اخبار

هویت یکی از شهیدان گمنام مدفون در مسجد فائق تهران شناسایی شد.(فرهنگ نیوز.92/02/14)

این شهید با شهید حسین عرب نژاد که در همین محل مدفون است و پیش از این هویتش مشخص شده بود پسرعمو و از اهالی شهر خانوک هستند.

به گزارش فرهنگ نیوز، به تازگی در بررسی شواهد و مدارک موجود، محل دفن شهید والامقام و مفقود الجسد «عبدالحسین عرب نژاد» که در سال ۱۳۶۷ در منطقه شلمچه به شهادت رسیده است، شناسایی شده و هویت نامبرده با دومین شهید گمنام مدفون در زیارتگاه شهدای «مسجد فائق تهران» تطبیق داده شده است.

 نکته عجیب و قابل تأمل این است که قبر عبدالحسین در کنار قبر پسرعمویش شهید «حسین عرب نژاد» که در سال ۱۳۶۱ در همان منطقه شلمچه به شهادت رسیده، قرار گرفته است که محل دفن حسین عرب نژاد، چند سال قبل در مسجد فائق تهران شناسایی شد.

حسین، فرزند حاج اکبر عرب نژاد و فاطمه اسدی و عبدالحسین فرزند مرحوم حاج مختار عرب نژاد و زهراسادات مهدوی است. این دو شهید متولد شهر خانوک استان کرمان هستند.

این شهر به نسبت جمعیتش طی هشت سال دفاع مقدس شهیدان زیادی را تقدیم اسلام کرده است و بسیاری از اهالی این شهر، افتخار جانبازی را نیز دارند. مرحوم حاج مختار عرب نژاد، خود یکی از رزمندگان و از افتخارات اهالی شهر خانوک است که سال گذشته به رحمت ایزدی پیوست. مادربزرگ شهید عبدالحسین عرب نژاد، معلم قرآن بسیاری از نوجوانان و زنان این شهر بوده است که اهالی شهر خانوک یادگیری قرآن را مدیون این بانوی بزرگ می دانند.

 گلزار شهدای شهر خانوک مملو از شهدایی است که از خاندان های عرب نژاد، اسدی و مهدوی است که سرداران حمید، عباس و محمدحسین عرب نژاد از جمله این شهیدان والامقام هستند.
شهر شهیدپرور خانوک در ۵۵ کیلومتری شمال استان کرمان واقع شده است. این شهر به شهیدآباد استان کرمان معروف است. نسبت به جمعیت، رتبه دوم بیشترین شهید را در کشور دارا است. این شهر ۵۸ شهید را در دل خود جای داده است. سرداران شهیدی همچون شهید حاج حسین اسدی، شهید عباس عرب نژاد، شهیدحمید عرب نژاد، شهید عباس عرب نژاد ازجمله آن هستند. یادواره شهدای این شهر هرساله در روز اربعین حسینی برگزار می شود که یکی از باشکوه ترین و از اولین یادواره ها در سطح کشور محسوب می شود که اولین آن در سال ۱۳۶۷ برگزارشد.(برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی شهدای خانوک)

این گزارش حاکی است، مراسمی شب گذشته، ۱۲ اردیبهشت ماه با حضور خانواده این دو شهید، جمعی از اهالی شهر خانوک که در میان آنان دیگر مادران شهید شهر خانوک حضور داشتند، اهالی محله خیابان ایران و همرزمان این شهیدان در گردان های ۴۱۴ و ۴۰۸ لشکر ۴۱ ثارالله در مسجد فائق تهران برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که خود از اهالی شهر خانوک است و با خانواده های این شهیدان آشنایی دارد به ایراد سخنرانی پرداخت. محمود تولایی، رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله اعظم(عج) نیز در این مراسم حضور داشت.

گفتنی است، مسجد فائق به نشانی تهران، میدان شهدا، خیابان شهید فیاض بخش واقع شده است. در این مسجد پنج شهید به خاک سپرده شده اند که هویت دو تن از آنان شناسایی شده است.

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ ۱۶:۱۹
فرهنگ نیوز |

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید