فیش منبر16 بهمن،«انقلاب اسلامی و حکومت جهانی امام زمان (عج)»
۱۳۹۴/۱۱/۱۵

حفظ این سند افتخار، در گرو تداوم و تقویت ویژگی‌هایی است که قرآن برای یاوران راستین اسلام، مشخّص کرده است که یقیناً این ویژگی‌ها همان ویژگی‌های یاران امام زمان (عج) در حکومت جهانی آن حضرت می‌باشد.

  «بسم الله الرحمن الرحیم»

«انقلاب اسلامی و حکومت جهانی امام زمان (عج)»
ایجاد انگیزه

معجزه بودن قرآن به این معنی است که کسی نمی‌تواند کتابی همچون آن را بنویسد. یعنی علومی که در قرآن آمده ارتباطی به سواد داشتن یا نابغه بودن ندارد که یک یا چند نفر باسواد یا نابغه بتوانند بنشینند و مانند آن بنویسند. یکی از ابعاد اعجاز قرآن در بحث علمی، پیشگوئی‌های قرآن از واقعه‌ و تقدیری است که قرار است در آینده رقم بخورد.
قرآن، هزار و اندی سال قبل از نیوتن از جاذبه زمین خبر داده است: «أَلَمْ نَجْعَلْ الأَرْضَ کِفَاتاً (مرسلات/ 25.)؛ زمین را جذب‌کننده آفریدیم.» در ده‌ها تفسیر که پیش از ولادت نیوتن نوشته شده،تصریح گردیده، که (کِفات) به معنای جذب کردن است.
قرآن در حدود هزار سال پیش از گالیله که با نظر خود زمین را از مرکزیت جهان هستی در آورد به صراحت گفته است: «وَ تَرَی الْجِبالَ تَحْسَبُهَا جَامِدَهً وَ هِیَ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ (نمل/ 88.)؛ به کوه‌ها نگاه می‌کنی، خیال می‌کنی که در یکجا ایستاده‌اند، درحالی‌که مانند ابرها در حرکت‌اند.»
قرآن در موارد متعدد، خبرهایی را از آینده بیان کرده مثلاً شکست رومیان و پیروزی مجدد آن‌ها، خبر از پیروزی مسلمانان بر کفار، پیش‌بینی فتح مکه و پیروزی دیگر همزمان با آن و ...
یکی از پیشگوئی‌های قرآن کریم این است خداوند در این آیه می‌فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنینَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْکافِرینَ یُجاهِدُونَ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ وَ لا یَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ ذلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتیهِ مَنْ یَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلیمٌ (مائده/54.)؛ اى کسانى که ایمان آورده‏اید! هر کس از شما، از آیین خود بازگردد، به خدا زیانى نمى‏ رساند؛ خداوند جمعیتی را مى‏ آورد که آن‌ها را دوست دارد و آنان (نیز) او را دوست دارند، در برابر مؤمنان متواضع و در برابر کافران سرسخت و نیرومندند؛ آن‌ها در راه خدا جهاد مى‏ کنند و از سرزنش هیچ ملامت گرى هراسى ندارند. این، فضل خداست که به هر کس بخواهد (و شایسته ببیند) مى‏ دهد؛ و (فضل) خدا وسیع و خداوند داناست.‏»
در این آیه، خداوند متعال، ضمن تهدید جمعی از همراهان پیامبر اسلام (ص) که در باورهای دینی و دفاع از ارزش‌های اسلامی استوار نیستند، با صراحت پیش‌بینی می‌کند در آینده تاریخ، گروهی به یاری این آیین و دین خواهند شتافت که خداوند متعال، آنان را دوست دارد و آنان نیز به خدا علاقه دارند. آنان با اهل ایمان، فروتن و مهربان‌اند و در برابر دشمنانِ ارزش‌های دینی، شکست‌ناپذیر و قاطع، در راه اقامه ارزش‌های الهی با دشمنان پیکار می‌کنند و از سرزنش ملامتگران پروایی ندارند.
قرآن در دو آیه دیگر به این پیشگویی اشارت دارد.«إِنْ یَشَأْ یُذْهِبْکُمْ أَیُّهَا النَّاسُ وَ یَأْتِ بِآخَرینَ وَ کانَ اللَّهُ عَلى‏ ذلِکَ قَدیراً (نساء/33.)؛ اگر خدا بخواهد، شما را می‌بَرَد و دیگرانی را می‌آورد و خداوند بر این کار تواناست.» و در جایی دیگر می‌فرماید:«وَ إِن تَتَوَلَّوْاْ یَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَیْرَکُمْ ثُمَّ لاَ یَکُونُواْ أَمْثَلَکُم (محمد/33.)؛ و اگر روی برتابید، خداوند، گروه دیگری را جای شما می‌آورد که آنان، مانند شما نخواهند بود.»
حال این سؤال به ذهن می‌آید که منظور از این گروه چه کسانی هستند؟ آیا این پیشگویی قرآن تاکنون تحقّق یافته است یا باید در انتظار تحقّق آن باشیم؟
در این فرصت به آیات فوق و بیان ویژگی‌هایی که این آیه بیان کرده، پرداخته می‌شود.

متن و محتوا
در تفسیر گران‌سنگ مجمع‌البیان و نور الثقلین ذیل آیه می‌خوانیم وقتی از پیامبر اسلام (ص) درباره مردمی که مصداق پیشگوییِ قرآن در آیه 54 مائده هستند، پرسیدند، «ضَرَبَ رسول‌الله یَدَهُ عَلَى عَاتِق سَلْمَانَ وَ قَالَ هَذَا وَ ذَوُوهُ ثُمَّ قَالَ لَوْ کَانَ الْإِیمَانُ مُعَلَّقاً بِالثُّرَیَّا لَنَالَهُ رِجَالٌ مِنْ فَارِس‏؛ آن حضرت دست به شانه سلمان فارسی زد و فرمود: [مقصود آیه]این مرد و هم‌وطنان اویند! سپس فرمود: اگر ایمان به [ستاره] ثریا آویخته باشد، هر آینه مردانی از ایرانیان به آن دست یابند.» (تفسیر نور الثقلین، ج‏1، ص 642.)
همچنین در تفسیر آیه 133 سوره نساء «إِن یَشَأْ یُذْهِبْکُمْ ...»، امین الاسلام طبرسی می‌نویسد: روایت‌شده است که آنگاه که این آیه نازل شد، پیامبر خدا دستش را به پشت سلمان زد و فرمود: هُم قُوم هذا، یعنی عَجَم الفرس (تفسیر نور الثقلین، ج‏1، ص 560 به نقل از مجمع البیان.)؛ آنان، هم‌وطنان این مرد هستند، یعنی ایرانیان.»
و نیز در تفسیر آیه 38 سوره محمد: «وَ إِن تَتَوَلَّوْاْ یَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَیْرَکُمْ ...» می‌نویسد: وقتی پیامبر خدا (ص) این آیه را تلاوت فرمود، از ایشان پرسیدند: این‌هایی که اگر ما رو برتابیم و روی برگردانیم، خداوند آنان را جایگزین ما می‌کند، کیست‌اند؟ پیامبر اکرم (ص) در حالی که به شانه سلمان می‌زدند، فرمودند: «هَذَا وَ قَوْمُه؛ این مرد و هموطنان او.» (تفسیر الصافی، ج‏5، ص 32.)
نکته قابل توجّه اینکه اگر این احادیث هم نبود، بی‌شک، انسان‌های شایسته‌ای که از همه اقشار ملّت مسلمان ایران به رهبری امام خمینی (ره) در این مقطع از تاریخ به یاری اسلام آمدند و انقلاب شکوهمند اسلامی ایران را آفریدند و برای تداوم آن، بار سنگین هشت سال دفاع مقدّس را بر دوش کشیدند، مصداق بارز پیشگویی قرآن‌اند و احادیث مذکور، علاوه بر تأیید صحت این استنباط و ادعا، یکی از دلایل صدق گفتار پیامبر اسلام (ص) و از معجزات حضرت ختمی مرتبت است.
اکنون بر همه ما علاقه‌مندان به اسلام و ایران و انقلاب اسلامی است که برای حفظ این سند افتخار قرآنی و تداوم این دستاورد بزرگ تاریخی برنامه‌ریزی کنیم و در این راه، همه توان خود را به کار گیریم. حفظ این سند افتخار، در گرو تداوم و تقویت ویژگی‌هایی است که قرآن برای یاوران راستین اسلام، مشخّص کرده است که یقیناً این ویژگی‌ها همان ویژگی‌های یاران امام زمان (عج) در حکومت جهانی آن حضرت می‌باشد. لذا وجه اشتراک مهم این انقلاب اسلامی و انقلاب جهانی امام عصر(عج) همین ویژگی‌هایی می‌باشد که در آیه 54 سوره مائده به آن اشاره می‌کند.

ویژگی‌های یاوران راستین حکومت جهانی اسلام
برای آشنا شدن با ویژگی‌های یاوران راستین اسلام و امام زمان (عج)، به ویژگی‌هایی که در این آیه ذکر شده اشاره می‌کنیم.

1. محبت طرفینی با خداوند متعال
نخستین ویژگی مدافعان راستین ارزش‌های دینی، محبت خداست. قرآن کریم درباره این ویژگی می‌فرماید: «یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ (مائده/54.)؛ (خداوند) آنان را دوست دارد و آنان نیز او را دوست دارند.»
قرآن کریم محبت الهى را نتیجه اطاعت از اوامر خداوند و اطاعت و محبت را لازم و ملزوم یکدیگر مى‌داند و مى‌فرماید: «قُلْ إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونى یحْبِبْکُمُ اللَّهُ ( آل عمران/ 31.)؛ بگو: اگر خدا را دوست مى‏دارید، از من پیروى کنید! تا خدا (نیز) شما را دوست بدارد»
یعنى کسانى محبّ واقعى خداوند هستند که دستورات الهى را که توسط قرآن و رسول خدا(ص) بیان شده، عمل کنند و اگر در این راه ثابت‌قدم باشند، روز به روز بر محبت آن‌ها افزوده می‌شود و این محبت فزاینده باعث اطاعت و فرمان‌برداری بیشتر آن‌ها می‌گردد: «والَّذینَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبّا لِلَّه (بقره/ 165.)؛ امّا آن‌ها که ایمان دارند، عشقشان به خدا، (از مشرکان نسبت به معبودهاشان)، شدیدتر است‏.»
این روند تا رسیدن انسان‌ها به بالاترین درجات ایمان و کمال ادامه می‌یابد.
محبت طرفینی همان محبتی است که از ویژگی‌های امیرالمؤمنین علی(ع) می‌باشد در جریان فتح خیبر رسول خدا (ص) ابتدا لوای جنگ را به دست یکی از اصحاب خود دادند و عده‌ای از یاران پیامبر با او قیام نمودند و جلو لشکر خیبر رفتند، ولی چیزی نگذشت که آن صحابی و همراهیانش فرار کردند و نزد رسول خدا (ص) برگشتند، سپس لوای جنگ را به یکی دیگر از اصحاب سپردند و او هم شکست خورد. رسول خدا (ص) دچار سردرد شدید بودند و از خیمه بیرون نیامدند و فرمودند: وقتی سرم خوب شد بیرون خواهم آمد. بعد پرسیدند: مردم با اهل خیبر چه کردند؟ جریان را برایشان تعریف کردند حضرت فرمودند: «لُاعطِینَّ الرّایةَ غَدا رَجُلاً یحِبُّ اللّهَ و رَسولَهُ و یحِبُّهُ اللّهُ ورَسولُهُ، کرّارا غَیرَ فَرّارٍ، لا یرجِعُ حَتّى یفتَحَ اللّهُ عَلى یدَیهِ (کتاب سلیم بن قیس الهلالی، ج‏2، ص 888.)؛ فردا پرچم را به دست مردى می‌سپارم که خدا و پیامبرش را دوست دارد و خدا و پیامبرش هم او را دوست دارند. پیاپى حمله گر است و هیچ‌گاه گریزنده نیست. باز نمی‌گردد تا اینکه خداوند به دست او قلعه خیبر را فتح کند.»
مردم آن شب را با این فکر به صبح بردند که پیامبر (ص) فردا پرچم را به دست چه کسی می‌دهند. وقتی صبح شد مردم همگی نزد آن حضرت حاضر شدند در حالی که هر کسی این امید را داشت که رایت را به دست او بدهد. رسول خدا (ص) فرمود: علی ابن ابی‌طالب کجاست؟ عرضه داشتند یا رسول‌الله او درد چشم است فرمودند: بفرستید بیاید. رفتند و آن حضرت را آوردند. حضرت آب دهان مبارک خویش را به دیدگان امیر مؤمنان علی(ع) مالیدند و همان جا شفا یافتند، به طوری که گوئی اصلاً درد چشم نداشتند.
در مسند ابن حنبل از ابوسعید خُدْرى نقل‌شده: پیامبر خدا، پرچم را گرفت و آن را تکان داد و فرمود: «چه کسى حقّ آن را ادا می‌کند؟ پس فلانى آمد و گفت: من. فرمودند: کنار برو! سپس مردی دیگر آمد و پیامبر (ص) فرمودند: کنار برو! سپس پیامبر (ص) فرمود: «سوگند به آنکه آبروى محمد را نگاه داشته است، آن را به مردى مى‌سپارم که نمی‌گریزد. سپس فرمودند: اى على! این را بگیر. امام علی(ع) پرچم را گرفتند و پرسیدند: یا رسول‌الله! با آنان قتال کنم تا مانند ما مسلمان شوند؟ فرمودند: بدون هیچ درنگی پیشروی کن تا به درون قلعه‌شان درآیی، آنگاه در آنجا به اسلام دعوتشان کن و حقوقی را که خداوند به گردنشان دارد برایشان بیان کن، برای اینکه به خدا سوگند اگر خدای تعالی یک مرد را به دست تو هدایت کند، برای تو بهتر است از اینکه نعمت‌های مادی و گران‌بها داشته باشی. سپس برای امام علی (ع) دعا فرمودند: بارالها او را از گرما و سرما حفظ کن که امام علی (ع) می‌فرمایند از آن به بعد دیگر سرما و گرمایی ندیدم. (برگرفته از روایات کتب: الکافی، ج ۸، ص ۳۵۱؛ الإرشاد، ج ۱، ص ۶۴؛ الأمالی للطوسی، ص ۳۸۰ و ... که در این موضوع نقل شده است.)
بنابراین اولین ویژگی یاران انقلاب محبت طرفینی به خداوند متعال می‌باشد.

2. تواضع در برابر مؤمنین و شکست‌ناپذیری در برابر دشمن
عشق به خدا، عشق به همه زیبایی‌ها و همه ارزش‌های اعتقادی و اخلاقی می‌باشد و نیز دشمنی با همه زشتی‌ها و ضد ارزش‌هاست. دوستی با خداوند، دوستی با همه دوستان خدای متعال و دشمنی با همه دشمنان اوست. تولّا و تبرّا نخستین شاخه محبت حقیقی نسبت به حضرت حق‌تعالی است. انسان نمی‌تواند خدا را دوست داشته باشد و دوستان خدا و ارزش‌های الهی را دوست نداشته باشد و دشمنان خدا و ضد ارزش‌ها را دشمن ندارد. بر این اساس، یاوران راستین اسلام از نگاه قرآن با دوستان خدا که اهل ایمان‌اند، فروتن و مهربان‌اند و در برابر دشمنان خدا که کفّار نامیده می‌شوند شکست‌ناپذیر و قاطع «أَذِلَّهٍ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّهٍ عَلَی الْکَفِرِینَ؛ در برابر مؤمنان، فروتن و در برابر کفّار، شکست‌ناپذیرند.»
این همان مفهومی است که در سوره فتح هم به آن اشاره‌شده است «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُم‏ (فتح/29.)؛ محمد(ص) فرستاده خداست؛ و کسانى که با او هستند در برابر کفّار سرسخت و شدید و در میان خود مهربان‌اند.»
آرى آن‌ها کانونى از عواطف و محبت نسبت به برادران و دوستان و هم‌کیشان خود هستند و آتشى سخت و سوزان و سدى محکم و پولادین در مقابل دشمنان می‌باشند.
در حقیقت عواطف آن‌ها، در این مهر و قهر، خلاصه مى‏شود، اما نه جمع میان این دو، در وجود آن‌ها تضادى دارد و نه قهر آن‌ها در برابر دشمن و مهر آن‌ها در برابر دوست سبب مى‏شود که از جاده حق و عدالت قدمى بیرون نهند.
این آیه شریفه سازش و معامله بر سر دین و کوتاه آمدن از اصول، ارزش‌ها و مبانی دینی در برابر دشمن را مردود می‌داند.
مقام معظم رهبری (حفظه الله) در دیدار اقشار مختلف مردم می‌فرمایند: «امام‌، راه‌ آزاد زیستن‌، کامل‌ شدن‌، ساختن‌ زندگی‌ به‌ شکلی‌ که‌ مورد رضای‌ خدا و دستور اسلام‌ است‌، سازندگی‌ حقیقی‌ زندگی‌ و عدم‌ سازش‌ با قدرت‌های‌ ضد اسلامی‌ را به‌ ما نشان‌ داد.» (گزیده بیانات رهبری (حفظه الله)، 68/11/4.)
این مطلبی که گاهی آن را به اشتباه تساهل و تسامح می‌خوانند. اگر تساهل و تسامح به معنی آسانی مکتب و عدم حرج و ضرر در دین و راحتی دستورهای دینی باشد نه تنها قابل‌قبول بلکه در متن دین قرار دارد و حتی قواعد مسلّم فقهی بر آن تأکید دارد. اگر تساهل و تسامح به این معنی باشد که اسلام برای نشر مکتب، با برهان و استدلال وارد میدان شده و اساس آن بر زور و اجبار و اکراه نیست، این نیز قابل‌قبول و بر همه انسان‌های منصف روشن است. شیوه اهل‌بیت (ع) و احتجاجات برهانی فراوان آنان و پاسخ منطقی به ایرادها و شبهات همه و همه گواه این امر است. ولی معامله بر سر مبانی دینی و ارزش‌های مذهبی و در اصطلاح «مداهنه» با مخالفان و عقب‌نشینی در مقابل منکرات و فساد این همان ویژگی است که از نظر این آیه شریفه مردود است.
سیره سیاسی پیامبر اکرم (ص) و سایر اهل‌بیت (ع) بر این امر گواهی می‌دهد که آن بزرگان هرگز در مقابل بیگانگان تن به ذلّت نداده و بر سر اصول سازش ننمودند و نه تنها به پیروان خود اجازه سکوت در مقابل حرمت‌شکنی و پایمال شدن ارزش‌ها را نمی‌دادند بلکه خود نیز بر مبانی و ارزش‌های دینی همواره پای فشاری کرده و کوچک‌ترین خدشه‌ای را در آن تحمّل نمی‌نمودند.
از امیرالمؤمنین (ع) که هم مظهر رأفت، مهربانی و تواضع و هم مظهر قدرت، اقتدار، عزت و شکست‌ناپذیری است روایت‌شده که فرمودند: «و اللّه لا اداهِن فی دینی (منهاج البراعة فی شرح نهج البلاغة (خوئى)، ج‏18، ص 251.)؛ هرگز در دین خود سازش و معامله نخواهم کرد».
این همان روحیه شکست‌ناپذیری در برابر دشمن می‌باشد.

3. جهاد در راه خدا
سومین ویژگی یاوران راستین اسلام که نشانه دیگری از ایمان و محبت حقیقی به خداوند متعال و دوستی با دوستان او و دشمنی با دشمنان او می‌باشد، جهاد در راه خداست: «یُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ (مائده/54.)؛ در راه خدا جهاد می‌کنند.»
جهاد در راه خدا، در واقع به معنای به کارگیری همه توان در پیکار با همه ضد ارزش‌های اعتقادی، اخلاقی و عملی با هدف ایجاد حکومت بزرگ اسلامی است.
این آیه عام است و هم شامل جنگ نظامی و هم شامل جنگ نرم دشمن می‌باشد.
مقام معظم رهبری (حفظه الله) می‌فرمایند: «چند روز پیش هم که جوان‌های دانشجو اینجا بودند، به آن‌ها گفتم که ما با جنگ نرم، با مبارزه نرم از سوی دشمن، مواجهیم و در این جنگ نرم، شما جوان‌های دانشجو، افسران جوان این جبهه‌اید؛ نگفتیم سربازان؛ چون سرباز فقط منتظر است که به او بگویند پیش؛ برود جلو؛ عقب بیا، بیاید عقب؛ یعنی سرباز، هیچ‌گونه از خودش تصمیم‌گیری و اراده ندارد و باید هر چه فرمانده می‌گوید، عمل کند. نگفتیم هم فرماندهانِ طراح قرارگاه‌ها و یگان‌های بزرگ؛ چون آن‌ها طراحی‌های کلان را می‌کنند. افسر جوان، توی صحنه است؛ هم به دستور عمل می‌کند، هم صحنه را درست می‌بیند؛ با جسم خود و جان خود، صحنه را می‌آزماید. لذا این‌ها افسران جوان‌اند. دانشجو، نقشش این است. حقیقتاً افسران جوان، فکر هم دارند؛ عمل هم دارند؛ توی صحنه هم حضور دارند؛ اوضاع را هم می‌بینند؛ در چهارچوب هم کار می‌کنند.»
(سخنان مقام معظم رهبری (حفظه الله) در دیدار با اعضای مجلس خبرگان، 2/7/ 1388.)

4. مقاومت و عدم ترس از دشمن
چهارمین و آخرین خصوصیات برجسته یاوران راستین امام عصر (عج)، نهراسیدن از دشمنان و عقب‌نشینی نکردن در برابر تهاجم تبلیغاتی آنان است: «وَلاَ یَخَافُونَ لَوْمَهَ لاَئِمٍ (مائده/54.)؛ و از سرزنش هیچ ملامتگری نمی‌هراسند.»
از این رو، پیامبر وقتی معاذ را برای تبلیغ دین به یمن فرستادند، فرمودند: «ولا تخف فی الله لَوْمَةَ لائِمٍ» (تحف العقول، ص 25.)
انسان مؤمن در راه هدفش باید استقامت کند و هیچ چیز نباید او را از میدان هدفش بیرون کند. پس بیاییم تلاش کنیم و از خداوند متعال درخواست کنیم که با آراستن خود به این صفات و ویژگی‌ها جزء یاران راستین امام زمان (عج) و خدمتگزاران به اسلام در حکومت جهانی آن حضرت باشیم.
بنابراین سرباز انقلاب، سرباز امام زمان (عج) و سرباز امام زمان (عج) یاور انقلاب اسلامی ایران است.