اخبار

ذکر گفتن در مسجد انسان را از بیهودگى میرهاند.(شبستان.92/02/24)

مسجد، همه را به ذکر و یاد خدا فرا مى‏خواند، در و دیوار، منبر، محراب همه غرق آواى دلکش ذکر هستند و طبق روایات اسلامی ذکر گفتن در مسجد حضور انسان را از بیهودگی می رهاند.
  خبرگزاری شبستان: مسجد، همه را به ذکر و یاد خدا فرا مى‏خواند، در و دیوار، منبر، محراب همه غرق آواى دلکش ذکر هستند و طبق روایات اسلامی است. ذکر گفتن در مسجد حضور انسان را از بیهودگی می رهاند. 
تلاوت قرآن در مسجد
مسجد خانه خدا، مسلمان میهمان خدا و قرآن کلام خداست‏ باید میهمان با میزبان همکلام شود سخنش را بشنود و سخن با او بگوید تلاوت قرآن‏شنیدن سخن روح‏فزاى پروردگار است و دعا کردن سخن گفتن با آن ذات پاک است.
رابطه مسجد و قرآن در دو حدیث زیر به خوبى منعکس شده است:
الف. رسول خدا(ص) فرمود: انما نصبت المساجد للقرآن، مساجد براى قرآن قرار داده شده‏اند.
ب. من احب القرآن فلیحب المساجد، کسى که قرآن را دوست مى‏دارد مساجد را نیز دوست‏ بدارد.
دعا کردن در مسجد
در حدیث آمده که اکثروا فیها من الدعا، در مساجد دعا بسیار کنید.
ذکر خدا در مسجد
مسجد، همه را به ذکر و یاد خدا فرا مى‏خواند، مسجد رستاخیز ذکر است. در و دیوار، منبر، محراب. همه غرق آواى دلکش ذکر هستند، مردمان‏ را مى‏بینى که در درگاه خداوندى سجده بر خاک مى‏نهند و زبان به تسبیح و تقدیس آن‏ذات پاک مى‏گشایند. در اندرون دلت فریادى بیداد مى‏کند تا تو نیز دل را به زورق ‏ذکر بسپارى و به ساحل اطمینان و رضا است ‏یابى. طبق روایت ذکر گفتن در مسجد حضور انسان را از بیهودگى مى‏رهاند.
زینت کردن برای ‏حضور در مسجد
زینت کردن خویش برای مسجد عملى مستحب است‏. قرآن مجید به این امر توصیه کرده است: "خذوا زینتکم عند کل مسجد". زینت ‏خود را در هر مسجد برگیرید. طبق احادیث و کتاب‏هاى تفسیرى مقصود از زینت در آیه شریفه، پوشیدن لباس پاکیزه و فاخر، شانه زدن موى در دست کردن انگشتر فاخر و عطر زدن است.
زینت کردن مسجد
در رساله توضیح المسائل امام(ره) آمده است: بنا بر احتیاط واجب مسجد را به طلا نباید زینت کنند و همچنین نباید صورت‏ چیزهایى که مثل انسان و حیوان روح دارد در مسجد نقش کنند و نقاشى چیزهایى که ‏روح ندارد مثل گل و بوته مکروه است.
بر اساس دیدگاه حضرت امام(ره) اصولا تزیین مساجد به نحوى که حالت اشرافى به ‏مسجد بدهد، عملى مرغوب نیست، امام خمینی(ره) مى‏فرمایند: پیامبر اسلام(ص) نیاز به مساجد اشرافى و مناره‏هاى تزییناتى ندارد.
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ ۱۰:۱۳
خبرگزاری شبستان |

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید