اخبار

یونسکو حمله تروریستی به مسجد قدیمی جمهوری مالی را محکوم کرد(ایکنا 92.7.9)

گروه بین‌الملل: سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد(یونسکو) با صدور بیانیه‌ای، حمله انتحاری در نزدیکی مسجد «جینگاریبر» شهر تومبوکتو را به شدت محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی «french.peopledaily»، «ایرینا بوکووا»، مدیرکل یونسکو، حمله انتحاری در نزدیکی مسجد جینگاریبر را که یکی از بناهای میراث فرهنگی جهان به شمار می‌رود، محکوم کرد.

ایرینا بوکووا در این بیانیه، ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های قربانیان این حمله انتحاری عنوان کرد: ضمن محکوم کردن این حادثه تروریستی، همدردی خود را با خانواده قربانیان و مردم شهر باستانی تومبوکتو اعلام و تاکید می‌کنم که سازمان یونسکو خود را موظف به حفاظت از آثار باستانی و میراث دینی و فرهنگی مردم مالی می‌داند.

وی افزود: یونسکو بیش از هر زمان دیگری، برای مرمت و بازسازی آثار باستانی جمهوری مالی که طی درگیری‌های داخلی صدمه دیده‌اند، مصمم می‌داند و در این راه از هیچ فعالیتی دریغ نمی‌کند.

بر اثر حمله انتحاری که سپتامبر در نزدیکی مسجد جینگاریبر در شهر تومبوکتو روی داد، دو نفر کشته و چندین نفر زخمی شدند. در این حمله که توسط گروه سلفی «انصار دین» صورت گرفت، به ساختمان مسجد و تعدادی از خانه‌های اطراف آسیب وارد شد.

اماکن باستانی تومبوکتو از جمله مسجد جینگاریبر در سال 1988 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. این منطقه باستانی در قرون 15 و 16 پایتخت معنوی جهان اسلام در قاره آفریقا بود. در کتابخانه‌های سه مسجد تاریخی این منطقه صدها هزار نسخه متون دستنویس وجود دارد که برخی از آن‌ها به دوران پیش از اسلام باز می‌گردد.

۱۰ مهر ۱۳۹۲ ۱۶:۴۵
خبرگزاری ایکنا |

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید