اخبار

تاکید رییس‌جمهور بر لزوم توجه به هویت و کارکرد حقیقی مسجد.(ایسنا.92/02/17)

رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه "باید هویت و کارکرد حقیقی مسجد احیا شود، چراکه ما کمتر به آن پرداخته‌ایم"، گفت: امام (ره) ‌و رهبری عزیز بارها بر کارکرد مسجد و لزوم پرداختن به این کارکرد توجه داشته‌اند و مهم‌تر از ساختمان‌های طویل و عریض، توجه به کارکرد اصلی مسجد است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمود احمدی‌نژاد ظهر امروز (دوشنبه) در مراسم رونمایی از مرمت و ساماندهی 600 مسجد تاریخی و اماکن مذهبی کشور که در سالن همایش‌های صداوسیما و با حضور تعدادی از ائمه جمعه شهرستان‌ها و نمایندگان مجلس و هیات امنای مساجد برگزار شده بود، با تقدیر از دست‌اندرکاران این اقدام و با اشاره به اهمیت مسجد و میراث فرهنگی و با طرح این پرسش که "چرا مسجد مهم است و در واقع نقش مسجد چیست؟" افزود: اولین نقش مسجد، تمرین توحید و عبودیت است، چراکه توحید کانون اصلی تمام معرفت‌هاست.

وی با تاکید بر اینکه "انسان باید آیینه تجلی خداوند باشد و برای رسیدن به خدا و قله‌های کمال باید به مقوله توحید توجه داشته باشد"، اظهار کرد: در واقع شرط اول در این زمینه، توحید است و بقیه ارزش‌ها و معارف تبع توحید است. مکمل توحید، عبودیت است. مسجد کانون توحید و عبودیت است و آزادی انسان، کمال انسان و رشد و تحقق همه آرزوهای انسان در سایه توحید و عبودیت است.

رییس‌جمهور با بیان اینکه "نسبت آزادی انسان معادل عبودیت اوست"، ادامه داد: مسجد تمرین ولایت و امامت است. هر مکتب و اندیشه‌ای برای تحقق اهداف خود در جامعه انسانی نیازمند یک ساماندهی و برنامه اجتماعی است که بدون آن اهداف مورد نظر محقق نمی‌شود و در اندیشه توحیدی نیز سازماندهی اجتماعی حول محور ولایت است و مسجد نیز تمرین امامت و ولایت است.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه "مسجد تمرین اتصال به آسمان و یک سازماندهی اجتماعی است"، گفت:‌ در واقع مسجد محور مدیریت اجتماعی و یک کانون اجتماعی و مرتبط با مسائل اجتماعی است. باید مسائل اجتماعی در مسجد سازماندهی و مدیریت شود. ما باید زندگی جمعی را در مسجد یاد بگیریم.

وی با اشاره به اهمیت محور قرار گرفتن مساجد خاطرنشان کرد: در شهرسازی ما این محوریت دیگر دیده نمی‌شود و به نظر من این به دو اشکال اصلی برمی‌گردد. شهرسازی یک نوع انعکاس درونی و اندیشی ماست. ما نیازمند این هستیم که در حوزه معرفتی یک بازنگری داشته باشیم و یک کار جدی در این زمینه انجام دهیم. تا زمانی که در روند کارهای اجتماعی ما تعریف از انسان تعریفی تک‌بعدی، اومانیستی و لیبرالیستی باشد انعکاس در شهرسازی، روابط‌ اجتماعی و اقتصادی ما نیز همین‌گونه است؛ کم‌کاری در اینجاست و کسانی که مسئول بودند و هستند.

رییس‌جمهور با بیان اینکه "از سوی کسانی که مسئول بودند و هستند، همکاری‌هایی در این ارتباط صورت گرفته است"، اظهار کرد: در طول سال‌ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد علوم انسانی بحث زیادی شد و چندین پژوهشکده ایجاد شد و بعد گفتیم که استاد و متون ما بد هستند، این مشکلی را حل نمی‌کند. غربی‌ها تعریفی از انسان ارائه دادند و شهرسازی و علوم انسانی‌شان را بر اساس آن تعریف به پیش بردند.

وی با اشاره به اهمیت این موضوع که ما تعریفمان را از نوع انسان ارائه دهیم و بر اساس آن عمل کنیم و با اشاره به نقش دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه در این زمینه، در تشریح مشکل دوم گفت: اشکال دوم به بحث عدم توجه به کارکردهای اجتماعی مسجد برمی‌گردد. امروز در کدام حوزه‌های علمیه نقش‌آفرینی اجتماعی آموزش داده می‌شود؟ در متون درسی که ارائه می‌شود این مسائل نیست. یک طلبه وقتی درس می‌خواند و تبدیل به عالمی می‌شود، باید در عقبه ذهنی و اندیشه‌یی‌اش چنین معرفتی وجود داشته باشد که بعضا اینگونه نیست؛ چراکه آموزش‌ها در این زمینه داده نمی‌شود.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه "یک روحانی، یک مهندس اجتماعی است و باید ارتباطات اجتماعی را مهندسی کند و در این ارتباط تجربه کسب کند و کار تحقیقاتی انجام دهد"، افزود: تا آنجا که من می‌دانم، در مراکز مربوطه چنین آموزشی داده نمی‌شود و فارغ از این موضوع است و به خودی خود این موضوع باعث کم‌رنگ شدن نقش اجتماعی می‌شود و این کم‌رنگ شدن، منجر به حذف این نقش می‌شود.

وی با بیان اینکه "ما در مبانی نظری بالاترین و ارزشمندترین تعریف از انسان را داریم و باید این تعریف را ارائه کنیم"، گفت: وقتی که این تعریف ارائه شود و بر اساس آن عمل شود، شهرسازی و معماری ما نیز عوض می‌شود.

رییس‌جمهور با بیان اینکه "مسجد دارای نقش اجتماعی، کمال‌آفرینی و انسجام‌بخشی در جامعه است و باید در مسائل اجتماعی و فرهنگی نقش خود را ایفا کند"، بار دیگر به اهمیت توحید و عبودیت اشاره کرد و یادآور شد: شیطان هفت هزار سال عبادت بدون اخلاص کرد و خود را می‌پرستید به جای اینکه خدا را بپرستد. اگر خدا را پرستش می‌کرد در مسیر کمال قرار می‌گرفت و در برابر فرمان خدا نمی‌ایستاد.

احمدی‌نژاد با اشاره به اهمیت اخلاق نیز اظهار کرد: اخلاق فقط در نوشتن و دست دادن نیست. این مسائل لازم است و خط راهنماست ولی اخلاق از انسان به انسان منتقل می‌شود. کسی که مهذب نباشد ولی 50 سال در مورد تهذیب انسان صحبت کند، این اقدام او فایده‌ای ندارد.

وی با بیان اینکه "جامعه ما جامعه دینی، معنوی، پاک، تعالی‌جو و کمال‌جو است"، ادامه داد: مسجد برای ما مهم است و اگر ما نقش مسجد را از سازماندهی اجتماعی برداریم دچار سرگردانی می‌شویم و آنهایی که تلاش می‌کنند سازماندهی برآمده از اندیشه اومانیستی را تحمیل کنند نمی‌دانند که چه خرابکاری بزرگی را انجام می‌دهند.

رییس‌جمهور با اشاره به اهمیت توجه و بازگشت به فطرت انسان و با تاکید بر اینکه "ما باید خود را بازیابی کنیم"، تاکید کرد: مسجد و سلسله مراتب منتهی به مسجد مهم‌ترین نقش را در این بازیابی هویتی دارند.

احمدی‌نژاد در بخش دیگری از صحبت‌های خود، به اهمیت میراث فرهنگی و صیانت از میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: در واقع صیانت از میراث فرهنگی، صیانت از شناسنامه و هویت یک کشور است. میراث فرهنگی ریشه یک ملت است، سیر تداوم تاریخی یک ملت است و باید آن را حفظ کنیم و دائم بازیابی کنیم و اگر این موضوع با امر مساجد تلفیق شود همه چیز در آن است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای مرمت مساجد و اماکن مذهبی و با تاکید بر اینکه کار بزرگی انجام شده است، گفت: 600 مسجدی که مورد مرمت قرار گرفتند در واقع انعکاس اندیشه، هنر، زیباشناسی و کمال‌جویی ملت در معماری، شهرسازی و زندگی اجتماعی هستند.

رییس‌جمهور همچنین با تشکر از دست‌اندرکاران کار مرمت مساجد و اماکن فرهنگی تصریح کرد: سرزمین ایران سرزمین اندیشه‌های بلند و کمال‌جویی است.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه "ميراث فرهنگی خط سیر تاریخی ما را نشان می‌دهد و ما باید آن را برای فرداهایمان حفظ کنیم"، گفت: باید به میراث فرهنگی ملموس بویژه مساجدی که جنبه تاریخی دارند توجه ویژه‌ای شود و در حفظ آنها کوشا باشیم.

وی با تاکید بر اینکه "باید هویت و کارکرد حقیقی مسجد احیا شود و متاسفانه کمتر به این موضوع پرداخته شده است"، اضافه کرد: امام (ره) و رهبری عزیز بارها بر کارکرد مسجد و لزوم پرداخت به آن تاکید داشته‌اند و مهمتر از ساختمان‌های طویل و عریض، توجه به کارکرد مسجد است.

رییس‌جمهور ادامه داد: روند حرکت ملت ما روند رو به جلویی است، روند پرشتاب به سمت قله‌هاست؛ البته لغزش‌ها و تلاطم‌هایی داریم ولی مسیر حرکت درست است و به زودی ان‌شاءالله خواهیم دید که پرده‌ها و موانع کنار می‌رود و برداشته می‌شود و افق‌های جدید در برابر جامعه بشری باز می‌شود و نقش حقیقی مساجد بهتر از گذشته خود را در زندگی اجتماعی ما نشان می‌دهد.

به گزارش ایسنا، پیش از صحبت‌های رییس‌جمهور، ملک‌زاده معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و تعدادی از ائمه جمعه شهرستان‌های مختلف کشور سخنرانی کردند.

در این مراسم از تعدادی از دست‌اندرکاران مرمت و ساماندهی 600 مسجد تاریخی و اماکن مذهبی کشور تقدیر شد.

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ ۱۴:۱۲
خبرگزاری ایسنا |

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید