اخبار

محکومیت گسترده نبش قبر «حجر بن عدی»

محکومیت گسترده نبش قبر «حجر بن عدی»
اقدام تروریست‌های مسلح در سوریه به نبش قبر «حجر بن عدی» صحابه پیامبر اکرم(ص) در ریف دمشق با محکومیت گسترده تعدادی از رهبران، احزاب و گروه‌های اسلامی مواجه شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، «علی اکبر صالحی» وزیر امور خارجه کشورمان با ارسال نامه‌های جداگانه به بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد، اکمل الدین احسان اوغلو دبیر کل سازمان همکاری اسلامی و خانم ایرینا بوکووا مدیر کل سازمان یونسکو، تخریب، نبش قبر و هتک حرمت مزار حجربن عدی توسط گروه‌های افراطی را محکوم کرد و خواستار محکومیت این اقدام غیر انسانی و غیر اخلاقی از سوی سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی و اقدام عملی و جدی این سازمان‌ها برای اعاده حرمت بقعه این یار پیامبر اکرم (ص) شد.

صالحی در این نامه قداست اماکن مقدسه نزد ادیان سماوی بویژه مسلمانان جهان و ضرورت احترام به این مقدسات را مورد توجه قرار داد و با بیان اینکه اینگونه اقدامات می‌تواند موجب شعله ور شدن آتش درگیری‌های دینی و مذهبی بین پیروان ادیان بزرگ الهی شود، خواستار اهتمام سازمانها و نهادهای بین‌المللی برای صیانت از بقاع متبرکه و اماکن مقدسه اسلام و مسیحیت شد.

جریان‌های صوفی مصر: هدف از نبش قبر حجر بن عدی فتنه‌انگیزی طایفه‌ای است

دبیرکل اتحادیه جریان‌های صوفی مصر با هشدار درباره توطئه گسترش وهابیت، هدف از نبش قبر حجر بن عدی در سوریه و تخریب اماکن زیارتی را برانگیختن فتنه‌های طایفه ای و مذهبی بین مسلمانان دانست.

«عبدالناصر حلمی» دبیرکل اتحادیه جریان‌های صوفی مصر در گفت‌وگو با شبکه خبری «العالم» گفت: چندین مقبره را در شماری از استانهای مصر از جمله القلیوبیه، الفیوم، اسوان، البحیره و قاهره تخریب کردند؛ این موضوع در عربستان، لیبی، الجزایر، مالی و سایر کشورهای آفریقایی نیز روی داده است.

وی افزود: تخریب مقبره حجر بن عدی از صحابه پیامبر اکرم (ص) در سوریه جدید نیست، و این اقدامات در چارچوب تفکر تکفیری و وهابی برای تخریب مقبره ها و اماکن زیارتی و مقدس صورت می گیرد.

دبیرکل اتحادیه جریان های صوفی مصر تأکید کرد که این مقبره ها تنها متعلق به مسلمانان نیست، بلکه میراثی جهانی است؛ لذا علاوه بر علمای اسلام از سازمان ملل و سازمان یونسکو می‌خواهیم که تدابیر لازم را برای محافظت از این میراث جهانی اتخاذ کنند.

عبدالناصر حلمی خاطرنشان کرد: گروههای تکفیری خرابکار عملا از اسلام خارج شده‌اند، زیرا به اسلام و مسلمانان و قبور آنها تعرض می کنند؛ اسلام نبش قبور را حرام اعلام کرده است.

یک مقام الازهر: توهین به صحابه پیامبر را محکوم می‌کنیم

عضو الازهر مصر نبش قبر «حجر بن عدی» از صحابه پیامبر (ص) به دست گروه‌های مسلح و تروریستی در سوریه را محکوم کرد.

شیخ «منصور مندور» در مصاحبه با شبکه العالم گفت: موضع الازهر همواره مشخص بوده و با دیده احترام به همه مسلمانان می نگرد و صحابه پیامبر نیز جایگاه ویژه و خاصی در قرآن کریم دارند.

وی افزود: الازهر بی احترامی و توهین به درگذشتگان به ویژه صحابه پیامبر را محکوم می کند، زیرا آنها دارای جایگاه بالایی هستند و الازهر نیز با چنین اقداماتی مخالف است و آن را حرام می‌داند به ویژه صحابه بزرگ پیامبر حجر بن عدی که پیامبر را ملاقات کرده بود و جایگاه والایش نیز برای همه مشخص است.

شیخ مندور خاطرنشان کرد: مرکز پژوهش‌های اسلامی وابسته به الازهر نیز در اولین نشست خود موضع مشخص الازهر را در برابر این حملات و توهینها اعلام خواهد کرد.

خطیب مسجد جامع الاموی دمشق: نبش قبر «حجر بن عدی» جنگ علیه مقدسات است

امام جماعت و خطیب مسجد جامع «الاموی» دمشق تاکید کرد، کسانی ‌که دست به نبش قبر «حجر بن عدی» زدند، اقدامی مخالف شرع انجام داده و این به معنای مبارزه با دین است.

شیخ «احمد البکار»، امام جماعت و خطیب مسجد جامع «الاموی» دمشق در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق تاکید کرد که هیچ کس نمی‌تواند، دین اسلام را احتکار کند و هرکس چنین سخنانی بر زبان آورد، برداشت کورکورانه‌ای از اسلام داشته است.

شیخ البکار تاکید کرد که کسانی که اقدام به نبش قبر مزار «حجر بن عدی»، صحابه حضرت علی(ع) کردند، خارج از دین و مرتد هستند و با این کار خود تمام عرف‌ها و تقالید و آداب و سنن را زیر پا گذاشتند و به عادات و سنتی حمله بردند و آنها را زیر پا گذاشتند که برای مردم محترم است.

وی در ادامه افزود که قبر و هرکس که در آن قرار دارد، دارای حرمت است و کسانی‌که دست به چنین اقدامی زدند، اقدامی مخالف شرع انجام داده و این اقدام به معنای مبارزه با دین است و توصیف اقدام تروریستی برای آن نمی‌گنجد، چراکه بسیار بدتر از آن است.

جماعت علمای عراق: عاملان نبش قبر «حجر بن عدی» مرتدند

جماعت علمای عراق عاملان نبش قبر «حجر بن عدی» از صحابه حضرت علی(ع) را خارج از دین و مرتد دانسته و تاکید کردند که مسئولیت حمایت از بارگاه‌ها و مزارهای مقدس تمام ادیان و طوایف در سوریه و جهان برعهده جامعه بین‌المللی است.

جماعت علمای عراق با انتشار بیانیه‌‌ای هدف قرار دادن و نبش قبر «حجر بن عدی»، از صحابه گرانقدر حضرت علی(ع) در سوریه را اهانت به رهبران و سمبل‌های تاریخ اسلامی و عاملان این جنایت را خارج از دین و مرتد دانستند.

در بیانیه این جماعت آمده است که سریال هدف قرار دادن اندیشه‌ها و شخصیت‌ها و نماد‌‌های تاریخ اسلام همچنان ادامه دارد و هفته گذشته شماری از خارج شدگان از دین، بارگاه «حجر بن عدی»، از صحابه گرانقدر حضرت علی(ع) را پس از تخریب نبش قبر کردند که یکی از مظاهر و نشانه‌های توهین به شخصیت‌ها و نمادهای تاریخ و دین اسلام است.

بیانیه جماعت علمای عراق در ادامه می‌افزاید: ادامه هدف قرار دادن عمدی بارگاه‌ها و مزارها و اماکن عبادی مسلمانان و مسیحیان و دیگر ادیان در سوریه بیانگر خط مشی وحشیانه و گمراهی است که این جنایتکاران در پیش گرفته و افشا کننده ماهیت واقعی حملات ددمنشانه آنها علیه اسلام، مسلمین و نشانه‌ها و سمبل‌های آن است.

این بیانیه تاکید می‌کند که جماعت علمای عراق از این اقدام شرم‌آور ابراز تاسف و آن را محکوم می‌کند و از جامعه بین‌ المللی و موسسات و نهادهای وابسته به سازمان ملل می‌خواهد هرچه سریع‌تر در اقدامی، حمایت کامل از اماکن مقدس مذهبی و آثار تاریخی و مناطق  مقدس تمام ادیان و طوایف را در سوریه و تمام کشورهای بحرانی منطقه خاورمیانه و جهان تامین و تضمین کند.

معاون پیشین وزیر اوقاف سوریه: وهابیت؛ سرآغاز هتک حرمت اصحاب پیامبر (ص)

معاون پیشین وزیر اوقاف سوریه، با ابراز شگفتی از هتک حرمت به آرامگاه صحابی پیامبر(ص)، سرآغاز هتک هرمت به مزار صحابه و اولیا در جهان اسلام را با اعلام موجودیت تفکر یهودی-آمریکایی وهابیت همزمان دانست.

شیخ «عبدالرزاق مونس» معاون پیشین وزیر اوقاف سوریه در گفت‌وگو با شبکه خبری «العالم» گفت: شگفت آور است که جماعتی به نبش قبر «حجر بن عدی کندی» صحابی گرانقدر پیامبر(ص) و اخراج جسد وی از قبر و انتقال آن به مکانی نامعلوم اقدام کنند؛ این امر اقدامی بسیار عجیب است که فقط دیوانگان دست به آن می‌زنند.

معاون پیشین وزیر اوقاف سوریه با اشاره به تخریب مقام و مزار اصحاب، اولیا و صالحین در برخی کشورهای عربی و اسلامی، افزود: تجاوز و توهین به عزت و کرامت صالحان، صحابه و اهل بیت در واقع فتنه‌ای قدیمی است که در اوایل قرن نوزدهم زمانی که وهابیت اعلام وجود کرد آغاز شد.

شیخ مونس با اشاره به اسناد تاریخی از سرچشمه یهودی - صهیونیستی تفکر وهابی گفت: اولین اقدامی که وهابی‌ها تحت نام توحید و مبارزه با شرک انجام دادند تخریب قبور صحابه در مکه و مدینه منوره بود، حتی نزدیک بود قبر رسول اکرم (ص) را نیز تخریب کنند، همچنین قبر سید الشهدا حمزه بن عبدالمطلب و نیز شهدای جنگ احد را ویران کردند و سپس قبور آل بیت اطهار و صحابه پیامبر را نیز تخریب کردند.

وی اظهار داشت: مشکل امروز ما در جهان اسلام آن است که اسلام تبدیل به گروه ها و احزاب شده است؛ اسلام باید تنها به ارزشهای اساسی در کتاب و سنت نبی اکرم(ص) و نور هدایت پیامبر و عترت اهل بیت مستند باشد؛ اگر مرجع ما به جای حق و حقیقت، اشخاص باشند، بی‌گمان گمراه می شویم و دیگران را به گمراهی می‌کشانیم.

شیخ مونس، تصریح کرد: سازمان کنفرانس اسلامی کجاست؟ اعضای مجمع فقه اسلامی کجا هستند؟ طرف‌هایی مسؤول در انجمن علمای مسلمان کجا هستند؟ آنها باید در حال حاضر برای تصحیح مرجعیت به سمت کتاب و سنت، حضوری پررنگ داشته باشند.

عضو جنبش امل لبنان هتک حرمت قبر «حجر بن عدی» را محکوم کرد

عضو هیئت رهبری جنبش امل لبنان نیز در اظهاراتی نبش قبر «حجر بن عدی» صحابه پیامبر اکرم(ص) در ریف دمشق را محکوم کرد.

شیخ «حسن شریفه» نبش قبر «حجر بن عدی» را محکوم و تاکید کرد: این تجاوز نه تنها تجاوز به اسلام بلکه تجاوز به ارزش‌های انسانی و اثبات این حقیقت است که آزادی که آنها به دنبال آن هستند به منزله روشنایی برای آنها جهت رسیدن به خواسته‌های حقیقی‌شان یعنی فتنه‌انگیزی در میان ادیان در منطقه ماست.

وی افزود که رژیم صهیونیستی پیش از این در رسیدن به چنین اهدافی شکست خورده و آنها[گروه‌های تروریستی] این نقش پلید را ایفا می‌کنند.

وی از سکوت در قبال این جنایت ابراز شگفتی کرد و افزود که ممکن است تکفیری‌ها از این سکوت برای مشروع دانستن جنایت‌های خود بهره‌برداری کنند.


اخبار مرتبط:

تجمع و اعتراض بسیجیان نیشابوری در پی اهانت به صحابه پیامبر (ص)

در حرکتی خودجوش بازار شیروان در پی هتک حرمت مزار حجربن عدی تعطیل شد

اهل سنت شرف و کرامت خود را مرهون اهل بیت(ع) و حجربن‌عدی‌ها هستند

حجر بن عدی یک بار دیگر قیام کرد

حجر بن عدی، مدافع شجاع ولایت دربرابر جسارت های حاکمان کوفه

بیانیه 234 نفر از نمایندگان در محکومیت "هتک حرمت حجربن عدی"

تعدی به مزار «حجر بن عدی» اقدامی «جنایت آمیز» و به دور از مبانی دینی است

حجر بن عدی کیست؟/ از نماز در مرج عذراء تا شهادت

نبش قبر "حجر بن عدی" جنگ علیه مقدسات است

هدف از هتک حرمت مزار صحابه پیامبر(ص) از دید آیت‌الله سبحانی

وهابیت هنوز بر وجوب تخریب حرم رسول الله(ص) تأکید دارد/ تهدید به نبش قبر حضرت زینب(س)

نحوه شهادت «راهب اصحاب پیامبر»/ انتقام مختار از ویرانگر خانه «حجر بن عَدی»

‌هتک حرمت مزار صحابه پیامبر (ص) چراغ سبزی برای تخریب مسجد‌الاقصی است‌

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ ۰۷:۴۷
خبرگزاری فارس |

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید