اخبار

مسجد گسترده ترین شبکه فراگیر اجتماعی است.(شبستان.92/02/24)

سرپرست کمیته امداد با اشاره به جایگاه مسجد در الگوی اسلامی، تصریح کرد:مسجد در مقام تجلی گاه ارزش های اسلامی به عنوان مهمترین سرمایه اجتماعی و مرکز فرهنگ سازی دینی و گسترده ترین شبکه فراگیر اجتماعی محسوب می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان، حسین انواری در همایش معاونان و روسای ادارات توسعه مشارکتهای مردمی سراسر کشور این نهاد گسترش حضور و مشارکت عمومی،توانمندی و سلامت خانواده و اصلاح سبک زندگی را به عنوان سه رویکرد اساسی برای حرکت در سال " حماسه سیاسی،حماسه اقتصادی" معرفی کرد.

 

وی با اشاره به جایگاه مسجد در الگوی اسلامی، تصریح کرد: مسجد در مقام تجلی گاه ارزش های اسلامی به عنوان مهمترین سرمایه اجتماعی و مرکز فرهنگ سازی دینی و گسترده ترین شبکه فراگیر اجتماعی محسوب می شود.

سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره) به تبیین جایگاه و ظرفیت محله در فضای کالبدی شهرها پرداخت و اظهار کرد:توسعه محله ای می تواند با بهره گیری از نگرشهای مثبت و احساسات و عواطف خوشایند انسان نسبت به تعلقات محله ای و مشارکتهای داوطلبانه مردمی،اجرای برنامه های مختلف فرهنگی و اجتماعی را با توفیقات چشمگیر همراه سازد.

وی با بیان اینکه احساس تعهد و مسئولیت پذیری در نظام اسلامی یک تکلیف است،گفت:حضور و مشارکت مردم در امور یکی از شاخصهای اصلی پیشرفت به همراه عدالت و سرمایه اجتماعی است و به نظام اسلامی و مردم مصونیت می بخشد و موجب پیشرفت علم،بصیرت و ساز و کارهای مدیریت می شود.

انواری به حماسه حضور و مشارکت مردم در شبکه اجتماعی نیکوکاری اشاره کرد و افزود: از طریق گسترش پیوندها و ارتباطات میان مردم،تقویت همبستگیهای اجتماعی،حفظ همگرایی مردم با نظام اسلامی،احیاء و ترویج سنتهای حسنه اسلامی،توسعه فرهنگ تعاون،انفاق،احسان و نیکوکاری،گسترش مشارکتهای مردمی،تامین اصل عدالت و رضایت اجتماعی،پیشگیری از انزوای اجتماعی و عدم همگرایی مردم و ارتقاء عبادات اجتماعی این حماسه سازی محقق می شود.


وی به الگوی مدیریت محله ای در مدینه النبی با رویکرد محله و مسجد محوری اشاره کرد و افزود:بهره مندی از الگوی مدیریتی پیامبر گرامی اسلام(ص)در تدوین شوراهای خاص محله ای،قبیله ای،خلق الگوی مسجد محوری به عنوان پایگاه ارتباط خالق و مخلوق،ایجاد نهاد وحدت آفرین کالبدی محله ای،بستن پیمان اخوت و برادری به عنوان الگوی اجتماعی و تعاون محله ای،توجه ویژه به اقشار محروم در راستای فقرزدایی،ساماندهی مهاجران بی خانمان در محله های مدینه و نگرش به بازار و اقتصاد محله ای و اهمیت آن از جمله مصداق الگوی مدیریت محله ای در مدینه النبی بوده است.
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ ۱۷:۵۶
خبرگزاری شبستان |

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید