اخبار

برکات همجواری کانون و مسجد//مسجد محراب اندیشه است نه عبادت صرف.(شبستان.92/02/29)

فعالیت کانون محراب اندیشه در جوار مسجد چهارده معصوم شهرک پرواز تبریز در احیای کارکردهای واقعی مسجد موثر بوده و مشارکت جوانان در برنامه های فرهنگی و دینی مسجد را صد چندان کرده است.

خبرگزاری شبستان: نگین زیبایی که تقریبا در مرکز شهرک جوان و تازه ساخت "پرواز" شهرستان تبریز می درخشد و محل حضور و فعالیت صدها جوان و نوجوان است، به نام "چهارده معصوم" علیهم السلام مزین شده است.
این مسجد که با مناره های بلند خود نماد انسانی است که خاضعانه دست به طلب از پروردگار خود برداشته، نشان استعانت و طلب مردم نمازگزاری است که بیش ترین درصد آن را جوانان تشکیل می دهند و این جوانان با حضور در این مکان مقدس تمنای عافیت و کامرانی از رب خود دارند.
شاید حضور این همه جوان که نیازمند محلی برای استفاده از انرژی و شور جوانی و همچنین در جستجوی کانونی امن و پربار برای رشد و تربیت خود بودند، موجب ایجاد جرقه ای در ذهن هیئت امنای مسجد چهارده معصوم شهرک پرواز شهرستان تبریز برای تشکیل کانون شد.
تجمع و گرد آمدن جوانان همراه با فعالیت های مذهبی، فرهنگی، دینی و قرآنی نام این مکان را مزین به " کانون فرهنگی هنری " کرد تا این مکان محل تجمع تاثیرگذارترین اقشار جامعه در حساس ترین، ناب ترین و پرشور ترین برهه زندگی خود (جوانی) باشد.

آنچه در هنگام شنیدن واژه محراب در ذهن عجول بشر تداعی می شود، سجده و راز و نیاز و عبادت و اوج عبودیت است، ولی زیبایی عنوان کانون مستقر در مسجد چهارده معصوم شهرک پرواز تبریز در "محراب اندیشه" بودن آن است. همان محور و انتظاری که از محلی مملو از شور جوانی و دل بی آلایش و پاک جوانان فعال در این مکان مد نظر است و ذهن را جهش می دهد به حدیثی پربار با این مضمون که یک لحظه اندیشه و تفکر را گرامی تر و پرارزش تر از 70 سال عبادت می شمارد و این کانون هر دو محور را همزمان پیگیری می کند، هم عبادت و هم فکر و اندیشه و علم آموزی را.

مسئولیت چنین مکانی با این جذبه برای جمع کردن حضور پرشور جوانان را فردی به عهده دارد که کارشناس حقوق قضایی و کارشناسی ارشد حقوق خصوصی است و این تحصیلات هم راه و رسم دنیا را به آدمی می آموزد و هم راه و رسم عقبی را که حاصلش مدیریت پربار این مکان است.
محمود عادلی، مدیر مسئول کانون فرهنگی هنری محراب اندیشه تبریزکه بیش از 12 سال است مدیریت این کانون فرهنگی هنری را برعهده دارد با اشاره به برنامه های این کانون به خبرنگار شبستان گفت: اعضای این کانون از لحاظ سطح علمی همچون سطح اعتقادی دارای زمینه ای بالقوه هستند. اکثر اعضای این کانون را افرادی با تحصیلات لیسانس و بالاتر تشکیل می دهند و هر سال بسیاری از اعضای کتابخانه این کانون با رتبه های خوب در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی پذیرش می شوند.

تداعی زیباترین اندیشه ها

کانون های فرهنگی هنری در جوار مساجد برای رشد دینی، اعتقادی، فرهنگی و علمی جوانان پراستعداد ایران اسلامی تلاش می کنند و استعداد ها و توانایی های بالقوه اعضای کانون ها در سایه مدیریت مدیران مسئول و متدین بالفعل و شکوفا می شود و مساجد نه تنها زیباترین عبادات را در خود می پروراند بلکه زیباترین اندیشه ها را نیز تعالی می بخشد.

عادلی مساجد را دارای کارکردهای فرهنگی و آموزشی بسیاری در جامعه دانست و برای همین نقش کانون فرهنگی هنری مساجد را در تربیت جوانان و نوجوانان بسیار مهم برشمرد و معتقد است: افرادی که بیشتر به مسجد رفت و آمد دارند، کمتر حقوق دیگران را ضایع کرده و زندگیشان با نظم بیشتری توأم است و آثار و رفتار دینی و برکات حضور در فضای معنوی مساجد در زندگی اجتماعی آنان به چشم می خورد.

وی راهکارهای جذب جوانان به مساجد را در چند مولفه بیان کرد و گفت: ائمه جماعات مساجد به عنوان رکن اصلی این مراکز تبلیغی و ترویجی باید افرادی جوان، پرانرژی و با سواد باشند و اگر هم افرادی سالخورده اند، باید معلم فضل و اخلاق باشند. هیئت امنای مساجد نیز به عنوان بازوان اجرایی امام جماعت باید افرادی توانمند و خلاق باشند. اخلاق خادمان و نظافت و پویایی مساجد به ویژه در مناسبت ها از دیگر عوامل تأثیرگذار در جذب جوانان به مسجد است.

عادلی با تاکید بر لزوم ایجاد فضای شاد و امید بخش در مساجد خاطرنشان می کند: داشتن برنامه های متنوع و ائمه جماعات آشنا به مسایل روز با تحلیل های منصفانه می تواند ارتباط جوانان و مساجد را تقویت کند. از سوی دیگر نیز فضاهای ورزشی و هنری که در برخی مساجد وجود دارد، موجب حضور مستمر آنان در این مراکز می شود. باید این موضوع که کارکرد مسجد فقط اقامه نمازجماعت نیست، تبیین شود اگرچه مهم ترین رسالت آن است اما با برنامه های جانبی و متنوع می توان سایر کارکردهای مساجد را احیا کرد.

به گفته عادلی کانون فرهنگی هنری و تخصصی محراب اندیشه تبریز در سال 1377 با امکاناتی چون کتابخانه و قرائتخانه تأسیس و بعد از گذشت پنج سال و فعالیت چشمگیر در زمینه های فرهنگی هنری به عنوان کانون فرهنگی هنری و کتابخانه ای محراب اندیشه در ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور به ثبت رسید که کانون با حمایت و پشتیبانی حجت الاسلام شیخ حسین صحیفه، امام جماعت مسجد 14 معصوم(ع) در طبقه همکف مسجد 14 معصوم(ع) تاسیس شد.

این کانون به متراژ 130 متر مربع فضای مطالعه و 75 متر مربع مخزن کتب و اتاق های مدیریت کانون و امور تخصصی کانون و تقریبا حدود 7هفت هزار جلد کتاب و جذب سالانه بیش از 270 نفر عضو فعال، دایر است و کتابخانه کانون فرهنگی هنری محراب اندیشه تبریز در هر شبانه روز 16 ساعت میزبان اعضا و مراجعه کنندگان است که با اجرای برنامه های مختلف سالانه به بیش از یک هزار نفر عضو جوان و نوجوان خدمات ارایه می کند.
تاسیس چنین مراکزی درکنار مساجد، نسل جوان را با مساجد پیوند می دهد. هر قدر در مساجد جاذبه های معنوی و مورد قبول جوانان تقویت شود، آسان تر و سریع تر می توان آنها را به مساجد سوق داد واین پیوند را استمرار بخشید.

ازبرگزاری برنامه های مناسبتی تا نمایشگاههای متنوع

کانون فرهنگی هنری محراب اندیشه علاوه بر فعالیت فرهنگی هنری، کتابخانه و قرائتخانه در انجام فعالیت های تخصصی در زمینه برگزاری مناسبت ها، همایش ها، نمایشگاه ها و اردوهای داخل استانی و کشوری نیز بسیار موفق و شاخص عمل کرده است از همین رو از سال 1388 با انتخاب این کانون به عنوان کانون تخصصی همایش ها، مراسمات، نمایشگاه و اردوها توسط دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری استان آذربایجان شرقی به عنوان کانون تخصصی فعالیت خود را ادامه داد.

از فعالیت های شاخص این کانون که به صورت پربار و موفق در سطح استان آذربایجان شرقی اجرا شده است می توان به برگزاری همایش افتتاحیه و توجیهی طرح تابستانی اوقات فراغت آسمانی ها به همراه تجلیل از فعالان این عرصه و نخبگان کانون های فرهنگی هنری استان، محفل انس با قرآن با حضور قاریان برجسته بین المللی و استانی و اردوی کشوری آموزش روحانیان و ائمه جماعت کانون های فرهنگی هنری مساجد با عنوان سفیران آسمانی، برگزاری نمایشگاه دستاوردهای کانون فرهنگی هنری مساجد اشاره کرد.

جوانان مسجد چهارده معصوم و کانون فرهنگی هنری محراب اندیشه با ذهنی پرشور و خلاق شکوه و زیبایی مناسبت های دینی و مذهبی و ملی همچون اعیاد، وفیات و ایام پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی را در تلالو نور چراغ ها و ریسه هایی که با شور جوانیشان اطراف مسجد و محل آراسته اند، نمایان می کنند.


هیئت عزاداری با عنوان قافله عشق که در مسجد چهارده معصوم فعالیت می کند، برگزارکننده کاروان های زیارتی اماکن مقدس همچون مشهد مقدس، قم و جمکران، کربلای معلا و سوریه است. همچنین اجرای طرح تلاوت نور و تفسیر قرآن و نهج البلاغه به صورت مستمر توسط حجت الاسلام حسین صحیفه، امام جماعت مسجد همه روزه بعد از نماز مغرب و عشا با حضور جوانان و نوجوانان و همچنین نمازگزاران در محل مسجد چهارده معصوم نشان از پیوند عمیق این کانون با هویت عبادی مسجد دارد.
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ ۱۲:۵۸
خبرگزاری شبستان |

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید