مسجد چهل‌ محراب یزد
۱۳۹۱/۱۲/۱۹

برای دیدن تصاویر کلیک کنید

شهر یزد که به‌عنوان حسینیه ایران لقب گرفته است، در بردارنده مساجد، حسینیه‌ها و تکایای بسیاری است که نشانه دینداری و تدین مردم این دیار است از جمله این مساجد می‌توان به مسجد چهل محراب و مسجد شیخی‌ها اشاره کرد.

فاطمه دانش‌یزدی، از پژوهشگران تاریخی یزد در معرفی مسجد چهل محراب گفت: این مسجد یکی از مساجد تاریخی شهر یزد است که علّت انتصاب نام چهل محراب برای این مسجد وجود چهل عدد کاشی لعابدار فیروزه‌ای با طرح محرابی در بنا بوده است که اکنون تنها سه عدد از کاشی‌های مذکور باقی مانده است.

به گفته وی مسجد شامل صحن شبستان و یک اتاق مشهور به «مزار آقا» و نیز دارای سردری است که مأذنه‌ای کوتاه بر بالای آن قرار دارد. بر بالای مزار آقا قطعه‌ کاشی فیروزه‌ای رنگی است که تنها کلمات «بحسن توفیقه» بر آن قابل تشخیص است.

مسجد شیخی‌ها از دیگر مساجد مورد اشاره این پژوهشگر بود و در این باره گفت: این مسجد با معماری ویژه‌ سده‌های 5 و 6 قمری در محلّه‌ وقت‌وساعت قرار دارد.

وی بنای مسجد را شامل صحن، ایوان، شبستان و چاه عنوان کرد که ایوان آن پنج دهانه‌ رواق‌مانند دارد و محراب در میانه‌ ایوان وسط واقع شده است، این بنا از لحاظ فرم معماری قابل مقایسه با مسجد جامع فهرج است.