دوشنبه / ۲۹ اَمرداد ۱۳۹۷ / ۱۳:۴۶
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۲۸۷۵
گزارشگر : ایده ایده
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی :

مساجد امید را در جامعه گسترش دهند

تولیت آستان مقدس امام رضا (ع) در شانزدهمین اجلاس روز جهانی مسجد: دشمن امروز با امپراطوری رسانه به دنبال این است که روح یأس و ناامیدی را در جامعه القا کند و تمام دلسوزان با همدلی، یکپارچگی و مقاومت باید در مقابل این مسئله ایستادگی کنند.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی تولیت آستان مقدس امام هشتم امروز ۲۹ مرداد ماه سال ۹۷ در شانزدهمین اجلاس روز جهانی مساجد که با حضور ائمه جماعات سراسر کشور در حسینیه الزهرا (س) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مسجد و با بیان اینکه بیش از 90 درصد از شهدای ما شهدای مسجد و برخاسته و تربیت شده از مساجد هستند، اظهار کرد: عالمان دینی که در مساجد حضور دارند خود پیشتاز مردم بودند و فقط به مردم نگفتند بروید بلکه خودشان نیز در خط مقدم فعالیت‌های دینی، مذهبی، ملی، سیاسی و حتی اقتصادی حضور داشتند. آن‌ها خودشان در قله بودند و مردم را نیز به آنجا دعوت کردند و این رمز تأثیرگذاری عالمان دینی و ائمه جمعه در بین مردم است.

بیشتر بخوانید؛


وی در ادامه با بیان این مطلب که آن‌ها در صفوف مقدم جهاد فی سبیل‌الله حضور داشتند، اضافه کرد: امروز نیز ائمه جماعات سنگ صبور بسیاری از مردم هستند و موجب آرامش مردم در هر کوی و برزنی هستند. مساجد کوه‌های بلندی هستند که هر گونه اضطراب اجتماعی را آرامش می‌بخشند و مساجد جایگاهی دارند که می‌توانند از جامعه صیانت کنند آن هم در مقابل شبهات علمی و تمام دغدغه‌های فکری و ذهنی که مردم جامعه دارند را می‌توانند تبدیل به آرامش کنند. در حوزه اخلاق و عمل نیز مساجد می‌توانند تأثیرگذار باشند. مساجد رابطه بین دنیا و آخرت هستند و محل نجوا و راز و نیاز با خدا و مکان عبودیت و بندگی با خداوند است به نوعی باب‌الله و باب‌الحکمه هستند.

تولیت آستان مقدس امام رضا (ع) با اشاره به این مطلب که اولین اقدام پیامبر (ص) ایجاد مسجد بود و از آن به عنوان پایگاه عبادت و بندگی یاد کرده است، خاطر نشان کرد: مسجد می‌تواند گره‌های مسلمانان را باز کند و پایگاهی برای نشر معارف دینی و نماز و اقامه نماز و ارتباط با خداوند است. همچنین پایگاهی برای دغدغه‌های اجتماعی و پایگاه انسان‌سازی و جایگاه جامعه‌سازی قرآنی را دارد. مسجد پایگاهی برای امر به خوبی و نهی از بدی است و مساجد برای ظرفیت‌سازی بهترین امکان را دارند و خانه‌های خدا بر روی زمین هستند که انسان‌ها می‌توانند در این مساجد در تمام عرصه‌ها ظرفیت‌سازی کنند و برای مواجهه با تمام فراز و فرودهای جامعه می‌شود در مسجد  برنامه‌ریزی کرد. مساجد پایگاه معرفت‌افزایی، بصیرت‌افزایی، دشمن‌شناسی و دشمن‌ستیزی است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در ادامه با تشریح فعالیت‌هایی که در مساجد می‌توان برای جامعه امروز انجام داد و با اشاره به سخن امام راحل یادآور شد: امام خمینی (ره) فرمودند مساجد سنگر است و این سنگرها را باید حفظ کرد. چرا در کل جهان این همه مساجد مورد هجوم دشمنان قرار می‌گیرند. مسجد‌الاقصی مورد هجوم صهیونیست‌ها قرار گرفته است وقبل از انقلاب نیز که مساجد پایگاه‌های فرهنگی بودند توسط نظام مورد هجوم قرار می‌گرفتند و امروز نیز می‌بینیم آل سعود مساجد را مورد هجوم قرار داده است. مسجد‌الاقصی پایگاه مقاومت‌آفرینی و جایگاه و قبله اول مسلمانان است و صهیونیست‌ها با آتش کشیدن آن می‌خواستند با مسلمانان و حق‌خواهی آن‌ها مبارزه کنند و این اولین اقدامی بود که انجام دادند.

وی در ادامه با تأکید بر این مطلب که اجتماع ائمه جماعات همواره می‌تواند در تمام موارد نقش‌آفرین باشد و آن‌ها می‌توانند در رابطه با مسائل دینی، سیاسی، اجتماعی و... کارکردهای مختلفی داشته باشند، گفت: مساجد قبل از انقلاب نیز در اجتماع و بصیرت‌افزایی مردم همواره پیشقدم بوده‌اند و با استقرار نظام جمهوری اسلامی در راستای حل مشکلات و گرفتاری‌های مردم و در ایجاد امنیت در مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و... نقش آن‌ها را دیده‌ایم و می‌دانیم که مساجد چه جایگاه ارزشمندی دارند. بعد از پیروزی انقلاب توجه امامین انقلاب و سایر اقشار تأثیرگذار نیز در جامعه همواره نسبت به مساجد بسیار زیاد بوده است. امروز ما با موضوعی همچون دشمن‌شناسی مواجهه هستیم و مساجد باید مقاومت را به عنوان یک درس برای مردم بازگو و تبیین کند.

گزارش تصویری این رویداد را در لینک زیر ببینید
https://www.masjed.ir/u/5M7
روز جهانی مسجد97
روز جهانی مسجد97
روز جهانی مسجد97
روز جهانی مسجد97
روز جهانی مسجد97
روز جهانی مسجد97
روز جهانی مسجد97
روز جهانی مسجد97
روز جهانی مسجد97
روز جهانی مسجد97
صفحه ۱ از ۲

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد
 
امام مسجد «شهدای پانزده خرداد» قرچک گفت:
 
در راستای لبیک به فرمان رهبر انقلاب
 
حجت الاسلام یاسینی مطرح کرد:
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در نمازجمعه: