اخبار

ارسال کتاب به ارزش ۴ میلیارد تومان به کتابخانه‌های مساجد.(شبستان.92/02/17)

معاون آموزش پژوهش ستاد عالی کانون های مساجد با اشاره به استفاده یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از کتابخانه‌های مساجد در سراسر کشور گفت: بیش از ۴ میلیارد تومان کتاب به کتابخانه‌های مساجد ارسال می‌شود.

به گزارش خبرنگار شبستان، نشست جایگاه کتابخانه‌های مساجد در تحقق سند نهضت مطالعه مفید با حضور محمدرضا جعفری، معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور، علوی، مدیر کل منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و غفاری، عضو هیئت علمی دانشگاه در کارنامه نشر بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد. 

در این نشست جعفری، معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور با اشاره به اینکه یکی از اعضای سند مطالعه مفید، کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور هستند، گفت: ستاد عالی کانون‌های مساجد نقش جدی خود را در این زمینه با راه‌اندازی حدود 5 هزار کتابخانه مخزن‌دار در سطح مساجد و 6 هزار کتابخانه باز در شبستان مساجد به صورت جدی دنبال کرده است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از موفقیت‌هایی که در زمینه جذب جوانان به کتابخانه‌های مساجد داشته‌ایم در اختیار گذاشتن کتب کمک‌آموزشی و درسی در این کتابخانه‌ها بوده است که این مسئله خود یکی از شیوه‌های تبلیغ و جذب کتابخوان ها به این کتابخانه‌ها بوده است.

جعفری در زمینه نحوه جذب کتابداران به کتابخانه‌های مساجد گفت: یکی از ویژگی‌های کتابخانه‌های مساجد فعالیت در کنار مسجد است، مساجد در اقصی نقاط کشور وجود دارند، ستاد عالی کانون‌های مساجد در حال حاضر 16 هزار کانون فرهنگی هنری را تحت پوشش دارد که از این تعداد 5 هزار کانون توانسته اند کتابخانه مخزن‌دار راه‌اندازی کنند.

وی پیرامون نقش کتابخانه‌های مساجد در افزایش سرانه مطالعه گفت: بیش از 5 هزار کتابخانه مخزن‌دار و 6 هزار کتابخانه باز به همت ستاد عالی کانون‌های مساجد در کشور فعالیت می‌کنند و سالیانه چهار میلیارد تومان به کتابخانه‌های مساجد ارسال می‌شود مازاد بر آن کتاب‌هایی هم از سوی مردم و خیرین به کتابخانه‌ها اهدا می‌شود و حدودا یک میلیون و 400 هزار نفر جوان و نوجوان از کتابخانه‌های مساجد استفاده می‌کنند و تحقیقات و پژوهش‌هایی که توسط هسته‌های پژوهشی صورت می‌گیرد هم تاثیر قابل توجه‌ای در امر مطالعه دارند.
جعفری اذعان کرد: مساجد فضایی برای سالن مطالعه دارند و از شبستان مساجد هم برای مطالعه مفید استفاده می‌شود، ضمن آنکه بخش قابل توجه‌ای از کانون‌ها برنامه‌ای تحت عنوان زنگ مطالعه پیشنهاد داده‌اند تا ساعتی برای مطالعه پرداخته شود و ضمن اینکه در معرفی کتب مورد نیاز نسل جوان و نوجوان یکی از مراکز اصلی برای تبادل تجارب کانون‌های مساجد هستند که بر این اساس نقش کانون‌ها در سهم مطالعه مفید قابل توجه است.

جعفری در زمینه ایجاد هسته‌های پژوهشی و تأثیرات آن در فرهنگ کتاب و کتابخوانی گفت: هسته‌های پژوهشی در کانون‌های مساجد با هدف جذب جوانان به بحث‌های مطالعاتی و آموزش شیوه‌های تبلیغ به آنها و معرفی سیر مطالعاتی مطلوب ایجاد شده است. یکی از مسایلی که در رشد مطالعه مؤثر است بررسی راهکارهای جذب و نگهداشت جوانان در مساجد است زیرا سیر مطالعاتی صحیح موجب افزایش نرخ مطالعه می شود. یکی از کارهای هسته‌های پژوهشی کانون‌های مساجد هم سیر مطالعاتی به جوانان است.

علوی، مدیر کل منابع نهاد کتابخانه های عمومی کشور در ادامه این نشست در رابطه با اهداف سند نهضت مطالعه مفید گفت: این سند در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب می‌شود و دستگاه‌های مختلف برای مطالعه مفید موظف به انجام برخی کارهایی شدند، هدف این نهضت و سند افزایش فضای کتابخانه‌های عمومی و توجه به مطالعه غیردرسی و مطالعه مفید در اوقات فراغت است و بر اساس این طرح از سال 90 در میان کتابداران کتابخانه‌ها حرکت‌های خوبی شروع شد که به کمک سند نهضت مطالعه مفید آمد و ترویج فرهنگ در دستور کار قرار گرفت.

وی در رابطه با نتایجی که از تدوین سند نهضت مطالعه مفید به دست آمد، گفت: یکی از نتایج این طرح ایجاد شورای استان‌ها است که موجب شده در استان‌ها به بحث مطالعه توجه شود استان‌ها سند نهضت را به عنوان وظیفه به صورت تفاهم‌نامه با نظارت امام جمعه امضا کردند تا برنامه‌های خودشان را به اهداف سند برسانند، برگزاری جلسات و تشکیل دستگاه‌های فرهنگی و الگوی مطالعه مفید هم از اقداماتی است که در این زمینه صورت گرفته است.

غفاری، عضو هیئت علمی دانشگاه در این نشست در تبیین مفهوم مطالعه مفید گفت: مطالعه مفید، مطالعه‌ای است که وقتی فردی مطالعه ای انجام می دهد به نتیجه مطالعه خود به عنوان دستاورد علمی و رهاورد و سند چشم‌انداز دست یابد.
وی در ادامه پیرامون راهکارهای مطالعه مفید گفت: باید مطالعه را کاری روزمره قرار داد و در زمان معین مطالعه انجام شود.

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ ۱۲:۳۱
خبرگزاری شبستان |

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید