اخبار

امضای تفاهمنامه همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و مرکز رسیدگی به امور مساجد

امضای تفاهمنامه همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و مرکز رسیدگی به امور مساجد
تفاهمنامه همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و مرکز رسیدگی به امور مساجد در نمایشگاه کتاب به امضا رسید.

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، مراسم امضای تفاهمنامه همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و مرکز رسیدگی به امور مساجد عصر امروز با حضور منصور واعظی دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج‌علی‌اکبری، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در غرفه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.

بر اساس این گزارش، منصور واعظی ضمن ابراز امیدواری اینکه امضای این تفاهمنامه در سرانه مطالعه و سرانه دینداری مردم تاثیرگذار باشد، اظهار داشت: مساجد ما اهل مطالعه و کتاب هستند اما امیدواریم سرانه مطالعه شان افزایش پیدا کند.

در ادامه حاج علی اکبری رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد ادامه داد: با وقوع انقلاب اسلامی مساجد ما تجدید حیات کردند و این کارکردها به مساجد ما برگشت، البته به نظر می‌آید بخش زیادی از آنها روی زمین مانده باشد. امیدواریم با رهنمودهای امام راحل و رهبر انقلاب به سمت مسجد تراز پیش برویم.

  * موضوعات این تفاهمنامه عبارت است از:

  1: پیوند مسجد و کتابخانه عمومی 

2: بهره گیری از ظرفیت‌های بالقوه مسجد برای ترویج فرهنگ مطالعه مفید

3: پیش بینی کتابخانه عمومی در کنار مساجد در قالب طرح جامع احداث مساجد جدید الاحداث.

این تفاهمنامه از زمان امضا به مدت دو سال معتبر است و در صورت رضایت طرفین قابل تمدید خواهد بود. محدوده جغرافیایی این تفاهمنامه نیز در حوزه استان تهران است البته مفاد تفاهمنامه می‌تواند بین نهاد کتابخانه‌ها و نماینده ولی فقیه در سایر استان‌های کشور نیز اجرا شود.


اخبار مرتبط:

گزارش خبرگزاری مهر از امضای تفاهم نامه:

نهاد کتابخانه‌ها و مرکز رسیدگی به امور مساجد تفاهمنامه همکاری امضا کردند

مسئولان نهاد کتابخانه‌های عمومی و مرکز رسیدگی به امور مساجد کشور بعدازظهر امروز در نمایشگاه کتاب تهران تفاهمنامه همکاری امضا کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم امضای تفاهمنامه همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و مرکز رسیدگی به امور مساجد عصر امروز چهارشنبه 18 اردیبهشت با حضور منصور واعظی دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج‌علی اکبری، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در غرفه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور واقع در بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.

واعظی در ابتدای این مراسم گفت: امیدوارم امضای این تفاهمنامه در سرانه مطالعه و سرانه دینداری مردم تاثیرگذار باشد. البته مسجدی‌های ما اهل مطالعه و کتاب هستند اما ان شاء الله سرانه مطالعه شان افزایش پیدا کند.

در ادامه حاج علی اکبری گفت: مسجد به هر مسئله‌ای که ضمیمه شود باعث خیر و برکت و قداست آن می‌شود. مسجد خانه خدا و خانه مردم است. طبیعی است که قداست و معنویت مسجد به هر کاری تسری پیدا می‌کند. فکر فرهنگی و اجتماعی وقتی با مسجد گره می‌خورد باعث نورانیت و معنویت و برکت می‌شود.

وی افزود: برای مساجد ما در عرصه‌های مختلف کارکردهای مختلفی تعبیه شده است و پیامبر (ص) نیز تمدن اسلامی را با مسجد ساخت. از همان روزگار اول صدر اسلام هم مساجد دارای کارکردهای علمی و فرهنگی درجه یک بوده اند.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد ادامه داد: با وقوع انقلاب اسلامی مساجد ما تجدید حیات کردند و این کارکردها به مساجد ما برگشت. البته به نظر می‌آید بخش زیادی از آنها روی زمین مانده باشد. امیدواریم با رهنمودهای امام راحل و رهبر انقلاب به سمت مسجد تراز پیش برویم.

حاج علی اکبری در بخشی از سخنانش با اشاره به مطالعه و کتابخوانی گفت: پیش از انقلاب مساجد کشورمان کارکرد مطالعاتی داشتند و خیلی از مسئولانی که بعد از انقلاب وارد دایره مسئولیت شدند از مسجدی‌های قبل از انقلاب بودند. معمولا مطالعه در فضای مسجد هم مطالعه فعال است. از بدو انقلاب کتابخانه‌ها در مساجد رونق زیادی پیدا کردند و امیدواریم امروز بتوانند در عرصه کتاب و کتابخوانی پرچم گردانی کنند.

در ادامه این مراسم تفاهمنامه مشترک بین نهاد کتابخانه‌ها و مرکز رسیدگی به امور مساجد به امضای واعظی و حاج علی اکبری رسید.

موضوعات این تفاهمنامه عبارت است از:

1: پیوند مسجد و کتابخانه عمومی ، 2: بهره گیری از ظرفیت‌های بالقوه مسجد برای ترویج فرهنگ مطالعه مفید، 3: پیش بینی کتابخانه عمومی در کنار مساجد در قالب طرح جامع احداث مساجد جدید الاحداث.

این تفاهمنامه از زمان امضا به مدت دو سال معتبر است و در صورت رضایت طرفین قابل تمدید خواهد بود. محدوده جغرافیایی این تفاهمنامه نیز در حوزه استان تهران است البته مفاد تفاهمنامه می‌تواند بین نهاد کتابخانه‌ها و نماینده ولی فقیه در سایر استان‌های کشور نیز اجرا شود.


گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی از امضای تفاهم نامه

مرکز رسیدگی به امور مساجد و نهاد کتابخانه های عمومی کشور تفاهمنامه همکاری امضاء کردند
تهران - حجت الاسلام محمدجواد حاجی علی اکبری رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد و منصور واعظی دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور تفاهمنامه همکاری امضاء کردند.


به گزارش خبرنگار معارف ایرنا، این تفاهمنامه عصر چهارشنبه در غرفه نهاد کتابخانه های عمومی کشور در بیست وششمین نمایشگاه کتاب تهران و به منظور پیوند مسجد با کتابخانه های عمومی و بهره گیری از ظرفیت های بالقوه مسجد برای ترویج فرهنگ مطالعه منعقد شد.

بر اساس این تفاهمنامه، 20 مسجد بزرگ تهران با نظر مرکز رسیدگی به امور مساجد انتخاب و 20 ایستگاه مطالعه در آنها دایر می شود.

ارائه مشاوره های فنی و طرح و نقشه کتابخانه های جدید در کنار مساجد و همچنین تجهیز و اداره کتابخانه های عمومی در جوار مساجد، از وظایف نهاد کتابخانه عمومی است.
برگزاری مسابقات کتابخوانی، معرفی کتاب های مفید به نمازگزاران مساجد، اختصاص کتاب برای 30 باب کتابخانه مساجد روستایی و 20 باب کتابخانه شهری استان تهران از دیگر وظایف نهاد کتابخانه های عمومی کشور است.

براساس این تفاهمنامه، مرکز رسیدگی به امور مساجد در طراحی مساجد جدید، پیش بینی کتابخانه های جدید را کرده و به متولیان مساجد توصیه می کند تا فضای مناسب را برای استقرار ایستگاه های مطالعه در مساجد تامین کنند.

در این تفاهنامه، معرفی 30 مسجد روستایی و 20 مسجد شهری نیز به مرکز رسیدگی به امور مساجد واگذار شد تا با امامان جماعت مساجد، برای ایجاد کتابخانه و ارسال کتاب از سوی نهاد کتابخانه های کشور هماهنگی صورت گیرد.

این تفاهمنامه به مدت دو سال با هدف اجرا در حوزه جغرافیایی استان تهران منعقد شد.
بیست وششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران 21 اردیبهشت ماه پایان می یابد.
حجت الاسلام ˈمحمد جواد حاج علی اکبریˈ قبل از امضای این تفاهم نامه به جایگاه مسجد در تاریخ صدر اسلام اشاره کرد و گفت: هر کاری که در ارتباط با مساجد قرار می گیرد از خیر و برکت برخوردار می شود و مسجد طراز اسلامی با کارکردهای متنوع و جذاب در عرصه های گوناگون فعال است.
وی افزود: مسجد در عرصه های گوناگون فرهنگی، اجتماعی، تربیتی، اقتصادی و حتی نظامی کارکردهای گوناگونی دارد و مسجد، قلب تپنده شهر و جامعه اسلامی است.
حاج علی اکبری کارکرد علمی مسجد را در طول تاریخ عامل شکوفایی دانشمندان و فرهیختگانی دانست که در قالب کرسی درس و یا حلقه های معرفتی به بالندگی می رسند.

وی همچنین از نقش مسجد در پیروزی انقلاب اسلامی سخن گفت و افزود: بسیاری از مساجد در آن زمان کارکرد مطالعاتی داشتند و بسیاری از مبارزان زیر نظر امامان جماعت سیر مطالعاتی داشته و آثار اسلامی را مطالعه می کردند.

وی با بیان این که بخش زیادی از کارکردهای مسجد هنوز اجرایی نشده؛ اظهار داشت: توقع این است که مساجد را طبق تدابیر حضرت امام (ره) و رهبر معظم انقلاب به سمت مسجد طراز اسلامی پیش ببریم.
دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیز با اظهار امیدواری گسترش فرهنگ کتابخوانی در میان قشرهای مختلف مردم گفت: هرچند مسجدی ها اهل مطالعه هستند اما این تفاهم نامه سبب می شود تا فرهنگ کتابخوانی گسترش بیشتری یابد.


گزارش خبرگزاری کتاب ایران از امضای تفاهم نامه:

امضای تفاهمنامه نهادکتابخانه‌ها با مرکز رسیدگی به امور مساجد کشور

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، امضای تفاهمنامه همکاری میان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با مرکز رسیدگی به امور مساجد کشور بر اساس سه موضوع پیوند مسجد و کتابخانه های عمومی، بهره‌گیری ازظرفیت بالقوه مساجد برای ترویج فرهنگ مطالعه مفید میان مردم و همچنین پیش بینی کتابخانه‌های عمومی در کنار مساجد ساخت جدید، عصر امروز در غرفه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور واقع در شبستان اصلی برگزار شد.

حمایت از کتابخانه‌های عمومی واجدشرایط مساجد درصورت واگذاری حق انتفاع ساختمان مربوط به نهاد، انتخاب 20 مسجد بزرگ تهران با نظر مرکز و استقرار 20 ایستگاه مطالعه در مساجد و همچنین اختصاص کتاب به 30 باب کتابخانه مساجد روستایی سالانه500 جلد و 20 باب کتابخانه مساجد شهری استان تهران با سهمیه 700 جلدی فارغ از زیربنای کتابخانه و متراژ با محوریت امام جماعت مسجد به صورت آزمایشی، از تهدات نهاد کتابخانه‌های عمومی در این تفاهمنامه است.

مرکز رسیدگی به امور مساجد کشور در این تفاهمنامه به تعهداتی مانند سفارش مرکزبه مساجد برای اختصاص مکان مناسبی برای ایجاد کتابخانه در قالب واگذاری حق انتفاع یا کتابخانه مشارکتی و توصیه به ائمه جماعت مساجد برای تشویق و ترغیب نمازگزاران محلی به مطالعه، کتابخوانی وعضویت در کتابخانه‌های عمومی، ازجمله تعهدات مرکز رسیدگی به امور مساجد کشور است.

منصور واعظی، دبیرکل نهادکتابخانه‌های عمومی کشور در این مراسم گفت: یکی از آرزوهای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ترویج فرهنگ مطالعه مفید مسجد بود که اکنون با امضای این تفاهمنامه محقق شد.

وی اظهار کرد: افزایش سرانه مطالعه مسجدی‌‌ها و اهالی دیندار اعضای کتابخانه‌های عمومی که کتابخانه های مشارکتی مساجد هم جزیی ازآن هستند، یکی از اهداف این تفاهم نامه است که باعث بالا رفتن سرانه مطالعه مذهبی مساجد خواهد شد

علی اکبری در این نشست عنوان کرد: مسجد به دلیل پایگاه معنوی وقداست ویژه به هر دلیلی که احیا شود، باعث خیر و برکت است و مساجد به عنوان خانه خداوند در زمین از دیرباز محل درس،بحث وکرسی‌های هم‌اندیشی بوده است.

وی اظهار کرد: خانه خدا از زمان رسول خدا به عنوان محل شکل‌گیری تمدن اسلامی دارای جایگاه ویژه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی وحتی نظامی بوده و کتابخوانی بخشی از کارکرد گوناگون مساجداست که با شروع انقلاب اسلامی رونق گرفت.

رییس رسیدگی به امور مساجد کشور اظهار کرد: مساجد باید پرچم‌دار ترویج نهضت مطالعه مفید باشند و این امتیاز به تدریج در دوران پس از انقلاب ایجادشد اما تعدادی ازمساجد این ظرفیت را گسترش دادند و مساجد بسیاری ازرونق دادن آن به ویژه در مساجد جامع و بزرک جا بازماندند.

علی اکبری اظهار کرد: امیدواریم به الگوی مناسبی برای قرار گرفتن در تراز مسجد برتر که ریشه تمدن اسلامی است، برسیم و مساجد تازه تاسیس با کتابخانه‌های مناسب محل ترویج فرهنگ مطالعه مفید شوند

 

 

 

 

 

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ ۲۲:۵۳
مرکز رسیدگی به امور مساجد |

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید