شنبه / ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ / ۲۰:۲۱
سرویس : فرهنگی و هنری
کد خبر : ۳۱۰۱۵
گزارشگر : ایده ایده
امام جماعت مسجد ثارالله

با پیوند مسجد و مدرسه، مسجد را به مدارس می‌بریم

حجت‌الاسلام تقوا با بیان اینکه اجرای پیوند مسجد و مدرسه یک کار بنیادی و پایه‌ای است، عنوان کرد: در طرح پیوند مسجد و مدرسه در واقع مسجد را به داخل مدرسه می‌بریم

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد: با نگاهی به نقش مساجد از صدر اسلام تاکنون خواهیم دید که مسجد در تمامی فعالیتهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، مذهبی و حتی جهاد نقش کلیدی و به عنوان محور همه این فعالیتها بوده است. مساجد با قدرت معنوی خود همواره توانسته است نیروهای متدین، معتقد، فعال و عالم را پرورش دهد تا در مواقع حساس از دین و اسلام و مملکت دفاع نموده و حاضر به همه نوع فداکاری از جمله نثار جان خویش باشند. حال به نظر می‌رسد بهترین راه برای تربیت نیروی متدین ارتباط تنگاتنگ مسجد و مدرسه باشد تا کودکان و دانش‌آموزان از ابتدا با دین خود به خوبی آشنا شوند و در بزرگسالی از شر شبهات در امان باشند. در این رابطه گفتگویی با حجت‌الاسلام محمدجواد تقوا امام جماعت مسجد ثارالله(ع) انجام داده‌ایم که در ادامه می‌آید.

حجت‌الاسلام محمدجواد تقوا امام جماعت مسجد ثارالله(ع) در پاسخ به این سؤال که در راستای تحقق اهداف پیوند مسجد و مدرسه چه اقداماتی انجام داده است،‌ گفت: از زمانی که قرار بر این شد که ما با مدارس ارتباط داشته باشیم، ارتباطات‌مان را به چند شکل اِعمال می‌کنیم؛ یکی از روش‌ها این است که با مدارس اطراف هماهنگ کردیم، زمانی که دانش‌آموزان مدرسه اعم از دختر و پسر به سن تکلیف می‌رسند، هدایای جشن تکلیف‌شان را ما برعهده می‌گیریم و برنامه‌هایی را در این خصوص برای آنها در مسجد اجرا می‌کنیم.

وی اظهار داشت: یکی از کارهایی که قبلاً موفق بوده و و مجدداً در دستور کار داریم، بحث اصلاح نماز دانش‌آموزان است؛ در این طرح، قرائت نماز را به صورت حضوری با نوجوانان و جوانان تمرین می‌کنیم، بدین منظور، فرم‌هایی نیز تهیه شده که قرائت نماز و اذکار نماز در آن آورده شده است، برای هریک از دانش‌آموزان یک فرم تهیه شده و نقاط قوت و ضعف بچه‌ها در داخل این فرم‌ها نوشته می‌شود و سعی می‌کنیم که مخرج حروف را نیز با آنها کار کنیم.

امام جماعت مسجد ثارالله با بیان اینکه اجرای پیوند مسجد و مدرسه یک کار بنیادی و پایه‌ای است، عنوان کرد: در طرح پیوند مسجد و مدرسه در واقع مسجد را به داخل مدرسه می‌بریم یعنی به عبارتی امام جماعت آموزش‌هایی را که در مسجد باید به بچه‌ها بدهد این فرصت را طرح پیوند مسجد و مدرسه ایجاد کرده که متولی مسجد، تعلیم‌دهنده و تربیت‌کننده معنوی انسان‌ها در مسجد به مدرسه رفته و فرصت‌هایی برای تعلیم و تزکیه و آموزش فراهم می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که پیوند مسجد و مدرسه تا چه اندازه موجب جذب دانش‌آموزان به مسجد شده است، ابراز داشت: برنامه‌های ویژه‌ای برای دانش‌آموزان در مسجد داریم؛ سعی می‌کنیم شیوه و روش جذب ما  بیشتر در حوزه تقویت مثبت و ارائه جوایز به نوجوانان و جوانان باشد و حضور بچه‌ها را در مسجد کامل کنیم، یکی از این موارد، این است که در تمام مناسبت‌های شاد و میلاد ائمه اطهار(ع) هدایا و اسباب‌بازی‌هایی برای تمام بچه‌های زیر 9 سال تهیه می‌کنیم و بدون استثناء و بدون قید و شرط به آنها جایزه می‌دهیم.

حجت‌الاسلام تقوا ادامه داد: این مسئله باعث شد که بچه‌ها پدر و مادرهایشان را نیز در مناسبت‌ها همراه خود به مسجد بیاورند تا جایزه بگیرند، این یکی از عواملی است که حضور مردم را در مسجد ترغیب کرده است. همچنین مسابقاتی را برای بچه‌ها و بزرگترها برگزار می‌کنیم، مسابقاتی که در آن آموزش‌های عقیدتی را به دیگران منتقل می‌کنیم؛ یعنی یکی از روش‌های آموزشِ غیرحضوری برگزاری مسابقات و ارائه مفاهیم از طریق سوالات و جواب‌هایی است که گرفته می‌شود؛ این هم برنامه‌ای است که 20- 30 سال است قِدمت دارد و مرتباً در همه مناسبت‌های ولادت و شهادت ائمه(ع) این مسابقات را برگزار می‌کنیم، شرکت‌کنندگان بسیاری در این مسابقات شرکت می‌کنند و اینها باعث شده که جاذبه‌های مسجد افزایش پیدا کند.

وی درباره حضور دانش‌آموزان جوان و نوجوان در مسجد و رونق فعالیت‌های مسجد، تصریح کرد: به نظرم یک فتح بابِ جدیدی در این زمینه اتفاق افتاده است و دیگر بچه‌ها احساس دوری و غریبی نسبت به روحانی و مسجد ندارند و این از جمله حُسن‌های پیوند مسجد و مدرسه است. از طرفی هم ائمه جماعات هم با اجرای این طرح، فرصت پیدا کردند که در مدارس حضور پیدا کنند و به انتقال معارف الهی بپردازند.

امام جماعت مسجد ثارالله(ع) گفت: من فردی را می‌شناسم 50- 60 سال سن دارد که آرزو دارم بیایم مسجد ولی وقتی می‌آیم احساس غربت می‌کنم و فکر می‌کنم همه به من نگاه می‌کنند، بنابراین ما باید این غربت‌زدگی را از مردم پالایش کنیم و یکی از روش‌ها همین است، وقتی جوانان و نوجوانان، روحانی و امام جماعت مسجد را شناختند ناخودآگاه محبت و مودت بین آنها ایجاد می‌شود و غربت‌زدگیِ میان مسجد و روحانی کاهش می‌یابد.

 وی درباره انتظاراتش از آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش بسیار بیشتر می‌تواند از ائمه جماعات استفاده کند اما برنامه خاصی برای این موضوع ندارند، به طور مثال یکی از دوستان آموزش و پرورش به من گفت که یک امام جماعت می‌خواهیم تا نماز جماعت را در مدرسه‌ای اقامه کند که بیشتر از 200- 300 هزار تومان حق‌الزحمه نگیرد، باید به این دوستان بگوییم که در شرایط فعلی، این مبلغ حتی هزینه رفت و آمد یک طلبه هم نمی‌شود؛ یک طلبه هم زندگی دارد، خانواده دارد، آن هم در مناطق شمالی شهر که هزینه‌ها چندین  برابر است.

حجت‌الاسلام تقوا خاطرنشان کرد: در مدارس و دبیرستان‌ها ما با فقرِ حضورِ روحانیون به عنوان یک آموزش‌دهنده رسمی که بتواند بر نظام آموزشی و دانش‌آموزان و همچنین معلمان و سایر مسئولان آموزش و  پرورش اثرگذار باشد، نداریم.، ما فقرِ جدی روحانیت در

مدارس داریم و این را سازمانی نکردند یعنی نگفتند برای مشاورِ تربیتی یا معاون تربیتی فرد باید حتماً روحانی باشد، برای آموزش درس دینی حتماً باید روحانی باشد و برود در مدرسه و آثار مثبتِ خودش را در مدرسه ایفا کند، متأسفانه این کار تا کنون انجام نشده است.
 
وی ابراز داشت: درباره بهترین مدیران مدارس هم که دارای سطح معرفتیِ بالایی هستند محدودیت وجود دارد، وقتی دانش‌آموز را که می‌خواهند از مدرسه بیرون ببرند باید مجوزهای لازم را داشته باشند لذا زمانی که قانون و دستورالعملی برای ارتباط با مسجد وجود نداشته باشد این بچه از درب مدرسه بیرون بیاید هر اتفاقی برای این بچه بیفتد مدیر مدرسه مسئول است.

امام جماعت مسجد ثارالله(ع) ادامه داد: بنده زمانی که با مدیر یکی از مدارس صحبت می‌کردم گفت برای من مسئولیت دارد که دانش‌آموزان را به مسجد بیاورم، گفتم چطور مسئولیت ندارد شما آنها را سینما می‌برید، گفت برای بردن به سینما مجوز دارم ولی برای مساجد مجوز ندارم و به من مجوز ندادند و اگر این کار را انجام دهند خارج از نوبت است و اگر اتفاقی بیفتد پاسخ مسئولین را نمی‌توانم بدهم و این یکی از خلأها است.

وی تصریح کرد: متأسفانه فاصله ما با نوجوانان و کودکان بسیار است و شاید یکی از بهترین راهکارها برای ارتباط‌گیری با آنها همین طرح پیوند مسجد و مدرسه باشد، به نظرم طرح، طرحِ خوبی است و اگر امام جماعتی خودش علاقه لازم را داشته باشد فارغ از قوانین مدنظر، به صورت مستمر پیگیر کار بوده باشد شاید بتواند نتیجه بگیرد وگرنه امام جماعتی که حال و حوصله‌اش را ندارد یا اینکه وقتی به مدارس مراجعه می‌کند موارد قانونی می‌بیند از پا می‌افتد و رها می‌کند.

حجت‌الاسلام تقوا گفت: به امام جماعت می‌گویند شما بروید ارتباط‌گیری کنید هر جا مشکل پیش آمد به ما بگویید بعد وقتی هم گفته می‌شود یک پروسه خیلی طولانی‌ای دارد تا امام جماعت بتواند با مدارس ارتباط‌گیری کند، همه ائمه جماعات هم نمی‌توانند در مدرسه فعالیت کنند، بنابراین مرکز رسیدگی به امور مساجد باید سازوکارِ ویژه‌ای برای این طرح درنظر بگیرد، زیرساخت‌هایش را درست کند، تعداد نفراتِ مشخصی برای این کار درنظر بگیرد، مرتباً در جهت ارتباط‌گیری بین مدرسه و مسجد فعال باشند بیایند اشکالات را بگیرند، گزارش‌گیریِ مرتبِ ماهانه داشته باشند، یعنی یک سازمانی برای این کار از دلِ امور مساجد باید ایجاد شود تا این کار خوب بتواند به ثمر برسد وِاِلا الان یک طرحی است که بعضی انجام می‌دهند و بعضی انجام نمی‌دهند. اگر اینگونه باشد این طرح زمانی آغاز شده و یک زمانی هم خیلی راحت تمام می‌شود و علیرغم تلاش ائمه جماعات جزء برنامه‌های مستمرِ ادامه‌دار نخواهد بود.

اطلاعات بیشتر از طرح «پیوند مسجد و مدرسه»
https://www.masjed.ir/u/4m1

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن