چهارشنبه / ۲۳ آبان ۱۳۹۷ / ۲۲:۲۹
سرویس : دین و اندیشه
کد خبر : ۳۳۶۷۰
گزارشگر : ایده ایده
امام جمعه بوشهر در نمایشگاه تخصصی مسجد:

ما نیازمند مساجد با اندیشه‌ نبوی هستیم و مساجد تراز اسلام این کار را انجام می‌دهند

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر با ابراز امیدواری نسبت به بومی‌سازی راهکارهای ارائه شده در نمایشگاه تخصصی مسجد در استان‌های کشور، تصریح کرد: ما نیازمند مساجد با اندیشه‌ نبوی هستیم و مساجد تراز اسلام این کار را انجام می‌دهند.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد, نمایندگان ولی فقیه در استان‌های بوشهر و کرمانشاه عصر امروز ۲۳ آبان ماه، با حضور در اولین نمایشگاه مدیریت تخصصی مسجد از دستاوردهای این حوزه بازدید کردند.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدجواد حاج‌علی‌اکبری، رئیس مرکز امور مساجد تهران در دیدار با ائمه جمعه استان‌های کرمانشاه و بوشهر، ضمن تشریح نمایشگاه برپا شده با بیان اینکه در طول مدیریت رسیدگی به امور مساجد تهران با این واقعیت مواجه شدیم که دانش تخصصی در حوزه مدیریت مسجد نداریم، گفت: مسجد باید نقش ممتاز خود را داشته و به صورت یک نهاد مهم و تمدن‌ساز در این مقطع تاریخی وارد شود.

نمایشگاه تخصصی؛ نقطه آغاز رسیدن به دانش تخصصی مدیریت مساجد

وی با اشاره به برپایی اولین نمایشگاه تخصصی مدیریت مسجد در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، اظهار کرد: این نمایشگاه نقطه ابتدایی برای رسیدن به دانش مدیریتی مسجد و فرآیند‌های مرتبط با مدیریت کلان و داخلی مساجد است.

وی افزود: کاری که در این مجموعه انجام شده است، مبتنی بر مستندسازی مجموعه تجارب مدیران، ساحت امامت، معرفی مساجد، ارتباط مساجد و مجموعه‌های مدیریتی مرتبط، مخاطبان مسجد، نقش مسجد در محلات و گردآوری شده است.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور با بیان اینکه برای حضور برخی گروه‌ها در مساجد مانند کودکان و نوجوانان نیاز به یک سری الزامات فقهی وجود دارد، تصریح کرد: در این راستا، ما تمامی موازین و قوانین فقهی را استخراج و به صورت تحقیقات فکری و اجتهادی مبتنی بر ارائه راهکار مدون کردیم و در این نمایشگاه در اختیار بازدید کنندگان قرار می‌دهیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین حاج‌علی‌اکبری یاد آور شد: مقدمات کافی برای اینکه تجربیات لازم در مدیریت مساجد شناسایی شوند، فراهم شده و متناسب با دانش روز به روزرسانی شده است. ضمن اینکه بخش‌های مختلفی مانند جمع‌آوری اطلاعات و ایده‌پردازی نیز در این نمایشگاه ارائه می‌شود تا بتوانیم حق مسجد و اهالی مسجد را در این حوزه استیفا کنیم.

در ادامه آیت‌الله غلام‌علی صفائی بوشهری، نماینده ولی فقیه و امام جمعه بوشهر نیز با بیان اینکه نمایشگاه مدیریت تخصصی مسجد یک کار نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بزرگ است، گفت: این مسئله نشان از اهمیت مساجد تراز اسلام دارد. یکی از نکات بسیار مهم که در قرآن و روایات به آن اشاره شده، اساس بودن مسجد در کلیه امور است. کاری که در این نمایشگاه انجام شده، مبتنی بر همین موضوع و یک اقدام راهبردی برای احیای مساجد نبوی(ص) و تمدن‌سازی آنها است.

وی با ابراز امیدواری نسبت به بومی‌سازی راهکارهای ارائه شده در نمایشگاه تخصصی مسجد در استان‌های کشور، تصریح کرد: ما نیازمند مساجد با اندیشه‌ نبوی هستیم و مساجد تراز اسلام این کار را انجام می‌دهند.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر با بیان اینکه ما نیازمند فقه اداره مساجد هستیم، یادآور شد: در طول تاریخ دو کار در رابطه با مساجد انجام شده است. نخست کارهایی است که در رابطه با ساختمان و معماری مساجد بوده و کار بعدی که اهمیت بسیاری دارد، فقه مدیریتی مساجد است. ما به این موضوع بسیار نیاز داریم و امیدواریم کسانی این کار را بر عهده بگیرند یا آن را پربارتر کند.

نمایشگاه تخصصی؛ نقطه آغاز رسیدن به دانش تخصصی مدیریت مساجد

همچنین آیت‌الله مصطفی علما، نماینده ولی فقیه و امام جمعه کرمانشاه نیز با بیان اینکه اولین نمایشگاه مدیریت تخصصی مسجد حق مطلب در رابطه با مهم‌ترین نهاد اسلامی است، گفت: در طول تاریخ هر جایی که حضرت رسول اکرم(ص) ورود پیدا می‌کردند، نخست مسجد آنجا را بنیاد کرده و آن را در راس امور قرار می‌دادند. به همین دلیل ما نیز باید براساس این سنت نبوی عمل کنیم.

آیت‌الله علما ادامه داد: مسجد امروز حکم دانشگاه را دارد و محل تربیت، تزکیه و عروج است و نگاه رسول الله(ص) نیز همین بوده است.

امام جمعه کرمانشاه افزود: انقلاب اسلامی ایران نیز از مساجد آغاز شد. در سال ۴۲، حضرت امام خمینی(ره) در زمانی که قانون کاپیتولاسیون توسط رژیم پهلوی تصویب شد، به تمامی علما دستور داد هر شب یکی از آنها در مسجد در رابطه با این قانون روشنگری و معایب آن را برای اهالی مسجد و مردم گوشزد کنند.

وی یاد آور شد: مسجد محل موثری است که هم قرآن و هم روایات بر آن تاکید دارد. امام خمینی(ره) فرمود مسجد سنگر است. تمامی اتفاقات و تحولات مهم در جهان اسلام از مسجد شروع و در آن مدیریت می‌شود. در واقع رسیدگی به مساجد، ترویج دین، ترویج اسلام و ترویج خانه خدا است.

گفتنی است: اولین نمایشگاه تخصصی مدیریت مسجد از سوی مرکز رسیدگی به امور مساجد از ۲۰ آبان‌ماه در حسینیه الزهرا(س) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برپا شده است و تا ۳۰ آبان ماه نیز ادامه دارد.

https://www.masjed.ir/u/6TV
نمایشگاه تخصصی مدیریت مسجد هفته نخست
نمایشگاه تخصصی مدیریت مسجد هفته نخست
نمایشگاه تخصصی مدیریت مسجد هفته نخست
نمایشگاه تخصصی مدیریت مسجد هفته نخست
نمایشگاه تخصصی مدیریت مسجد هفته نخست
نمایشگاه تخصصی مدیریت مسجد هفته نخست
نمایشگاه تخصصی مدیریت مسجد هفته نخست
نمایشگاه تخصصی مدیریت مسجد هفته نخست
نمایشگاه تخصصی مدیریت مسجد هفته نخست
نمایشگاه تخصصی مدیریت مسجد هفته نخست
صفحه ۱ از ۲

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد
 
امام مسجد «شهدای پانزده خرداد» قرچک گفت:
 
در راستای لبیک به فرمان رهبر انقلاب
 
حجت الاسلام یاسینی مطرح کرد: