مسجد جامع، با قدمت 1100 سال بلندترین عمارت قاین
۱۳۹۲/۰۱/۱۱

مسجد جامع قاین، بنایی بسیار قدیمی و در نهایت شکوه و جلال بوده که علاوه بر روحانیت معنوی دارای ظاهری دلچسب و فرح‌انگیز است، امروز با گذشت 1100 سال همچنان این بنا بلندترین عمارت قاین است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه خراسان جنوبی، مسجد جامع قاین در مرکز شهر واقع و به‌صورت دو ایوانی با دو قبله متفاوت در زمینی به مساحت تقریبی 2470 مترمربع و زیربنای 1050 مترمربع بنیان شده است.

عرصه داخلی مسجد در حدود 1200 متر و بقیه زیربنا به انبار و راهروهای ارتباطی اختصاص یافته است. از شاهکارهای معماری این مسجد جامع، ایوان اصلی جبهه غربی بنا است که 18 متر ارتفاع و 11 متر عرض با پوشش چهارطاق و سه فضای گنبدی ایجاد شده و گنبد میانی با جذابیت خاص مزین به مقرنس کاری‌های بسیار ظریف و زیبا به رنگ‌های متفاوت است.

در طرفین این ایوان دو شبستان قرار گرفته که در بخش خلفی هر کدام از آ‌ن‌ها چهار فضا به‌عنوان اتاق ایجاد شده است.

کهن‌ترین نوشته تاریخی بنا کتیبه‌ای سنگی است که در بخش فوقانی محراب ضلع غربی قرار گرفته و نام جمشید بن قارن، سنه 796 ه . ق بر روی آن نقش بسته است که احتمالا تاریخ مزبور زمان تجدید بنا و مرمت‌های انجام شده در این نقطه است.

به گزارش ایسنا، مسجد جامع قاین به‌عنوان اثر ویژه مذهبی با خصوصیات معماری به شماره 295 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و تحت حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.