اخبار

غبارروبی مساجد قم برای ورود به ماه رجب.(مهر.92/02/24)

قم - خبرگزاری مهر: مسئول امور مساجد سازمان تبلیغات اسلامی قم گفت: غبارروبی و عطرافشانی از برنامه‌های مساجد برای استقبال از ماه رجب است.

حجت‌الاسلام سید ابوالقاسم حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر یکی از نشانه‌های تمدن و فرهنگ هر جامعه ای را بحث نظافت و بهداشت آن دانست و اظهار کرد:  این مسئله در فرهنگ ایرانی ریشه عمیقی دارد اما با ورود اسلام به ایران و تشکیل نهادی به عنوان «مسجد» و جایگاهی که مساجد در میان مردم ما پیدا کردند نه تنها قبل از ماه رمضان بلکه به شکل سنتی قبل از اعیاد و وفیات و ماه محرم نیز بحث تمیز کردن مساجد مطرح بود.

وی افزود: مسلمانان بر اساس حدیث «النظافه من الایمان» در پاکیزگی مساجد اهتمام داشتند و از یکدیگر سبقت می‌گرفتند چراکه خانه خدا را بر خانه خود مقدم می­دانستند.

مسئول امور مساجد سازمان تبلیغات اسلامی قم گفت: ماه رجب یکی از بهترین زمان ها برای اجرای برنامه های مختلف فرهنگی در مساجد است از این رو با همکاری مردم این مساجد برای ورود به ماه‌های رجب و شعبان غبارروبی و عطرافشانی می شوند.

حجت الاسلام حسینی با اشاره به فضیلت جارو کردن مسجد در روایات اسلامی افزود: همانطور که مومنین نظافت و پاکیزیگی را برای خانه خود می پسندند محیط مقدس مسجد را که عبادتگاه بندگان خالص خداست، باید پاک نگه دارند.

وی ادامه دارد: فضیلت این عمل به قدری است که رسول اکرم(ص) فرموده‌اند، هر کس مسجدی را جاروب کند، خداوند برایش صواب آزاد کردن برده ای را می‌نویسد و هر کس از مسجد ذرات ریز و گرد و خاک را که در چشم می‌رود، بیرون کند خداوند بزرگ و بلند مرتبه برایش دو برابر از رحمتش را می‌نویسد.

وی با بیان اینکه در حال آماده‌سازی مساجد برای برگزاری مراسم اعتکاف هستیم، اضافه کرد: با هماهنگی های صورت گرفته  قرائت دعای ماه رجب، سخنرانی و بیان مسائل تربیتی توسط ائمه جماعات صورت می‌گیرد.

به گفته مسئول امور مساجد سازمان تبلیغات اسلامی قم، برگزاری گفتمان‌های دینی در مساجد، با موضوعاتی نظیر سیره امام علی(ع)، سیره نبوی در ایام مبعث ، سیره تربیتی امام حسین(ع) و امام زین العابدین (ع)، بیان مباحث مهدویت و انتظار در ماه شعبان از جمله برنامه‌های مساجد برای ایام ماه رجب و شعبان است.

حجت‌الاسلام حسینی با بیان اینکه 824 مسجد در استان قم وجود دارد، گفت: مساجد در سه بخش فعال، نیمه فعال و راکد تقسیم‌بندی شده‌اند.

وی اظهار کرد: 256 مسجد فعال (با برگزاری هر سه نوبت نماز) و 90 مسجد نیمه فعال (برگزاری یک نوبت نماز) در سطح استان وجود دارد.

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ ۱۷:۴۵
خبرگزاری مهر |

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید