چهارشنبه / ۹ اَمرداد ۱۳۹۸ / ۱۵:۳۵
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۳۴۸۹۴
گزارشگر : ایده ایده
در نشست مسئولان قرارگاه مسجد صداوسیما مطرح شد

برنامه‌سازی با محوریت مسجد برای جذب جوانان

در دیدار قائم مقام رئیس رسانه ملی و مسئولان قرارگاه مسجد سازمان صداوسیما درباره راهکارهای برنامه‌سازی برای ارتقای مساجد و رونق بخشی فرهنگی در مساجد تبادل نظر شد.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، حجت الاسلام و المسلمین موسوی مقدم در این نشست با اشاره به جایگاه مهم مسجد در رسانه ملی گفت: نگاه ما به مساجد فضایی فعال است که کارکردهای اجتماعی و فرهنگی آن مشخص است و هدف ما نمایاندن شیوه‌ها و روش‌های درست برنامه‌سازی برای افزایش حضور مخاطبان در مساجد است.

وی تاکید کرد: اگر قرار است جریان فرهنگی‌ای بوجود آوریم باید بر سر مفاهیم و کارکردهای مساجد تمرکز کنیم و استمرار بورزیم تا  شاهد جریانی مثبت و مؤثر در فضای رسانه ملی باشیم.

قائم مقام رئیس رسانه ملی با اشاره به مسئولیت متولیان مساجد در این امر گفت: در این فضا باید به همه جزئیات از انتخاب مسجد و امام جماعت تا ویژگی‌های آن توجه کنیم و در این میان بر شیوه‌هایی که ما را به جذب جوانان در مسجد کمک می‌کند متوسل شویم.

حجت الاسلام موسوی مقدم  تأکید کرد:  اگر دستگاه‌های متولی فعال شوند و پابه‌پای رسانه جلو بیایند، فضا برای تولید برنامه‌هایی که کارکردهای مختلف مسجد را از ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و... بررسی ‌کنند، فراهم خواهد شد.

وی با بیان اینکه ضرورت دارد با نگاهی آسیب شناسانه به موضوع مساجد بپردازیم گفت: برنامه‌سازان صداوسیما  درپی تدوین پیوست‌های رسانه‌ای و طرح‌های نو و خلاق هستند و امیدوارند حتی با نقد عملکرد مساجد و کمک به ارتقای سطح فرهنگی مساجد موجب تحرک و انتقال تجربیات به نهادهای مربوطه شوند.

به گفته قائم مقام رئیس رسانه ملی 25 نهاد مرتبط با مسجد مشغول فعالیت در سطح کشور هستند که همگی نیاز به انعکاس رویدادها و عملکردشان درباره مسجد هستند و رسانه ملی این مهم را برعهده گرفته و ادامه خواهد داد.

وی تاکید کرد: مساجد بیشترین نقش را در زندگی خانواده‌ها و جوانان دارند و بیشترین ظرفیت برای برنامه‌سازی در این فضا نهفته است که با همراهی دستگاه‌های مرتبط می‌توانیم از این ظرفیت بهره ببریم.

در پایان حجت الاسلام و المسلمین موسوی مقدم با ارائه راهکارهای مناسب در این فضا تصریح کرد: هدف ما شناخت خلاقیت‌ها، استفاده از ظرفیت‌های حداکثری و شناسایی راهکارهای مهم برنامه‌سازی در این فضا است

در ادامه مجید زین‌العابدین مسئول قرارگاه مسجد صداوسیما با اشاره به برنامه جامع تابستانی سیما گفت: موضوع مسجد از موضوعات محوری این برنامه جامع و یکی از هجده محوری است که به ان توجه خواهیم کرد.

وی با اشاره به همراهی شبکه‌های سیما برای برنامه‌سازی درباره مساجد تصریح کرد: با همکاری شبکه‌های سه، قرآن، افق، پنج و کودک این مسئولیت در فضاهای مختلف با هشت کارکرد عبادی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، قضایی، امنیتی، تربیتی و آموزشی و سرگرمی تعریف شده‌است و برنامه‌های سیما با این کارکردها تولید خواهند شد.

زین العابدین با اشاره به تولید برنامه «گنبد فیروزه‌ای» گفت: این برنامه یکی از برنامه‌های شاخص‌رسانه ملی در تولید محتوا درباره مساجد خواهد بود و در تولید آن شاخص‌های مهم و کارکردهای اصلی مساجد تبیین می‌شوند.

 

بهترین فضا برای ورود جوانان به مسجد صداوسیما است

 

در این نشست حجت الاسلام نوری زاده رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد از اهتمام ویژه رسانه ملی به موضوع مسجد و از تلاش‌های شبکه‌های سیما در تولید و پخش برنامه‌های مرتبط با مساجد تشکر کرد و گفت: فضای مساجد قابلیت پرداختن به موضوعات مربوط به جوانان و خانواده‌ها را دارند. بهترین فضا برای ورود جوانان به مسجد صداوسیما است که با تبلیغ غیرمستقیم در فیلم و سریال‌هایش می‌تواند این انگیزه را بوجود آورد.

وی با اشاره به راه‌اندازی باشگاه ایده‌پردازان مسجدی درباره کارکردهای سرگرمی و فرهنگ سازی در این فضا گفت: می‌توان در قالب طرح‌های متنوع و مسابقات جذاب به مساجد رونق داد و در رفع آسیب‌های اجتماعی سهیم بود.

به گفته نوری زاده هم اکنون بیش از 60 هزار مسجد شیعی و ده هزار مسجد برای اهل تسنن میزبان مردم هستند و این فضا در کنار کارکردهای مختلف هنری، فرهنگی‌اش می‌تواند کارکرد اجتماعی مناسبی برای جوانان پیدا کند و در کاهش آسیب‌های اجتماعی مؤثر باشد.

حجت الاسلام ذاکر معاون فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد نیز با اشاره به چشم‌انداز مثبت حضور رسانه ملی در مساجد گفت: قرارگاه مسجد رسانه ملی باید ارتباط خود را با فرهیختگان به طور مستمر ادامه دهد و نتیجه این تعامل به تولید آثار تلویزیونی منتج شود.

وی با مهم خواندن ظرفیت‌های موجود در صداوسیما توجه به محتوای فاخر در برنامه‌های ترکیبی و شناخت ذائقه مخاطب در تولید مستندها را مهم دانست و تصریح کرد: پیوست مسجد محوری سریال‌ها و برنامه‌های ترکیبی می‌تواند ما را به نقطه مطلوب نزدیک کند.

گفتنی است ریاست «قرارگاه مساجد» با حکم رئیس رسانه ملی بر عهده حجت الاسلام والمسلمین موسوی مقدم گذاشته شده است و مأموریت این امر نیز به شبکه اول محول شده است.

 برنامه‌سازی با محوریت مسجد برای جذب جوانان
انتهای پیام/

http://www.pririb.ir/portal/newsview/17846
https://www.masjed.ir/u/7AE

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد
 
امام مسجد «شهدای پانزده خرداد» قرچک گفت:
 
در راستای لبیک به فرمان رهبر انقلاب
 
حجت الاسلام یاسینی مطرح کرد: