پنج شنبه / ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ / ۱۴:۵۱
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۳۴۶۱۲
گزارشگر : ایده ایده
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد:

دشمن موفق ترین تجربه تاریخ اسلام را هدف گرفته است

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری زاده گفت: همراهی امام و امت در شکل گیری انقلاب اسلامی، موفق ترین تجریه تاریخ است و دشمن این تجربه را هدف قرار داده است.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، حجت الاسلام والمسلمین سید ناصرالدین نوری زاده رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در آئین تودیع و معارفه مدیر ناحیه علامه امینی این مرکز، گفت: همراهی امام و ماموم در مساجد، همچون امام و امت در کنار یکدیگر در شکل گیری انقلاب اسلامی، موفق ترین تجریه تاریخ است و دشمن این تجربه را هدف قرار داده است.

 

باید در ماه رجب انقطاع از غیر خدا و اتصال به او را تمرین کنیم

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در این مراسم با اشاره به نزدیکی ایام البیض گفت: ثمره همه عبادات، انقطاع از خلق و اتصال به خالق است. همه عبادات در این وجه مشترک هستند که؛ ینقطع غیر الله یتصل الی الله. انسان قدرت عشق را در ذیل خدا و انقطاع از غیر او می‌بیند.

 
وی افزود: اعتکاف یکی از عباداتی است که تمرین این انقطاع در آن انجام می‌‌شود. در واقع چند روزی برای تعظیم به خداوند تبارک تعالی از خانوداه و همه تعلقات دنیوی جدا می شویم و به مدت سه روز در خانه خدا اقامت کرده و میهمان او می‌شویم. در روایت آمده است این سه روز حداقل تعظیم به خداوند متعال است.
 
حجت الاسلام والمسلمین نوری زاده افزود: انسان وقتی به مهمانی می‌رود و قصد تکریم صاحب خانه را دارد، باید حداقل سه روز در محضر او باشد. وقتی میهمان با عجله از میهمانی برگردد، تعظیم میزبان را انجام نداده است. ما خداوند تبارک تعالی را در ماه رجب و در ایام البیض، با اقامت در خانه او تعظیم می‌کنیم. 
 
وی در ادامه تصریح کرد: ما در بسیاری از عبادات، انقطاع از غیر خدا و اتصال به او را تمرین می‌کنیم. به عنوان مثال؛ در روزه گرفتن، این اتفاق رخ می‌دهد. اما در اعتکاف، علاوه بر روزه گرفتن، انسان از خانه و کاشانه خود دور می‌شود و در حج، درجه این انقطاع بیشتر و چند چیز برای انسان حرام می‌شود. البته اوج انقطاع، جهاد در راه خداوند است. مجاهد فی سبیل الله، جان خود را در طبق اخلاص گذشته و از همه چیزش برای خدا صرف نظر می‌کند اینجاست که معنای مجاهدت در راه خدا معلوم می‌شود. اوج جهاد در راه خدا، شهادت است. هر وقت در مسیر عبودیت و بندگی و در مسیر حق شهید شدیم به اوج قله‌های ایثار و جهاد در راه خدا رسیده‌ایم.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین نوری زاده گفت: مجاهدین واقعی کسانی هستند که جان خود را در راه خدا در طبق اخلاص گذاشته‌اند و همچنین جانبازانی که در این امر سهیم هستند. ما انقلاب و نظام خود را مدیون خون شهدا و جانفشانی جانبازان عزیز انقلاب اسلامی و بزرگ جانباز این راه، رهبر معظم انقلاب هستیم.


وی افزود: ما به عنوان سربازی خدوم در این انقلاب و در عرصه ها و سنگرهای مختلف بدون توقع انجام وظیفه می کنیم. زیرا که؛ ان الناقد بصیر بصیر. کسی که اعمال ما را می‌بیند و درجات ما را به واسطه اخلاصمان ارتقا می‌بخشد بصیر بصیر است.

 

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب گفت: از موارد مورد اشاره مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، توجه به معنویات است، مخصوصاً توجه به ماه های رجب شعبان و رمضان، که باید از آن نهایت استفاده را بکنیم.

 

 امروز تثبیت نظام اسلامی بر عهده مساجد است

رئیس مرکز رسیدگی  به امور مساجد یادآور شد: مساجد مهمترین پایگاه های اعتقادی، دینی، عبادی، سیاسی و فرهنگی هستند. متاسفانه ما آنطورکه شایسته بود از این ظرفیت بهره نبردیم. در حال حاضر ما باید نمود این فعالیت‌ها را در سطح جامعه ببینیم. نمود اخلاقی و تربیتی کار ما، باید در جامعه ظهور و بروز پیدا کند‌. نمود تعمیم باورهای دینی ما، باید خود را در میان مردم نشان دهد.

 

وی افزود: ما زمانی می توانیم بگوییم موفق هستیم که رشد حضور نمازگزاران در مساجد روز به روز افزایش یابد و کارکرد مساجد ارتقا پیدا کند. نه تنها کارکرد عبادی و سیاسی مساجد افزایش یابد، بلکه در تمام عرصه‌های اجتماعی نیز فعال باشند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری زاده یادآور شد: مساجد در شکل‌گیری انقلاب اسلامی نقش بسیار مهمی داشتند و امروز تثبیت نظام اسلامی و ولایت فقیه، جایگاه انقلاب اسلامی، عرضه اسلام انقلابی و تربیت‌ افرادی با روحیه جهادی، بر عهده مساجد است. این امر منوط به این است که ما متولیان مساجد به رشد و بالندگی برسیم و ائمه جماعات در سطوح مختلف توانمند شوند.

 

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد تصریح کرد: کار در مساجد بسیار حساس است. اگر کم کاری و یا بد کار شود متضرر خواهیم شد و این ضرر برای حاکمیت، امنیت، روحانیت و اسلام است. چنانچه خوب کار کنیم این عرصه‌ها را حمایت کرده‌ایم. لذا معلوم می‌شود، جایگاه مساجد بسیار رفیع است و بی جهت نیست که مساجد را سنگر نامیده‌اند.

 

وی با بیان اینکه سنگر مسجد، سنگر حاکمیت، امنیت و روحانیت است گفت: مهمتر همه این است که؛ مسجد سنگر اسلام و دین است و اگر ما مساجد را به علم و دانش و بصیرت مجهز کنیم و نوآوری و خلاقیت را در آن ارتقا بخشیم، می‌توانیم در جنگ با دشمن و در حفظ سنگر اسلام موفق باشیم.

 

وی افزود: جنگ ما امروز با دشمن، جنگ مسلحانه نیست. بلکه یک جنگ عقیدتی و فرهنگی است. جنگ ما با دشمن اکنون جنگ دو تفکر و دو بینش است. ما باید بینش انقلابی و اسلامی که متکی بر ولایت است را در مساجد تقویت کنیم.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری زاده تصریح کرد: اکنون یک نظام و مدل حکومتی در مساجد شکل گرفته است. جایگاه امام و ماموم، همان جایگاه امام و امت است. نظام و مدل حکومتی در اسلام، نظامی است که متخذ از نماز جماعت است، امام در پیش و مامومین در پشت سر و تابع او. نه از او جلو می افتند و نه عقب. در هر شرایط تابع او هستند. هم در نیت و هم در جهت. لذا مساجد الگوی موفق نظام حاکمیت دینی هستند. هرجا جماعت شکل بگیرد و مردم تابع امام و رهبر باشند، اتفاقات میمون و مبارکی رخ خواهد داد.

 

دشمن موفق ترین تجربه تاریخ اسلام را هدف گرفته است

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد یادآور شد: انقلاب اسلامی از این جهت مهم است که منتها آمال انبیا و اولیا در آن تحقق پیدا کرد. ائمه اطهار (ع) حدود ۲۵۰ سال در کنار مردم حضور داشتند، از سال ۱۱ تا ۲۶۵ هجری، ولی امت در کنار آنها قرار نگرفت و متاسفانه آن حکومت الهی که همه انتظار آن را می کشیدند شکل نگرفت. در طول دوران غیبت، امام در پس پرده غیبت بود، در بعضی برهه ها فقیه جامع الشرایط حضور داشت ولی مردم از او استقبال نکردند. در برخی برهه ها، امت همدل بودند ولی فقیه در آن زمانه وجود نداشت. ولی در سال ۵۷ این دو مولفه یعنی امام و امت در کنار یکدیگر قرار گرفتند و حکومت دینی شکل گرفت. برای شکل گیری حکومت دینی همراهی امام و امت در کنار یکدیگر لازم است.

 

وی افزود: انقلاب از همین مساجد بود و ادامه انقلاب نیز در همین مساجد است. امروز راه برون رفت از بسیاری از مشکلات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی در گرو توجه بیشتر مسئولین به مساجد است. اگر امروز دشمن مساجد را خالی از جمعیت بکند در واقع توانسته است یکی از عقبات نظام اسلامی را مورد هدف قرار دهد و باعث شده امت از امام خود جدا شوند. وقتی امت از امام در مساجد جدا شوند قطعاً در حکومت نیز این اتفاق خواهد افتاد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری زاده تصریح کرد: دشمن می‌خواهد بزرگترین تجربه موفق تاریخ را مورد هدف قرار دهد. ما باید مراقب این امر باشیم.

 

وی افزود: ائمه جماعات در این جبهه فرمانده عملیات هستند. امور مساجد نیز زمینه فعالیت معنادار آنها را فراهم می‌سازد. مساجد جای تحکیم باورها است. باید اختلافات را به خاطر خدا کنار بگذاریم و مباحث دنیوی را به مساجد سرایت ندهیم.

 

 رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، در پایان از مسئولین شهرستان رباط کریم و نسیم شهر خواست که همچنان که با مدیریت سابق ناحیه علامه امینی مرکز رسیدگی به امور مساجد همکاری صمیمانه داشتند با حجت الاسلام رضا نصیری مدیر جدید این ناحیه نیز همکاری کنند و توجه به مساجد را در اولویت کارهای فرهنگی قرار دهند.

 

یادآور می‌شود: مراسم تودیع و معارفه مدیر ناحیه علامه امینی مرکز رسیدگی به امور مساجد، صبح امروز( 23 اسفند 97)، با حضور امام جمعه و فرماندار رباط کریم، جمعی از مدیران مرکز و ائمه جماعات ناحیه علامه امینی در  شهرستان رباط کریم برگزار شد. 

تصاویر این رویداد را در آلبوم زیر ببینید

https://www.masjed.ir/u/7qD
مراسم آیین تودیع و معارفه مدیر ناحیه علامه امینی(ره)
مراسم آیین تودیع و معارفه مدیر ناحیه علامه امینی(ره)
مراسم آیین تودیع و معارفه مدیر ناحیه علامه امینی(ره)
مراسم آیین تودیع و معارفه مدیر ناحیه علامه امینی(ره)
مراسم آیین تودیع و معارفه مدیر ناحیه علامه امینی(ره)
مراسم آیین تودیع و معارفه مدیر ناحیه علامه امینی(ره)
مراسم آیین تودیع و معارفه مدیر ناحیه علامه امینی(ره)
مراسم آیین تودیع و معارفه مدیر ناحیه علامه امینی(ره)
مراسم آیین تودیع و معارفه مدیر ناحیه علامه امینی(ره)
مراسم آیین تودیع و معارفه مدیر ناحیه علامه امینی(ره)
صفحه ۱ از ۲

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

همزمان با شب رحلت حضرت سیدالکریم(ع) انجام می شود:
 
در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری