اخبار

ده توصیه‌ رهبر فرزانه انقلاب به روایت عضو ستاد بزرگداشت 9 دی

دبیرکل شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی از احصاء 10 توصیه مقام معظم رهبری که توسط معظم‌له مطرح شده‌اند، خبر داد و گفت: امیدواریم بتوانیم با کمک مردم و دستگاه‌های مختلف این 10 موضوع را در مراسم سالگرد حماسه‌ی 9دی مورد توجه قرار بدهیم.

  پایگاه دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای گفت‌وگویی با اصغر آب‌خضر، دبیر کل شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و از اعضای ستاد بزرگداشت 9 دی درباره توصیه‌های رهبر انقلاب درباره 9دی انجام داده است متن کامل آن را به مناسبت نزدیک شدن به سالگرد حماسه 9 دی بازنشر داده ایم که آن را در ادامه می‌خوانید:

جناب‌عالی از دست‌اندرکاران برگزاری مراسم نهم دی‌ماه سال 1388 بودید. یکی از سئوالاتی که در اذهان بسیاری وجود دارد، این است که چگونه این مراسم را برنامه‌ریزی کردید؟ آیا این حضور گسترده‌ی مردم را پیش‌بینی ‌کرده بودید؟
خیر، ما این پیش‌بینی را نکرده بودیم. ما که آن روز به عنوان خادمان کوچک مردم در ستاد برگزاری مراسم فعالیت می‌کردیم، این پیش‌بینی را نداشتیم که یکباره میلیون‌ها نفر در تهران و سراسر کشور در این مراسم شرکت کنند. نه ما و نه دیگر مسئولانی که در برگزاری چنین مراسمی سابقه‌ای طولانی داشتند، این حضور گسترده را پیش‌بینی نکرده بودند، زیرا مراسم در یک روز غیر تعطیل برگزار می‌شد و فرصت ما نیز از هنگام برنامه‌ریزی تا زمان برگزاری بسیار کوتاه بود.

مردم بسیاری از شهرها و حتی روستاهای کشور هم این تظاهرات را بسیار باشکوه برگزار کردند. من خاطرات خوبی از آن روز دارم. اتفاقاً حضرت آقا در یکی از جلساتی که بعد از این حماسه با اعضای ستاد داشتند، اشاره‌ای به این مسئله داشتند که من نیز در روز نهم دی آن اشاره را عیناً مشاهده کردم. ایشان فرمودند که: دست اراده‌ی خدایی و روح حسین‌بن‌علی علیه‌السلام بر حماسه‌ی 9دی حاکم بود.

اخیراً اعضای ستاد بزرگداشت حماسه‌ی 9دی دیداری با رهبر معظم انقلاب داشتند. ایشان در این دیدار چه نکاتی را مطرح فرمودند؟
ایشان در این دیدار سه محور اساسی را برای تبیین حماسه‌ی 9دی عنوان نمودند: «حضور گسترده‌ی مردمی»، «ایمان عمیق دینی حاکم بر دل‌های مردم» و «موضوع محرم و عاشورا». همچنین دو رهنمود برای مسئولان و دست‌اندرکاران ستاد بزرگداشت 9دی بیان کردند که کامل‌کننده‌ی تصمیمات ستاد برای رویکرد به این مراسم بود؛ اول «پرهیز از جنبه‌های شعاری» و دوم «توجه به عمق شعارهای ملت در نهم دی‌ماه». اعضای ستاد نیز قطعاً این دو رهنمود را در بزرگداشت این مراسم رعایت خواهند کرد. البته حضرت آقا در این دیدار و نیز در دیدارهای دو سال گذشته بر نکاتی درباره‌ی حماسه‌ی نهم دی‌ تأکید کرده‌اند که ما 10 نکته‌ی مهم آن را این‌گونه شناسایی کرده‌ایم:

اول «توجه به لایه‌‌های عمیق پیدایش و ظهور حماسه‌ی 9دی»

دوم «تأکید بر رویکرد تبیینی و پرهیز از سطحی‌نگری» که ایشان در دیدار هم بر این نکته تأکید کردند.

سوم «تحلیل و تبیین ابعاد و ریشه‌های فتنه‌ی سال 88 و شیوه‌های دشمن در براندازی نرم»

چهارم «تحلیل و تبیین ابعاد و پیامدهای داخلی و خارجی حماسه‌ی نهم دی»

پنجم «بهره‌مندی از این قدرت ملی برای مدیریت آینده‌ی انقلاب»

ششم «تشریح جایگاه و نقش رهبری انقلاب در حراست از اصول و خطوط کلی حرکت انقلاب و آرمان‌های حضرت امام (رضوان‌الله‌علیه) و آشکارسازی ابعاد فنته‌ی 88»

هفتم «تحلیل و تبیین جایگاه سرمایه‌ی اجتماعی در نظام جمهوری اسلامی» و تأکید بر «آگاهی»، «بصیرت»، «اعتماد ملی» و «حضور بموقع ملت در عرصه‌های مختلف»

هشتم «تبیین عمق مردمی انقلاب اسلامی ایران»؛ این‌که مردم، محور تولید قدرت نظام ما هستند و این حقیقت که نظام ما متکی بر اصول و خواسته‌های مردم است.

نهم «توجه به نهم دی به عنوان یک رویداد بزرگ ملی که در بر گیرنده‌ی همه‌ی اقشار، جریانات و گروه‌های معتقد به انقلاب اسلامی و با مشارکت همه‌ی آنها است.» به‌خصوص در برهه‌ی پس از انتخابات که آراء همه‌ی رأی‌دهندگان ارزشمند بود. بنابراین موضوع 9دی باید در همان راستای حضور حداکثری مردم تحلیل شود و دسیسه‌های دشمن برای مخدوش کردن این حضور همگانی تبیین گردد.

دهمین نکته‌ هم «تشریح نقش توده‌های مردم به عنوان پایه‌های اصلی انقلاب در جلوگیری از انحراف و سازش با دشمن» است.

ما امیدواریم بتوانیم با کمک مردم و دستگاه‌های مختلف این 10 موضوع را در مراسم دومین سالگرد حماسه‌ی 9دی مورد توجه قرار بدهیم.

میلیون‌ها نفر از مردم در سراسر ایران در یک روز غیر تعطیل و در حالی که خشم و بغض در گلو داشتند، به خیابان‌ها آمدند و از حوادث رخ داده در عاشورا و از فتنه‌گران اعلام انزجار کردند. این حضور چه اهمیت و چه آثاری داشت؟
این حضور گسترده به افرادی که آن جسارت‌ها و آن حرکات سخیف را در روز عاشورا انجام داده بودند، نشان داد که توجهی به اعتقادات مردم ندارند و نمی‌دانند که عاشورا نقطه‌ی جوش اعتقادات مذهبی ملت بزرگ ایران است. رهبر معظم انقلاب در آن دیدار فرمودند که ماجرای 9دی مشابهتی با کربلای سیدالشهدا علیه‌السلام و با محرم و صفر اوایل انقلاب ما داشت. این یک پدیده و نکته‌ی بسیار بزرگی است که حتماً باید در مجامع آکادمیک و حوزه‌های علمیه درباره‌ی آن کار کنند تا بتوان از این امکان در جهت تحقق اهداف بزرگ و آرمان‌های امام راحل و منویات رهبر معظم انقلاب استفاده نمود.

البته ما اعتقاد داریم هر آن‌چه که در این رویداد مهم اتفاق افتاد و جلوه کرد، امری بود که خداوند به دل افراد انداخت تا این‌گونه از این انقلاب الهی حفاظت و نگهداری کند. حماسه‌ی 9دی به عنوان یک قله‌ی رفیع در انقلاب اسلامی ما به چشم می‌خورد و ما باید همیشه از این تابلوی معنوی برای استمرار معنوی انقلابمان استفاده کنیم.

این‌که رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: حماسه‌ی تاریخی و ماندگار نهم دی یکی از قله‌های فراموش‌نشدنی است، به این خاطر است که 9دی حرکتی مردمی و متکی بر ایمان و اراده‌ی الهی و برخاسته از بصیرت، شناخت موقعیت و حضور در لحظه‌های مورد نیاز بود.

اگر بخواهیم چگونگی شکل‌گیری اجتماع میلیونی 9دی برای حمایت از آرمان‌های انقلاب اسلامی و دفع فتنه‌ را بررسی کنیم، شاید لازم باشد که به جنس عکس‌العملی بودن این حرکت توجه داشته باشیم. تحلیل شما درباره‌ی کُنشی که منجر به این واکنش شد چیست؟
برای پاسخ دادن به این پرسش لازم است نگاهی ریشه‌ای به تحولات پس از انقلاب اسلامی و به‌ویژه در دوره‌ی اخیر بیندازیم. آن‌چه که اکنون مورد اذعان اندیشمندان غربی نیز هست، این واقعیت است که انقلاب اسلامی گفتمان جدیدی را به وجود آورده که بُعد فرهنگی آن بر دیگر ابعاد آن ارجح است. این رجحان به سبب زنده بودن و احیای نظام ارزشی مبتنی بر خصائص فرهنگی و دینی است. یعنی همان موضوعی که رهب انقلاب اسلامی در دیدار روز دوشنبه اشاره فرمودند که «ایمان دینی» یک هویت جدیدی را در مردم جامعه‌ی ما شکل داده که این هویت جدید از هویت دیگر ملل مسلمان متمایز است؛ هر چند که با وقوع بیداری اسلامی که مُلهم از انقلاب اسلامی است، حرکت عمومی به سمت همین شعارها و آرمان‌ها نیز آغاز شده است. بنابراین اگر ما هر اندازه بیشتر به اصالت دینی و فرهنگی انقلابمان توجه کنیم، این حرکت سرعت بیشتری خواهد گرفت.

اما دشمنان انقلاب اسلامی معتقدند که برای رسوخ در «هویت فرهنگی مردم ایران» و ایجاد شکاف بین مردم و نظام، باید موضوعات و ابعاد مختلفی را مورد حمله قرار دهند؛ از جمله‌ همان رمز ماندگاری و افزایش قدرت نفوذ ما، یعنی «مردم» را. همچنین موضوعات دیگری مانند «هویت فرهنگی»، «جذابیت حمایت مردمی از نظام»، «مشروعیت سیاسی» و «احساس فراگیر امنیت همگانی» نیز از دیگر اهداف دشمنان ما است. این موضوعات برخی از ابعاد قدرت نرم جمهوری اسلامی است و مسئله‌ی بسیار مهم این است که قدرت نرم جمهوری اسلامی تکیه بر مردم دارد.

برخی تحلیل‌گران غربی کنش‌های اعتراض‌آمیز پس از انتخابات ریاست‌جمهوری دهم را به عنوان بزرگ‌ترین چالش داخلی جمهوری اسلامی پس از گذشت 30 سال از انقلاب اسلامی مطرح کردند و مدعی شدند که این اعتراض‌ها مشروعیت سیاسی جمهوری اسلامی را در دنیا و مقبولیت آن را در نزد افکار عمومی داخل کشور با یک چالش جدی روبه‌رو ‌کرده است. البته دشمنان چالش‌هایی را برای ما طراحی کردند و متأسفانه رفتار برخی نخبگان سیاسی پس از انتخابات 22 خرداد 1388 نیز به این طرح‌ها و چالش‌ها کمک کرد.

انتخابات 22 خرداد 1388 که 85 درصد از مردم ما در آن شرکت کردند و این میزان مشارکت در تاریخ برگزاری انتخابات‌ها‌ در دنیا کم‌نظیر بود، می‌توانست منافع معنوی و اجتماعی و سیاسی بسیاری برای ما داشته باشد. دشمنان اما برای ما چالشی را پدید آوردند تا عکس آن منافع، یعنی هزینه‌های سیاسی و اجتماعی و معنوی بسیاری را به نظام ما تحمیل کنند. فتنه‌ی 88 یکی از بزنگاه‌های سیاسی کشور و یک آزمون بزرگ سیاسی برای همه‌ی جریانات سیاسی بود. در حقیقت در این فتنه چهره‌ی حقیقی و میزان همراهی واقعی جریانات سیاسی کشور با انقلاب به‌خوبی روشن شد. فتنه‌ی 88 نشان داد که غرب کار گسترده‌ای را از قبل برای شکار نخبگان در برخی فرصت‌ها مانند انتخابات‌ طراحی کرده بود تا نخبگان سیاسی ما را در این آزمون تاریخی گمراه کند. در این آزمون هرکدام از نخبگان به تناسب وفاداری خود به نظام مقدس جمهوری اسلامی یا زاویه‌ای که با نظام داشتند، عمل کردند.

از یک دیدگاه می‌توان چهار گروه افراد را در جریان فتنه از هم تفکیک کرد: عده‌ای که مشخص شد دشمن در آنها نفوذ کرده است؛ آنها در نقش پیاده‌نظام، بازیچه‌ی دشمن شدند و خیانت بزرگی را رقم زدند. برخی دیگر بازی خوردند و با تحلیل‌های غلط در میدان دشمن عمل کردند و حرکت جریان فتنه را تأیید کردند. برخی نخبگان فکری و سیاسی کشور هم تحت تأثیر تحلیل‌های ناکافی و وابستگی‌های مختلف در مقابل فتنه سکوت کردند. برخی نیز در صراط مستقیم انقلاب و به تأسی از گفتمان و مواضع محکم و روشن رهبر معظم انقلاب با فتنه‌گران مقابله کردند و به روشنگری درباره‌ی فتنه پرداختند.

اما بحمدالله این چالشی که دشمنان انقلاب اسلامی به وجود آوردند، با مواضع هوشمندانه‌‌ی رهبر معظم انقلاب و با حضور هوشمند و بابصیرت مردم در همین حماسه‌ی ماندگار و تاریخی 9دی خنثی شد. از این منظر، 9دی اتفاق کوچکی نبود. حماسه‌ی 9دی رویداد بسیار بزرگی بود که با تبیین و حمایت رهبر معظم انقلاب، جایگاه حقیقی خود را پیدا کرد.

 

۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ ۱۲:۲۶

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید