یکشنبه / ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۶:۰۳
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۲۸۲۸۸
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری :

مساجد باید الگوی تکریم بانوان باشند

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در همایش ائمه جماعات نواحی شهید مصطفی خمینی و شهید نواب صفوی که همزمان با اعیاد شعبانیه در سالن اجتماعات دانشگاه فنی انقلاب اسلامی برگزار شد گفت : شعار ما در سال 96 ادامه شعار سال 95 است یعنی «مسجد و بانوان» مساجد باید از ظرفیت بانوان در رشد معنوی مسجد استفاده کنند . دشمنان ما برای بانوان و دختران ما برنامه های هوشمندانه دارند .

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد ، حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد حاج علی اکبری رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در همایش ائمه جماعات نواحی شهید مصطفی خمینی و شهید نواب صفوی  که همزمان با اعیاد شعبانیه در سالن اجتماعات دانشگاه فنی انقلاب اسلامی برگزار شد ضمن تبریک فرارسیدن ماه شعبان المعظم و اعیاد پیش رو با اشاره به دیدار سال گذشته ائمه جماعات با رهبر انقلاب گفت : دیدگاه ها و بیانات مقام معظم رهبری برای ما چراغ راهی است تا مسیر پیش رو را بهتر و دقیق تر بشناسیم . جلسه سال گذشته ما با رهبرانقلاب بسیار ماثر و تاثیر گذار بود محور ها و راهکارهای که رهبری فرمودند باید سر لوحه برنامه های ما قرار گیرد و وظیفه ما عملیاتی کردن تمامی محورها و برنامه های است که آقا فرمودند.

وی در ادامه تاکیید کرد : در تمامی بخشهای نظام باید شکر گذار نعمت ولایت مطلقه فقیه باشند و صحبتهای رهبری را در برنامه های دقیق و راهبردی علملیاتی کنند . اگر این مهم انجام گیرد کشور از بن بستهای بسیاری خارج می شود.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد راهکار دستیابی به یک مسجد برقرار و مد نظر انقلاب و رهبری را برنامه داشتن امام جماعت و مسجد دانست و اظهار داشت : برای دستیابی به برنامه های بزرگ و مسجد تاثیر گذار و برقرار در معادلات اجتماعی و سیاسی باید برنامه ای دقیق و همراه با نقشه داشت . با داشتن نقشه راه و برنامه ریزی دقیق می توانیم یک الگوی مدیریتی جدید را معرفی کنیم که این یک فرصت طلایی است که تنها در اختیار روحانیت ما و امامان جماعت قرار دارد.

حجت الاسلام علی اکبری با اشاره به دوره های مدیریتی در مرکز رسیدگی به امور مساجد خصوصا سالهای گذشته و برنامه های که اجرا شده است گفت : در دوره های قبل برنامه های خوبی در راستای آبادانی مساجد اجرا شده است که ما نیز در ادامه همان برنامه ها قدمهای را برداشته ایم و با یک برنامه ریزی دقیق و نگاهی سنجیده عمل کرده ایم که خوشبختانه امروز می توانیم بگوییم شروع خوبی را داشته ایم و به گفته اکثر مراکز و نخبگان دخیل در امر فرهنگ و مسجد اتفاق خوب و مهمی در مساجد تهران افتاده است که در برنامه ای قرار است برنامه اجرا شده در مساجد تهران به تمامی کشور ابلاغ شود.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشراه به برنامه پنج سال اول و شروع پنج سال دوم تاکید کرد : برنامه پنج سال دوم مکمل برنامه پنج سال اول است و این برنامه از پختگی بیشتری برخوردار است. در این برنامه راهکارهای برای مدیریت بهتر مسجد ، جانمایی مدیریتی مسجد ، راهکارهای ارتباط بهتر مردم با مسجد و... دیده شده است. مجموعه در برنامه پنج سال دوم پنج راهبرد را دنبال می کنیم که این راهبردها بر اساس فقه پویای تشیعه و دیدگاه های امام و رهبری و تجربیات جهانی و منطقه ای در حوزه مساجد تنظیم شده است و از همه شما عزیزان در خواست می کنیم که در تحقق این راهبردها کمک کنید تا در راستای برنامه و نقشه راه اجرا شوند .

حجت الاسلام علی اکبری در ادامه با اشاره به مدیریت کار آمد در مساجد و ضرورت برنامه ریزی گفت : خواهش ما از همه بزرگواران این است که در مسجد خود برنامه ریزی و مدیریت داشته باشند خصوصا در امور اجتماعی که در نقشه راه پنج سال دوم هم بر ضرورت آن تاکیید شده است. در مساجد یک مدیریت هوشمند و مبتنی بر برنامه داشته باشید تا در آینده نه جندان دور بتوان این مدیریت را در سطح یک الگوی مدیریتی جدید و کار آمد معرفی کرد . همه بزرگواران در مسجد خود برنامه ای پنج ساله داشته باشند و در طراحی این برنامه از افراد نخبه و موثر مسجدی استفاده کنید و نگاهی هم به برنامه مرکز داشته باشید.

وی در ادامه افزود : مساجد ما باید از نظر مدیریتی  پیشگام و پیش رو باشند و برای رسیدن به این هدف باید همت خود را در برنامه ریزی و اجرای آن به کار بگیریم اگر این اتفاق بیفتد و همت به کار گرفته شود می بینیم که افراد نخبه و فرهنگی در مساجد ما بیشتر می شود .

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه سخنان خود با اشاره به نهضت قرآنی که در مساجد آغاز شده است گفت : شروع این نهضت و فراگیری آن بسیار امری مبارک است اما هنوز هم با قرآن فاصله داریم و باید این فاصله کم شود . مساجد نقش محوری و اول را در کم کردن فاصله با قرآن و مهجوریت زدایی از قرآن را دارند و باید این مهم در دستور کار ائمه محترم جماعت قرار گیرد.  یکی از اقدامات مناسب و واجبی که باید برای مظلومیت زدایی قرآن در تمامی مراسمات انجام شود این است که قرآن را با ترجمه علومی آن یعنی نهج البلاغه بیان کرد . نهج البلاغه مانند خود امیر المومنین علیه السلام مظلوم است م نه خودمان از دریای نهج البلاغه چشیده ایم و نه به مردم چشانده ایم نهج البلاغه شرح ، تفسیر و ترجمه حقیقی قرآن کریم است و امسال سال شروع مظلومیت زدایی از نهج البلاغه است و از همه بزرگوارانی که در امر نهج البلاغه کار کرده اند دعوت می کنیم تا در هیئت اندیشه ورز نهج البلاغه شرکت کنند تا برنامه ای برای جوانان و مساجد تهیه شود .

وی در ادامه افزود : یکی از رمزهای مهجوریت زدایی از نهج البلاغه عمومی کردن آن است که این عمومی و مردمی شدن نهج البلاغه باید از مساجد شروع شود.

حجت الاسلام علی اکبری در ادامه به شعار سال مرکز رسیدگی به امر مساجد اشاره کرد و گفت : شعار ما در سال 96 ادامه شعار سال 95 است یعنی «مسجد و بانوان» مساجد باید از ظرفیت بانوان در رشد معنوی مسجد استفاده کنند . دشمنان ما برای بانوان و دختران ما برنامه های هوشمندانه دارند و اگر ما غفلت کنیم قطعا در این زمینه آسیبهای جدی را باید شاهد باشیم . مساجد باید الگوی تکریم بانوان باشند و برای این امر مهم برنامه داشته باشند.

https://www.masjed.ir/u/1Bi

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن