اخبار

منشور اعتکاف برای متولیان مساجد تبیین شد.(مهر.92/02/21)

مشهد - خبرگزاری مهر: تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در بیانیه ای منشور اعتکاف را برای متولیان اعتکاف در مساجد استان تبیین کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در این بیانیه از متولیان اعتکاف خواسته شده تا در راستای استفاده بهتر از فضای معنوی اعتکاف در مساجد به منشور اعتکاف عمل کنند.

در این بیانیه آمده است، اعتکاف یکی از سنتهای حسنه و مستحبات اسلامی  است، این  سنت الهی درطول تاریخ اسلام وادیان آسمانی طرفدارانی داشته و در میان شیعه ومراکز حوزوی به طور خاص مورد توجه بوده است.

همچنین در بخشی از این بیانیه آمده است، اعتکاف بستر مناسب اندیشه وتفکر وخردورزی است، اعتکاف تلاشی است برای اینکه انسانهای فرورفته درغرقاب روز مرّگی ها وغفلت ها از فضای پرالتهاب روزانه به سوی خویش وخدای خویش بازگردند.

دراین بیانیه خطاب به متولیان برگزاری مراسم اعتکاف آمده است که به منظور استفاده بهتر از فضای معنوی اعتکاف  درمساجد  نسبت به رعایت مفاد منشور اعتکاف اقدام کنند.

ثبت نام از یک قشرخواهر یا برادر

همچنین منشور اعتکاف در این بیانیه به شرح زیر بیان شده است: متولیان برگزاری مراسم اعتکاف در هرمسجد فقط می بایست نسبت به ثبت نام از یک قشرخواهر یا برادراقدام کنند و جهت حفظ فضای معنوی اعتکاف گوشی همراه معتکفین مدیریت شود.

در منشور ذکر شده است: مبالغ دریافتی از معتکفین به صورت معقول و براساس عرف مساجد سطح شهر باشد و از برنامه ریزی های شلوغ مانند برگزاری چند جلسه مداحی و سخنرانی و دعای دسته جمعی در روز خودداری شود.

همچنین باید تذکرات لازم درخصوص مسائل امنیتی  به معتکفین ارائه شود و ساعت استراحت دسته جمعی از 23 و 30 دقیقه هر شب مشخص شود.

ممانعت از پذیرش کاندیداها جهت سخنرانی در جمع معتکفین

در منشور تصریح شده است که از پذیرش کاندیداها جهت سخنرانی و تبلیغ در جمع معتکفین ممانعت شود و حداقل 3 روز قبل از فرارسیدن موعد اعتکاف جلسه توجیهی ویژه ثبت نام شدگان برگزار شود.

همچنین در این منشور آمده است، در برگزاری مراسم اعتکاف حتماً علاوه بر رئیس ستاد، کمیته های جانبی همچون کمیته تبلیغات، کمیته فرهنگی، کمیته تدارکات، کمیته انتظامات تشکیل و با مشخصات کامل به معتکفین و دبیرخانه ستاد مرکزی واقع در امور مساجد اداره کل تبلیغات اسلامی معرفی شوند.

 در این بیانیه تاکید شده است که  افرادی که نظم اعتکاف را بهم می زنند و رعایت حال مسجد و معتکفین را نمی کنند توجیه شوند و از پذیرش سخنرانان ناشناس جداً خودداری  شود.

هچنین متوایان اعتکاف باید جهت برنامه ریزی اعزام مبلغ و سخنران یک هفته قبل از اعتکاف با دبیرخانه ستاد اعتکاف به شماره 2280520 یا واحد اعزام مبلغین اداره کل تماس حاصل کنند.

در بخش دیگر این بیانیه آمده است ، متولیان اعتکاف نسبت به نصب بنر یا پلاکارد و اعلام برنامه هایی که قرار است طی 3 روز اعتکاف برگزار شود در تابلوی اعلانات مسجد  اقدام کنند.

برگزاری جلسات گفتمان دینی وپرسش و پاسخ

شایان ذکر است، که متولیان اعتکاف باید جلسات سخنرانی نسبت به بصیرت افزائی و حضور حداکثری در انتخابات را برنامه ریزی کنند و بر طبق این منشور متولیان اعتکاف باید نسبت به جلسات گفتمان دینی وپرسش و پاسخ با حضور افراد متخصص برنامه ریزی و جهت جلوگیری از هر گونه سوءتفاهم هنگام تجلیل از افراد ممتاز توجیه کامل معتکفین انجام شود.

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ ۱۲:۰۰
خبرگزاری مهر |

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید