اخبار

فقیه ری

فقیه ری
شیخ صدوق با دعای امام زمان(عج ) در قم متولد شده است و پدرش علی از «حسین بن روح »، سومین نائب خاص امام زمان(عج) خواست تا از امام خواهش کند که پسری نصیب او گرداند. پس از سه روز خبر رسید که حضرت ولی عصر(عج) دعا فرموده و وعده داده که او در آینده ای نزدیک صاحب فرزند خواهد شد. شیخ صدوق خود نیز به این ولادت افتخار می کرده و گفته است : من به دعای صاحب الامر زاده شده ام

سالم بودن جسد شیخ صدوق(ره)، شیخ صدوق حاصل دعای ولی عصر(عج)، چرا «اکمال الدین و اتمام النعمه»؟ چرا «من لا یحضره الفقیه»؟ فقیه ری و سفرهای علمی، سالی که ستاره ها فرو ریختند، آثار علمی فقیه ری، زندگی نامه فقیه ری، شیخ صدوق؛ پاسدار بزرگ حریم مهدویت، شیخ صدوق؛ مولود دعای امام عصر(عج) و فقیه ری عناوین اصلی این ویژه نامه را تشکیل می دهند.
 
در بخش «شیخ صدوق؛ مولود دعای امام عصر» می خوانیم: «در میان انبوه کتب مذهبی کمتر کتابی پیدا می شود که از «شیخ صدوق» یا «محمد بن بابویه قمی» نامی ترین دانشمند گرانمایه و بزرگوار و فقیه و محدث عالیقدر شیعه، در نیمه دوم سده چهارم هجری قمری و کتاب ها و احادیث او به ویژه در مسئله «ولایت فقیه و اختیارات آن» برای اثبات ولایت عامه فقیه حدیثی و ذکری به میان نیامده باشد.
 
گفته می شود شیخ صدوق با دعای امام زمان(عج ) در قم متولد شده است و پدرش علی از «حسین بن روح »، سومین نائب خاص امام زمان(عج) خواست تا از امام خواهش کند که پسری نصیب او گرداند. پس از سه روز خبر رسید که حضرت ولی عصر(عج) دعا فرموده و وعده داده که او در آینده ای نزدیک صاحب فرزند خواهد شد. شیخ صدوق خود نیز به این ولادت افتخار می کرده و گفته است : من به دعای صاحب الامر زاده شده ام .
 
«شیخ صدوق» بعد از سال 305 هجری قمری که «حسین بن روح نوبختی» به عنوان نائب سوم امام زمان(عج) عهده دار وساطت بین شیعیان و حضرت شد،به همراه پدرش که پیشوای علمای قم بود، وارد بغداد شد. «ابن بابویه» سرآمد علماء، فقهاء و محدثین قم بود، و به نقل ابن ندیم دویست جلد کتاب تألیف کرده است.»
 
همچنین در مطلب «آثار علمی فقیه ری» آمده است: «فقها و بزرگان مسلمان، شیخ صدوق را بیشتر با لقب رئیس المحدثین شناخته اند؛ زیرا او در شناخت احادیث، آگاه و در حفظ منابع و جمع آوری آن ها تلاش فراوان می کرده است. شیخ صدوق احادیث را به تناسب موضوعات مختلف دسته بندی و برای هر موضوع، باب جداگانه ای باز می کرد؛ مانند کتاب من لایحضره الفقیه یا عیون اخبار الرضا یا کتاب های دیگر صدوق که وی در هر یک از آن ها طبق اختلاف موضوعات و مزایا، باب های جداگانه ای گشوده است.
 
برای آشنایی با اسلام ناب محمدی(ص) و شناخت حقایق قرآن ناگزیر به شناخت سنت پیامبر(ص) و اخبار و احادیث امامان معصوم(ع) هستیم، از سویی نیز وجود دروغگویان و حدیث سازان و درهم آمیختگی احادیث صحیح و جعلی، این شناخت دقیق را برای مردم مشکل می سازد؛ از این رو سه تن از بزرگان شیعه، کمر همت بسته و اقدام به جمع آوری و نوشتن چهار کتاب روایی ارزشمند کردند. این کتاب ها معروف به «کتب اربعه» و مؤلفان آن ها را «محمد بن ثلاث» می نامند؛ زیرا اسامی هر سه محمد و کنیه هر سه ابو جعفر بوده است.»
 
ویژه نامه اینترنتی بزرگداشت شیخ صدوق را به نشانی http://www.rasekhoon.net/Article/Show-26316.aspx ببینید.


مطالب مرتبط:

ماجرای فرزندی که با دعای امام زمان(عج) متولد شد

صفات نیک و بد به روایت شیخ صدوق

روایات ناب مهدویت در اثری از شیخ صدوق(ره)

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ ۱۲:۴۶
مرکز رسیدگی به امور مساجد |

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید