:

1-«آن دورها» ، رضا جمالی

2-«چرا باران نمی بارد»، روح انگیز شمس

3-«نزدیک تر»، مجتبی اسپینایی

جوایز این بخش با حمایت انجمن سینمای جوان به مبلغ دو میلیون تومان به همراه تندیس جشنواره و لوح تقدیر به برگزیدگان اهدا شد.

بخش فیلم‌های مستند:

1-«پا برای پرواز»، وحید کاظمی

2-«امام جمعه»، علیرضا شرانجانی

3-«شرح شیخ کاشان»، صادق داوری فر

دیپلم افتخار: «دردی کشان»، احمد رضا داوری‌فر

جایزه ویژه هیات داوران: «پوستین وارونه»، محمد مهدی خالقی

در حاشیه:

*مراسم اختتامیه اولین جشنواره-همایش «روحانی در قاب سینما» قرار بود ساعت 18 در سینما فلسطین برگزار شود که با حدود 40 دقیقه تاخیر و اجرای امیر حسین مدرس و نیز با حضور جمعی از روحانیون و خانواده هایشان آغاز شد.

* در این مراسم تعدای از هنرمندان و مسئولان سینمایی از جمله جمال شورجه، احمد نجفی، محسن علی اکبری(تهیه کننده)، حسین فرح بخش(تهیه کننده)، احمد میرعلایی(مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی)، علیرضا زرین دست(فیلمبردار)، هاشم میرزاخانی(مدیر انجمن سینمای جوان) و احمدرضا معتمدی هم حضور داشتند.

* از نکات جالب توجه حضور کودکانی بود که به همراه خانواده‌هایشان به مراسم آمده بودند و گاهی سروصدایی هم به پا میکردند. در این میان فرزند کوچک دبیر جشنواره هم یکی از همین بچه ها بود که از پدر جدا نمی‌شد و در نهایت هنگام اهدای جوایز به همراه پدرش روی سن رفت.

* در ابتدای مراسم بخش کوتاهی از سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با سینماگران و با تاکید بر لزوم اعتلای سینمای ایران پخش شد.

* هنگام تقدیر از تهیه کننده «تیرباران» از فرزند شهید اندرزگو، سید محمود اندرزگو، هم دعوت بعمل آمد تا حضور داشته باشد و به خود او هم یک تابلوی فرش اهدا شد.
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ ۱۶:۰۴
تابناک |

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید