شنبه / ۲۸ مهر ۱۳۹۷ / ۱۶:۱۳
سرویس : فرهنگی و هنری
کد خبر : ۳۳۳۸۷
گزارشگر : ایده ایده
توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی

کتاب «سیاستمدار صادق» معرفی شد

بسته کتاب «سیاستمدار صادق» به مناسبت چهارمین سالروز درگذشت آیت‌الله مهدوی کنی از سوی پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی معرفی شد.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از مهر، بسته کتاب «سیاستمدار صادق» حاوی کتاب‌هایی با عناوین «خاطرات آیت‌الله مهدوی کنی»، «یار امام، یاور رهبر» و «دولت‌های شهید رجایی، شهید باهنر و آیت‌الله مهدوی کنی» است که به منظور شناخت هر چه بیشتر این شخصیت انقلابی معرفی می‌شوند.

یشتر بخوانید:‌ آیت الله مهدوی کنی: به من هم ماموستا می گفتند

خاطرات آیت‌الله مهدوی کنی
خاطرات آیت‌الله مهدوی کنی که در دوران حیاتش در گنجینه تاریخ شفاهی مرکز اسناد انقلاب اسلامی ثبت و ضبط شده، منبع مهمی برای شناخت این یار امام و رهبری است. کتاب خاطرات آیت‌الله مهدوی کنی در شش فصل تدوین شده است.
 
فصل اول به تولد، خانواده و نخستین سال‌های زندگی او اختصاص دارد. در این فصل خاطرات مرحوم مهدوی کنی از سال‌های اختناق سلطنت رضاخان و ظلم‌های وی به ملت ایران بسیار خواندنی است. فصل دوم به خاطرات آیت‌الله مهدوی کنی از دوران تحصیل اختصاص دارد و فصل سوم مربوط به سال‌های مبارزه با رژیم پهلوی است. در این فصل وی خاطرات مفصلی درباره آیت‌الله بروجردی و ارتباط ایشان با امام خمینی و نیز مبارزات آیت‌الله کاشانی با رژیم پهلوی دارد. خاطرات مرحوم مهدوی کنی از وقایع تاریخی نهضت اسلامی از ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ تا ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ همه در این فصل روایت می‌شود که حاوی نکات ناگفته فراوانی است.
 
فصل چهارم خاطرات و فعالیت‌های آیت‌الله مهدوی کنی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی را شامل می‌شود. عملکرد دولت موقت، قضایای مربوط به تسخیر لانه جاسوسی، سرپرستی کمیته‌های انقلاب اسلامی، مقابله با کارشکنی‌های بنی‌صدر، انفجار حزب جمهوری و دفتر نخست‌وزیری و قائم‌مقامی منتظری از مباحث جالب این فصل است.
 
فصل پنجم به خاطرات آیت‌الله مهدوی کنی پس از دو خرداد اختصاص دارد و فصل ششم و پایانی هم درباره فعالیت‌های فرهنگی آیت‌اله مهدوی کنی است.
 
کتاب خاطرات آیت‌الله مهدوی کنی با نثری روان و شیوا، توسط غلامرضا خواجه‌سروی تدوین و از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است.
 
یار امام، یاور رهبر؛ (زندگی و مبارزات آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی)
 
کتاب «یار امام، یاور رهبر» می‌کوشد با زبانی ساه و روان،  به روایت زندگانی آیت‌الله مهدوی کنی و خدمات فرهنگی و سیاسی وی در دو دوره قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بپردازد. این کتاب که در قالب دانستنی‌های انقلاب اسلامی برای جوانان تالیف شده، دو فصل دارد.
 
فصل اول به زندگی و مبارزات آیت‌الله مهدوی کنی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی اختصاص دارد. تولد، خانواده و تحصیلات در تهران و قم، نخستین مبحث این فصل را شامل می‌شود و در ادامه به اولین فعالیت‌های سیاسی آیت‌الله مهدوی کنی اشاره می‌شود. مبارزه با رژیم پهلوی با استفاده از پایگاه مسجد جلیلی تهران، تبعید به بوکان، شکنجه در کمیته مشترک ضدخرابکاری تهران و فعالیت‌های مرحوم مهدوی کنی در سپیده دم پیروزی انقلاب اسلامی از دیگر مباحث فصل اول این کتاب است.
 
فصل دوم به مرور فعالیت‌های آیت‌الله مهدوی کنی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اختصاص دارد. در این فصل به اولین مسئولیت مهم وی در سرپرستی کمیته‌های انقلاب اسلامی اشاره شده و اقدامات او در این مسئولیت مورد بررسی قرار می‌گیرد. عضویت در شورای نگهبان و مسئولیت مرحوم مهدوی کنی در شورای حل اختلاف مسئولین از دیگر مباحث این فصل است.
 
از دیگر مباحث مطرح شده در فصل دو کتاب «یار امام، یاور رهبر» مقابله این مبارز خستگی‌ناپذیر با کارشکنی‌های بنی‌صدر در نخستین سال‌های پیروزی انقلاب اسلامی است. از دیگر مباحث این فصل می‌توان به فعالیت‌های مرحوم مهدوی کنی در کابینه‌های شهید رجایی و شهید باهنر اشاره کرد. ضمن این که مبحث مجزایی نیز تحت عنوان «تشکیل دولت گذار» به بررسی دوران نخست‌وزیری مرحوم مهدوی کنی بعد از فاجعه انفجار دفتر نخست‌وزیری می‌پردازد.
 
در ادامه همین فصل، مواضع مرحوم مهدوی کنی در مواجهه با فتنه‌های ۷۸ و ۸۸ مورد واکاوی و تحلیل قرار می‌گیرد و سپس به خدمات فرهنگی او در دانشگاه امام صادق(ع)  و مدرسه مروی اشاره می‌شود و در صفحات پایانی، کتاب با اسناد و تصاویر، مستندتر می‌شود.
 
کتاب «یار امام، یاور رهبر» تالیف مهدی قیصری، با شمارگان ۲۵۰۰ نسخه و در ۲۸۰ صفحه، با قیمت ۹۰۰۰ تومان توسط موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است.
 
دولت‌های شهید رجایی، شهید باهنر و آیت‌الله مهدوی کنی
 
کتاب فوق در سه بخش به بررسی ساختار و کارنامه دولت‌های شهیدان رجایی و باهنر و مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی می‌پردازد. دو بخش اول و دوم درباره عملکرد دولت شهید رجایی است و بخش سوم به واکاوی کارنامه دولت‌های شهید باهنر و آیت‌الله مهدوی کنی اختصاص دارد.
 
این بخش از دو فصل تشکیل شده است؛ فصل اول دولت شهید باهنر را بررسی می‌کند و فصل دوم در چهار گفتار به واکاوی ساختار، عملکرد و کارنامه آیت‌الله مهدوی کنی می‌پردازد. در ابتدای این فصل زندگینامه مختصری از آیت‌الله مهدوی کنی آمده است سپس به نحوه انتخاب وی به نخست‌وزیری پرداخته شده و فرایند تشکیل کابینه و ترکیب اعضای آن از نظر گذشته است. در پایان نیز به کارنامه دولت مرحوم مهدوی کنی و فرجام آن اشاره شده است.
 
این کتاب منبع مهمی به منظور آشنایی با دوران کوتاه مسئویت آیت‌الله مهدوی کنی در نخست‌وزیری است و دارای مباحث جذاب و ناگفته‌های فراوان است.
 
کتاب «دولت‌های شهید رجایی، شهید باهنر و آیت‌الله مهدوی کنی» به قلم سجاد راعی گلوجه، در ۳۶۸ صفحه و با قیمت ۳۰۰۰ تومان توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ شده است.
 
علاقمندان می‌توانند برای تهیه بسته کتاب «سیاستمدار صادق» به سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی به آدرس www.irdc.ir رجوع کنند.
https://www.masjed.ir/u/6fO

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد
 
امام مسجد «شهدای پانزده خرداد» قرچک گفت:
 
در راستای لبیک به فرمان رهبر انقلاب
 
حجت الاسلام یاسینی مطرح کرد: