مساجد، دستاویز تخریب دشمنان و گروه­های تکفیری
۱۳۹۴/۰۵/۲۴

در شریعت اسلام، محور و کانون تمامی فعالیت­ ها به مسجد ختم می­شود. هیچ فعالیت و فعلی را نمی­توان یافت که در ارتباط با دین باشد، اما به مسجد ختم نشده، یا با مسجد مرتبط نباشد. این امر مهم نشان از جایگاه و اهمیتی محوری است که مسجد در جامعه مسلمانان داراست. ازاین­رو، پیامبراکرم(ص) در هجرت به مدینه، اولین مکانی را که برای استقرار آیین اسلام و ترویج معارف عالیه آن بنا کرد، «مسجد قبا» بود؛ تا آنکه مردم حول محور این مکان مقدس به کسب فضایل انسانی و آموزه­ های دینی پرداخته و دور هم گرد آیند و به مصداق حدیث گهربار نبوی(ص) «یدُاللّه‏ِ على الجَماعةِ.»[1] با این گردهمایی همواره منشأ خیر و برکات معنوی و انسجام اسلامی برای خود و جامعه انسانی باشند.[2] مسلمانان نیز باید همواره عظمت و اُبُهت معنوی و سیاسی خود را مرهون مساجد بدانند. چراکه این سنگرهای تسخیرناپذیر نقش بسزایی را در این راستا ایفا کرده و بزرگ­ترین سد در برابر هر جریان ضد ارزشی بوده و می­باشند.

 بسم الله الرحمن الرحیم 

نقش مساجد در جامعه اسلامی

   در شریعت اسلام، محور و کانون تمامی فعالیت­ ها به مسجد ختم می­شود. هیچ فعالیت و فعلی را نمی­توان یافت که در ارتباط با دین باشد، اما به مسجد ختم نشده، یا با مسجد مرتبط نباشد. این امر مهم نشان از جایگاه و اهمیتی محوری است که مسجد در جامعه مسلمانان داراست. ازاین­رو، پیامبراکرم(ص) در هجرت به مدینه، اولین مکانی را که برای استقرار آیین اسلام و ترویج معارف عالیه آن بنا کرد، «مسجد قبا» بود؛ تا آنکه مردم حول محور این مکان مقدس به کسب فضایل انسانی و آموزه­ های دینی پرداخته و دور هم گرد آیند و به مصداق حدیث گهربار نبوی(ص) «یدُاللّه‏ِ على الجَماعةِ.»[1] با این گردهمایی همواره منشأ خیر و برکات معنوی و انسجام اسلامی برای خود و جامعه انسانی باشند.[2] مسلمانان نیز باید همواره عظمت و اُبُهت معنوی و سیاسی خود را مرهون مساجد بدانند. چراکه این سنگرهای تسخیرناپذیر نقش بسزایی را در این راستا ایفا کرده و بزرگ­ترین سد در برابر هر جریان ضد ارزشی بوده و می­باشند. 

در صدر اسلام نیز حرکت‌ها از مسجد آغاز و در مسجد سازماندهی می‌شد؛ نیروها از مسجد بسیج و مشکلات جامعه‌ی اسلامی در مسجد حل‌وفصل می‌شد.[3] همان‌طورکه امام خمینی(ره) می‌فرمایند:

«مساجد باید مرکز سیاست باشد؛ همان‌طورکه در صدر اسلام مرکز سیاست بود... همیشه مساجد مرکز بسیج قشون بوده، مرکز تبلیغات اسلام بوده است».[4]

  از این منظر، با بررسی نقش مسجد در مبارزه علیه کفر و الحاد، این نکته بدست می­آید که چشمه زلال مبارزه و نهضت علیه باطل در طول تاریخ از مسجد جوشیده است. در حقیقت این مکان الهی بود که توانست به قیام مردم ایران، برای برقراری حکومت اسلامی نیرو و توان بخشیده و موجبات غلبه بر ظلم و کسب پیروزی را ایجاد کند.[5] البته این پیروزی­ بر محور سفارشات و رهنمودهای آن پیر فرزانه و بت شکن زمان بود. او بود که بر پایه شناختی که از موقعیت و نقش مسجد داشت، خطاب به مسلمانان جهان ­فرمودند:

«اینها (دشمنان) از مسجد می­ترسند، من تکلیفم را باید ادا کنم به شما بگویم. شما دانشگاهی­ ها، شما دانشجوها، همه­ تان مساجد را بروید پر کنید، سنگر هست اینجا، سنگرها را باید پر کرد».[6]

و در جایی دیگر می­ فرمایند::                                                                                               

«مساجد و محافل دینی را که سنگرهای اسلام در مقابل شیاطین است، هرچه بیشتر گرم و مجهّز نگه دارید.»[7]

«سنگر است اینجا (مساجد)، سنگرها را باید پر کرد.»[8]

 ترس دشمنان از مسجد

   بنابر شواهد تاریخی، مساجد تنها جایگاهی بوده است که همواره در جوّی آکنده از وحدت و اخوّت و معنویت، نیروهایی مبارز، مؤمن و شجاع را در خود جای داده و از این طریق در جهت بیداری و آگاهی­بخشی به توده­های بسیج و گروه­های مختلف مردمی، رسالت خویش را عینیت بخشیده است. به همین دلیل است که دشمنان از مسجد در هراس و وحشت بوده و هستند. آنچنانکه بارها مساجد آماج حملات دژخیمان رژیم سابق قرار گرفته و هم اینک نیز دشمنان داخلی و خارجی درصدد خلوت کردن و دور کردن مردم به خصوص جوانان از مساجد می­باشند.[9]

امام خمینی(ره) با درک این حساسیّت دشمنان، بارها خطر جدایی انقلاب از مساجد را مورد تأکید قرار داده و می­ فرمودند:

«این یک توطئه است که می­ خواهند مسجدها را کم کم خالی کنند. شما باید هوشیار باشید که مسجدهایتان و محراب هایتان و منبرهایتان را حفظ کنید و بیشتر از سابق، شمایی که این معجزه را از مسجد دیدید که همه قدرت­ها را به هم شکست، نه فقط ابرقدرت­ ها، قدرت­ های دیگر را هم به هم شکست، نباید در اسلام سستی کنید. مسجدها را محکم نگه دارید و پرجمعیت کنید.».[10]

 «اگر این مسجد و مرکز ستاد اسلام قوی باشد، ترس از فانتوم­ها نداشته باشید. ترس از آمریکا و شوروی و اینها نداشته باشید. آن روز باید ترس داشته باشید که شما پشت بکنید به اسلام، پشت کنید به مساجد... .»[11]

و در بیانی دیگر می­فرماید:                                                                       

«ای ملّت! مسجدهای خودتان را حفظ کنید، روشنفکر غربی نباشید، ای حقوقدان­ ها! مسجدها را حفظ کنید؛ بروید به مسجد... ، تا این نهضت به ثمر برسد، مملکت شما نجات پیدا کند.»[12]

در واقع رهبر کبیر انقلاب با تیزبینی که در مسائل سیاسی اوایل انقلاب داشتند، خطر جدایی مردم و انقلاب را از مساجد حس می ­کرده و مراقب بودند تا ارتباط مردم با مسجد قطع نگردد. در این رابطه قرآن کریم کسانی که مردم را از ذکر خداوند در مساجد باز می­دارند و در خرابی این اماکن می­ کوشند، مصداقی از ستم­کارترین افراد دانسته است.

«وَ مَنْ اَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَساجِدَ اللَّهِ اَنْ یُذْکَرَ فیهَا اسْمُهُ وَ سَعى‏ فى خَرابِهآ اوُلئِکَ ما کانَ لَهُمْ اَنْ یَّدْخُلُوهآ اِلاَّ خآئِفینَ لَهُمْ فِى الدُّنْیا خِزْىٌ وَّلَهُمْ فِى اْلاخِرَةِ عَذابٌ عَظیمٌ.»[13]

 تخریب مساجد، استراتژی دشمنان اسلام

  یکی از اهداف مهم این گروه جنایتکاران و گروه های تکفیری داعش، تخریب مساجد و اماکن مقدس مسلمانان است؛ تا بتوانند از این راه نقش مساجد را در جامعه­ ی اسلامی کمرنگ ساخته و به بهانه اینکه نباید به غیر از خانه­ی کعبه مکان دیگری را برای پرستش برگزید، اقدام به تخریب اماکن مقدسه و مساجد می­کنند.[14] در حقیقت تخریب مساجد توسط دشمنان دنیای اسلام، برنامه­ ریزی شده است. زیرا آنها از تأثیرات مساجد در جامعه اسلامی واهمه دارند. این­ امر نشان دهنده جایگاه مساجد در جهان اسلام است.

 حمله صهیونیست­ها به مسجد الاقصی و مسجد الخیل در کرانه باختری، نمونه ­ای از سیاست­ های دشمنان در این راستا می­باشد، که نشان می­ دهد دشمن تاب تحمّل خانه­های خدا را ندارند و ترفند اصلی استعمار و دشمنان داخلی و خارجی برای محو دین اسلام، خاموش کردن چراغ و رونق مساجد است. متأسفانه این حیله خائنانه در رژیم گذشته تا حدودی مؤثر افتاد.[15] در حال حاضر نیز تمام سعی و تلاش دشمنان در خلوت کردن مساجد به عنوان مهم­ترین پایگاه­ های ضداستکبار است.

تعبیر زیبا و نورانی قرآن کریم، مصداق گونه­ ای از پلیدی­ ها و دشمنی حکومت آل سعود در عصر حاضر است. آنچنانکه خداوند حکیم می ­فرماید:

«وَ ما لَهُمْ اَلاَّ یُعَذِّبَهُمُ اللَّهُ وَهُمْ یَصُدُّونَ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ وَما کانُوا اَوْلِیآءَهُ اِنْ اَوْلِیآؤُهُ اِلاَّ الْمُتَّقُونَ وَلکِنَّ اَکْثَرَهُمْ لا یَعْلَمُونَ[16]«.

و آنها «مُعاندان اسلام»، چه کردند که خدا عذابشان نکند «و چگونه مستحق عذاب نباشند؟» در صورتی که راه مسجدالحرام را به روى بندگان خدا مى‏بندند و «اگر دعوى دوستى خدا کنند کذب است». آنها را هیچ رابطه دوستى با خدا نیست؛ که دوستان خدا جز اهل تقوى نباشند. اما اکثر مردم از این مطلب آگاه نیستند.

اوج این فاجعات و فتنه ­انگیزی ­ها در سی­ام مرداد ۱۳۴۸ شمسی، مصادف با ٢١ آگوست ۱۹۶۹ رخ داد. تا جایی که «مسجدالاقصی»، اولین قبله مسلمین و یکی از مقدس‌ترین معابد مورد احترام ادیان آسمانی، توسط گروهی از اشغالگران صهیونیست- به سرکردگی دنیس مایکل روهان، از یهودیان افراط‌گرای استرالیای‌الاصل- به آتش کشیده شد.

  اسرائیل این دشمن قسم خورده مسلمانان، از همان نخستین روزهای اشغال بیت‌المقدس، اقدامات بسیاری برای زدودن آثار و تعلّقات اسلامی این شهر به عمل آورده بود. آنچنانکه به آتش‌کشیدن مسجدالاقصی از جمله اقدامات این رژیم برای محو و نابودی هویت اسلامی در قدس بود. به آتش‌کشیدن مسجدالاقصی نه تنها برای ملّت فلسطین، بلکه برای هر انسان عرب و عجم و البته مسلمانی واقعه‌ای دردناک بود. زیرا این مسجد، یکی از آثار مهم تاریخی و اسلامی است و جایگاهی مقدس نزد مسلمانان داشته و دارد.

یهودا عتسیون، که عضو هیأت امناء جبل هیکل و از معتقدان سرسخت تخریب مسجدالاقصی است و تا به حال چندین بار نسبت به هتک حرمت و تخریب این مکان مقدس اقدام نموده، در مصاحبه­ای می­گوید:

«تخریب مسجد امری واجب است و باید دیر یا زود به این کار اقدام کرد. برای ملّت اسراییل پاکسازی جبل هیکل از اشغال مسلمانان امری لازم و ضروری است!!!».[17]

 

لزوم بیداری و وحدت جهان اسلام

   در بیان ضرورت بیداری و وحدت مسلمانان، امام خمینی(ره) در بخشی از سخنان خود فرموده­ اند: « اگر امروز قشرهای مختلف ملّت­ها، از علمای دینی تا گویندگان و نویسندگان و روشن‌بینان متعّهد، قیام همه جانبه نکنند و با بیدار کردن توده‌های عظیم انسانی- اسلامی به دادِ کشورها و ملّت­های تحت ستم نرسند، کشورهایشان بی‌شک به نابودی و وابستگی همه جانبی بیشتر و بیشتر خواهد کشید و غارتگران ملحد شرقی و بدتر از آنان، ملحد غربی ریشه حیات آنان را می‌مکند و شرافت و ارزش­ های انسانی آنان را به باد فنا می‌سپارند»[18].

   رهبر حکیم و فرزانه­ نیز در ضرورت این امر می ­فرمایند: « امروز روزی است که ملّت‌های مسلمان به هویت اصیل و اسلامیِ خودشان برگردند. آنچه در درون ما از نیرو و عظمت و شکوه وجود دارد، ناشی از ایمان به اسلام و اعتقاد به قدرت پشتیبان الهی و اتکال به خدای متعال است؛ این است آن قدرتی که هیچ قدرتی بر آن فائق نمی‌آید؛ این را بایستی هرچه بیشتر در دل خودمان، در عملِ خودمان تجلّی بخشیم.»[19]

به تعبیر زیبای قرآن کریم، دشمنان اسلام با دسیسه­ های خود می­ خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش کنند و حال آنکه خدا- گر چه کافران را ناخوش افتد- نور خود را کامل خواهد گردانید.

 «یُرِیدُونَ لِیُطْفِؤُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ.»[20]

 


  

 [1] .کنزالعمّال، ح 103.

[2] . مسجد نماد وحدت، مرکز رسیدگی به امور مساجد، ۱۳۹۲/۰۳/۰۷

[3]. انقلاب اسلامی و ریشه‌های آن، تهران، طوبی، 1376، ص 21.

[4]. صحیفه‌ی امام، ج 8، ص 200.

[5]. جایگاه مسجد از منظر امام خمینی، مجله حضور،  پاییز 1383، شماره 50.

[6]  .صحیفه امام، ج 12، ص 393.

[7]  .صحیفه امام، ج 2، ص 451.

[8] .صحیفه امام، ج12، ص393.

[9] .جایگاه مسجد از منظر امام خمینی، حضور - پاییز 1383، شماره 50.

[10]  .صحیفه امام، ج 13، ص 19.

[11] .صحیفه امام، ج 13، ص 21.

[12] . صحیفه امام، ج 8، ص 60.

13] . بقره(2): 114. و کیست ستمکارتر از آنکه مردم را در مساجد از ذکر نام خدا باز دارد و در خرابى آن بکوشد. چنین گروهى در مساجد مسلمانان در نیایند جز آنکه بر خود «از اعمال زشت خویش» ترسان باشند.  این گروه را در دنیا ذلّت و خوارى نصیب است و در آخرت عذابى بسیار سخت.

[14]  . امام راحل نسبت به جایگاه و اهمیت مساجد به عنوان سنگری مستحکم در جامعه مسلمانان همواره پافشاری کرده و فرموده­اند: «این کوردلان جیره‌خوار با اسم اسلام و قرآن مجید و سنّت پیامبر مى‏خواهند اسلام و قرآن و سنّت را از بین مسلمین برچینند؛ یا لااقل به انحراف کشانند». (صحیفه امام، ج‏۱۹، ص۲۸)

[15] . «جایگاه مسجد از منظر امام خمینی»، مجله حضور، 1383، شماره 50.

[16]  .انفال(8): 34.

[17] . «شمارش معکوس برای تخریب مسجدالاقصی»، موعود، بهمن 1383، شماره 50 .

[18] . صحیفه امام، ج‌19، ص 344.

[19] . بیانات در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی ‌9/6/90.

[20] . صف(61): 8.