یکشنبه / ۲۰ اَمرداد ۱۳۹۸ / ۱۲:۳۰
سرویس : مسجد ایده
کد خبر : ۳۴۹۳۹
گزارشگر : ایده ایده
ایده های مسجدی

ایام ذیحجه روزشمار آسمانی

ایام مبارک غدیریه، 15 روز شاد و آسمانی است که خداوند به زیبایی و کمال در ماه ذی‌الحجه نشانده است. 15 روز برای اتمام حجت، ابلاغ حجت و تعیین وصایت و ولایت. ولایتی که خداوند به واسطه آن راضی گشته و دین را تمام و کمال اعلام نموده است. پس بیا تا به شکرانه ایام غدیریه، 15 روز شاد و آسمانی داشته باشیم:

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، مسجد ایده؛  ایام مبارک غدیریه، 15 روز شاد و آسمانی است که خداوند به زیبایی و کمال در ماه ذی‌الحجه نشانده است. 15 روز برای اتمام حجت، ابلاغ حجت و تعیین وصایت و ولایت. ولایتی که خداوند به واسطه آن راضی گشته و دین را تمام و کمال اعلام نموده است. پس بیا تا به شکرانه ایام غدیریه، 15 روز شاد و آسمانی داشته باشیم:

ایده: تعیین روزشمار غدیر بر مبنای تقویم وقایع غدیر جهت برپایی 15 روز شاد و آسمانی در بزرگداشت غدیرخم

مشروح ایده

عید غدیرخم بزرگترین عید شیعه و جهان اسلام است و بی‌گمان بزرگداشت آن تنها محدود به روز عید غدیر نمی‌شود. اگر تقویم مناسبت‌های ماه ذی‌الحجه را مرور کنیم بویژه از روز دهم ذی‌الحجه تا 25 ماه، مناسبت‌ها و وقایعی را خواهیم دید که همگی اشارت محکمی به عیدغدیر و مسئله ولایت دارند.

مساجد می‌توانند با تعیین روزشمار غدیر بر اساس وقایع و مناسبت‌های ماه ذی‌الحجه، فرصتی مناسب برای تببین مسئله غدیر یافته و در ترویج سنت‌های آن تلاش نمایند. شایسته است تقویم غدیر در مساجد نصب شده و ائمه جماعات و کانون‌های فرهنگی هنری بر اساس آن 15 روز شاد و آسمانی را برای عموم تدارک ببینند.

اهداف و ضرورت‌ها

فرهنگ‌سازی ایّام غدیریّه «از قربان تا غدیر و از غدیر تا مباهله؛ 10 تا 25 ذی‌الحجه» به عنوان ایّام انتقال معارف امامتی در فضای شاد معنوی

بالا بردن راندمان تبلیغی تشیّع، بدین معنا که علاوه بر استفاده از ایّام عزاداری، از ایّام شاد نیز برای تبلیغ معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام استفاده گردد.

بایدها و نبایدها

تقویم غدیریه در اندازه بزرگ و خوانا چاپ شده و در محل مناسبی از مسجد نصب گردد.

امام جماعت در اوقات بعد از اقامه نماز جماعت مناسبت‌ها و ایام غدیریه را برای مخاطبین تبیین نماید.

برنامه‌های فرهنگی و معنوی مسجد در ذی‌الحجه بر اساس تقویم تعیین شود.

زینت‌ها و مستحبات

برای تبیین و معرفی ایام غدیریه م‌توان از برنامه پرده‌خوانی و نقالی غدیر استفاده نمود.

دستاوردهای ایده

معرفی و ترویج فرهنگ اصیل و مستند از واقعه غدیرخم

جهت‌بخشی و هدفمندی در نوع برنامه‌های ایام غدیریه

پشتوانه نظری

امیرالمؤمنین علیه‌السلام: «فافرحوا و فرحوا اخوانکم باللباس الحسن، والرائحه الطیبه و الطعام»: در روز غدیر شاد باشید و برادرانتان را با لباس نیکو و بوی خوش و اطعام شاد کنید". مصباح کفعمی/ ص 700.

ازدواج امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س) (۲ق) ، ورود پیامبر (ص) به مکه در سفر حجة الوداع (۱۰ق) ، عید قربان ، عید غدیر ،مباهله پیامبر (ص) با مسیحیان نجران (۱۰/۹ق) ،‌ خاتم‌بخشی امام علی(ع) در رکوع نماز (۱۰/۹ق) ،‌ نزول آیه مباهله و آیه تطهیر بر پیامبر(ص) (۱۰/۹ق) ، نزول سوره هل اتی در شان امام علی (ع) و همسر و دو فرزندش(علیهم السلام) و پذیرش خلافت توسط امام علی (ع) (۳۵ق) از ایام مبارک این ماه هستند.

https://www.masjed.ir/u/7Cu

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد
 
امام مسجد «شهدای پانزده خرداد» قرچک گفت:
 
در راستای لبیک به فرمان رهبر انقلاب
 
حجت الاسلام یاسینی مطرح کرد: