هدیه جشن تکلیف اولین سفارش کاری من
۱۴۰۰/۰۸/۲۴

هدیه جشن تکلیف اولین سفارشی کاری زهرا یعقوبی بود که به واسطه آن کارش برکت یافت. اولین نمونه‌ی کار که راهی بازار شد، باعث شد تا این بانوی هنرمند دل قوی دارد و کارگاه خود را توسعه دهد:

هدیه جشن تکلیف اولین سفارشی کاری زهرا یعقوبی بود که به واسطه آن کارش برکت یافت. اولین نمونه‌ی کار که راهی بازار شد، باعث شد تا این بانوی هنرمند دل قوی دارد و کارگاه خود را توسعه دهد:
شناسنامه
نام : زهرا یعقوبی
شغل: هنرمند؛ کاشیکار
محل زندگی: تهران؛ میدان بهارستان؛ محله دهقان
هنوز کارگاهم سر و شکل امروز را به خودش نگرفته بود که نخستین سفارشم را گرفتم. سفارشی برای مراسم جشن تکلیف:
اهم فعالیت‌ها
1.طراحی کاشی هفت‌رنگ مزین به اسماء متبرکه الهی برای مراسم جشن تکلیف مدارس
2.طراحی و بازسازی کاشیکاری محراب، بخش بانوان و سردر مسجد انصار و در تهران
3.ایجاد کارآفرینی و اشتغال برای 11 نفر از بانوان تهرانی در زمینه آموزش طراحی کاشی هفت رنگ
اگر برای اقامه نماز به مسجد انصار می‌روید خوب است بدانید که کاشیکاری‌های محراب، سردر و دیوارهای بخش بانوان مسجد، توسط این بانوی هنرمند طراحی و اجرا شده است:
ایده‌ها
هدیه جشن تکلیف اولین سفارش کاری من
هنوز کارگاهم سر و شکل امروز را به خودش نگرفته بود که نخستین سفارش را گرفتم. مراسم برای جشن تکلیف بود و به سفارش مشتری قرار شد واژه‌ زیبا و مقدس «الله» را وسط کاشی 10 در 10 سانتیمتر طراحی کنم و اسم دختر بچه‌های نوجوان را هم پشت کاشی بنویسم. سفارش همانی شد که می‌خواستم.

کاشیکاری مسجد مهمترین رزومه من
نخستین کار جدی من کاشیکاری مسجد انصار بود که در نزدیکی خانه‌مان قرار دارد: «سفارش 60مترمربع کاشیکاری بود. سردر مسجد، دیوارهای قسمت خانم‌ها و کتیبه و نمای بیرون و داخل و مسجد بود. این سفارش نمونه کاری عالی برای من شد. هرکسی قصد داشت قبل از دادن سفارش، کارم را ببیند مسجد را نشانش می‌دادم. پیشنماز مسجد هم ما را به مساجد زیادی معرفی کرد.
کارآفرینی برای بانوان
پس از 10سال کار، حدود 11نفر در کارگاهم مشغول به کارند. معتقدم در سایر هنرهای دیگر مانند کار با چوب یا سفال افراد زیادی مشغول به کارند. اما در زمینه کاشی هفت‌رنگ به قول معروف دست در این کار کم است. برای همین اگر کسی که به کاشی هفت‌رنگ علاقه داشته باشد و صبوری به خرج دهد و کار یاد بگیرد، لااقل در تهران این کار اوضاع و احوال خوبی دارد. در اصفهان، قم و کاشان کارگاه‌های زیادی در زمینه کاشی‌های هفت‌رنگ داریم اما در تهران انگشت‌شمار است. الان حدود 11نفر در کارگاه روزانه بین ساعت 8 تا 19 کار می‌کنند.