استفتائات
۱۳۹۲/۱۰/۱۳

سؤال: در جریان شرکت در نماز جماعت مسجدالنبی و مسجدالحرام، بعضاً اتصال برقرار نیست، آیا بدون اتصال، نماز اقامه شده صحیح است؟ همچنین است پیشانی گذاشتن بر فرش به جای مُهر.

جواب: با توجه به اوضاع مزبور صحیح است.

 

سؤال: قسمتی از مسجد به عنوان کتابخانه و فعالیتهای فرهنگی بسیج اختصاص دارد و فقط در شب‌های احیاء در ‏اختیار نمازگزاران قرار میگیرد و زمانی که نماز جماعت برقرار نباشد بعضاً به صورت فرادی نماز اقامه میشود ‏مستدعی است نظر مبارک را در زمینه ادامه فعالیت بسیج در مکان فوق الذکر مرقوم فرمائید.‏

جواب:

  1. مکان مزبور جزء مسجد است و رعایت احکام مسجد در آن لازم است.‏
  2. استفاده فرهنگی و مانند آن که مطابق اهداف نظام اسلامی باشد جائز است.‏
  3. رعایت وفاق و نظر مساعد تولیت و هیئت امنا راجح است.‏

 

سؤال: نظر حضرتعالی درباره نماز استداره [در مسجد الحرام] کدام است؟ آیا در چنین شرایطی ما مجاز به خواندن نماز بر جماعت هستیم؟

جواب: نماز استداره در صورت عدم تقدم مأموم به امام صحیح است.

 

سؤال: در مسجد کوفه و حرم سیّدالشهداء مسافر مخیّر بین نماز شکسته و تمام می‌باشد, آیا این حکم شامل شهر کوفه از جمله مسجد سهله نیز می‌شود؟ و آیا رواقهای حرم امام حسین(علیه السلام) نیز همین حکم را دارند و مقدار حائر حسینی چقدر می‌باشد؟

جواب: حکم تخییر مخصوص مسجد کوفه و نیز مختصّ حرم امام حسین(علیه السلام) است. آنچه حرم محسوب می‌شود مشمول تخییر است. رواق و صحن محل تخییر نیستند.

 

سؤال: نصب عکس در مساجد چه صورت دارد. اگر این عکسها رو به قبله نباشد چطور؟

جواب:

  1. منقوش نمودن دیوار مسجد به عکس مکروه است
  2. نماز خواندن در مکانی که در آن عکس است هر چند مقابل نباشد مکروه است.
  3. نصب عکس مناسب مسجد نیست.

 

سؤال: انجام نماز و روزه قضا برای دیگری توسط فردی که خود نماز و روزه قضا بر عهده دارد چه صورت دارد؟

جواب:

  1. اگر نیابت از دیگری موجب ضیق یا فوت تکلیف خود نمی‌شود جایز است.
  2. و اگر موجب آن باشد هر چند حرام است ولی قضای دیگری صحیح است.

 

سؤال: در یکی از روستاهای شهرستان ما مسجدی با قدمت 45 سال در حال تخریب می باشد. و با توجه به اینکه مهندسین ساختمان نظر به تخریب کلی بنا و ساخت مجدد آن داده اند و مومنین و متدینین این روستا هم آماده کمک رسانی جهت ساخت مجدد آن می باشند از محضر معظم له خواهشمند است نظر مبارک را در ارتباط با تخریب مسجد و ساخت مجدّد آن مرقوم فرمایید تا موجبات آرامش قلوب مؤمنین و متدینین این روستا فراهم گردد.

جواب: عمران مسجد، بازسازی و نوسازی آن جایز بلکه راجح است.