قرائت نماز باشکوه دهه اول ذی الحجه
۱۴۰۰/۰۷/۲۴
کلیدواژه (keyword) : ایده، ایده های مسجدی، مسجد، مساجد، ا مام جماعت، پایگاه تخصصی مسجد، ایده پردازی، مسجدی

سوال روی میز این هفته‌ میز مسجد، پیرامون اقامه نماز دهه اول ذی‌الحجه در مسجد بود. حدود 500 ایده‌پرداز از نقاط مختلف کشور به صورت مجازی، در میز مسجد این هفته شرکت کردند که حاصل تبادل نظرات، افکار و ایده‌‌های آن‌ها را، به صورت مختصر در قالب "ایده‌های تک‌خطی" در ادامه ملاحظه می‌فرمایید:

سوال روی میز این هفته‌ میز مسجد، پیرامون اقامه نماز دهه اول ذی‌الحجه در مسجد بود. حدود 500 ایده‌پرداز از نقاط مختلف کشور به صورت مجازی، در میز مسجد این هفته شرکت کردند که حاصل تبادل نظرات، افکار و ایده‌‌های آن‌ها را، به صورت مختصر در قالب "ایده‌های تک‌خطی" در ادامه ملاحظه می‌فرمایید:
سوال روی میز
الف) برای باشکوه برگزار کردن مراسم عبادی مسجد در دهه اول ذی‌الحجه به ویژه اقامه نماز دهه اول، چه ایده‌هایی در مساجد کشور اجرا می‌شود؟
ب) به غیر از ایده‌های اجرا شده، چه ایده‌های نویی را پیشنهاد دارید؟
ایده‌های تک‌خطی
1. مسجد در ماه ذی‌الحجه می‌تواند هر روز اعمال وارده را برپا کند و در قالب پوستر و بروشور آن را اطلاع‌رسانی نماید.
2. مسجد با توجه به امکانات و ذخیره مالی خود، روز اول ماه ذی‌الحجه(سالروز ازدواج حضرت علی علیه‌السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها)، برای جوانانی که به تازگی در آن محل ازدواج کرده‌اند مراسم عروسی ساده در تالار حاشیه مسجد برگزار نماید.
3. یک پوستر برای نماز دهه اول ذی‌الحجه طراحی شود، که ثواب این نماز را برساند. مثلا در یک طرف تصویر حاجیان در حال طواف باشند و در طرف دیگر افرادی در حال خواندن نماز و بین این دو تصویر علامت = قرار داده شود. بدین مضمون که ثواب نماز دهه اول ذی‌الحجه معادل ثواب حاجیان است.
4. دعوت از همسایگان مسجد جهت حضور خانوادگی برای قرائت نماز ذی‌الحجه در مساجد و اختصاص دادن سخنرانی بعد نماز به ارزش و جایگاه خانواده
5. شرح و بیان فضیلت و کیفیت نماز ذی‌الحجه به صورت فلش کارت و توزیع بین نمازگزاران جهت ترغیب ابشان برای اقامه نماز.
6. اهدای جایزه حفظ آیه ویژه نماز ذی‌الحجه «و واعدنا موسی....» و دعای نماز وارده توسط کودکان و نوجوانان و اهدا جوائز به کودکان حافظ این آیه در شب عید قربان.
7. انجام تبلیغات عمومی و محیطی قبل از شروع ماه ذی‌الحجه در بوستان‌ها و سطح شهر
8. کلیشه‌نویسی جملات عرفانی و عبارات معروف دعای عرفه بر وسایل نقلیه عمومی و شخصی
9. مسابقه ساخت اشکال حجمی برای معرفی ماه ذی‌الحجه و نصب آنها بر بام مسجد.
10. برافراشتن بالن‌های بزرگ که روی آن‌ها شعارهای ماه ذی‌الحجه نوشته شده باشد مثل تبریک ماه و لبیک اللهم لبیک.
11. نمایش نوشتارهای لیزری بر فراز آسمان شهر در مناسبت با ماه ذی‌الحجه.
12. اجرای نمایش‌های خیابانی در مورد داستان‌های ماه ذی‌الحجه، پیرامون داستان قربانی شدن حضرت اسماعیل، یونس نبی و عرفه توسط اهالی مسجد.
13. راه‌اندازی جشنواره نمایش خیابانی در دو سطح نمایش تخصصی و نمایش مسجدی
14. نصب طومار دیواری جهت ثبت خاطرات و جملات عرفانی اهالی مسجد و عابران خیابان.
15. معانی دعای نماز توسط شاعر خوش ذوقی به شعر تبدیل شود و قبل نماز خوانده بشود که در بر سر زبان افتادن مخاطبان موثر است.
16. اجرای نمایش با موضوع حضرت ابراهیم تا غدیر، می‌تواند بخشی از نمایش از بیرون مسجد شروع بشود و بعد به داخل مسجد ادامه پیدا کند.
17. مسابقه ساخت کلیپ یا انیمیشن با موضوع داستان‌ها و وقایع تاریخی ماه ذی‌الحجه
18. بشنو و نقاشی بکش: مربی یا هر کس که فن قصه‌گویی بلد است داستان‌هایی با مضامین حج و ذی‌الحجه تعریف کند تا کودکان و نوجوانان آن داستان را نقاشی کنند و مصورسازی نمایند. بعد نمایشگاهی از آثار بچه‌ها در مسجد برگزار شود و جوایزی بر اساس میزان رقابت و رده سنی اهدا شود.
19. نقاشی‌هایی با دست یا کامپیوتر تهیه شود و بعد به دست بچه‌ها بدهیم که هم آن را رنگ کنند و هم برای آن داستان بنویسند. به داستان و به رنگ‌آمیزی آن‌ها جایزه بدهیم.
20. تدارک افطاری ساده در ماه ذی‌الحجه در مسجد جهت احیای سنت‌ها و فضیلت‌های این ماه.
توضیح: بر طبق حدیثی از امام صادق نه روز روزه گرفتن در اول ماه ذی الحجه برابر ثواب تمام عمر روزه‌داری است. برای روزه‌داران نمازگزار و بقیه که ترغیب بشوند می‌توان لقمه‌هایی ساده تهیه کرد و به اهالی مسجد تقدیم نمود. افطاری می‌تواند همراه با تزئینات خلاقانه، خواندن دعای سفره، افطار دسته‌جمعی. نقل احادیث روزه و تشویق کودکان و نوجوانان باشد.
21. تبلیغ در نشریات استانی چند روز قبل از آغاز ذی‌الحجه و اشاره به ماه ذی‌الحجه و بیان نکات و مواعظ علما پیرامون برکات ماه ذی‌الحجه.
22. طراحی برنامه اندرویدی اعمال ذی‌الحجه جهت نصب و استفاده آن بر روی تلفن همراهو
23. معرفی کد آهنگ‌های پیشواز متناسب با ماه ذی‌الحجه برای نصب و استفاده بر روی تلفن همراه
24.جشن پایان بندگی:شب یا روز دهم همه در مسجد جمع بشوند و پذیرائی بشوند و از فعالان دهه ذی‌الحجه اعم از متولیان و نمازگزاران تقدیر بشود.
25.پرده‌خوانی از هنرهای قدیمی ایران است مثل اجرای شاهنامه‌خوانی. خوب است که داستان‌های حج و داستان‌های مباهله، غدیر و قربان هم با استفاده از این قالب اجرا بشود حال یا داخل مسجد یا در محوطه مسجد.