اردکان؛ مهد مساجد کهن تاریخی
۱۳۹۲/۰۱/۱۱

گروه اجتماعی: اردکان یکی از شهرهای کهن استان یزد است که مساجد تاریخی و قدیمی زیادی را در خود جای داده است که از جمله آن می‌توان به مسجد جامع، مسجد زردگ و مسجد حاج محمد حسین اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شعبه یزد، اردکان یکی از شهرهای کهن استان یزد است که مساجد تاریخی و قدیمی زیادی را در خود جای داده است که از جمله آن می‌توان به مسجد جامع، مسجد زردگ و مسجد حاج محمد حسین اشاره کرد.

فاطمه دانش‌یزدی از پژوهشگران تاریخی یزد در معرفی مسجد جامع اردکان گفت: تاریخچه‌ این مسجد به استناد از زیلوی بافته شده به تاریخ 1038 ق. در قرن یازدهم هجری ساخته شده است.

وی ادامه داد: این مسجد مشتمل بر ایوانی بلند جلوی غرفه‌ها، گرمخانه با طاق و تویزه و قوس‌های بلند است که در اطراف صحن ساخته شده‌اند.

دانش یزدی همچنین در معرفی مسجد حاج محمد حسین نیز گفت: اوّلین مسجد آجری شهر یادگاری از دوران صفوی است که با مالالتّجاره‌ حاج محمدحسین حاج علی اشرف، تاجر اردکانی که از تجارت در هند به دست آورده بود، و به دست استاد حسین معمار بنا شد.

این پژوهشگر گفت: بادگیر هشت وجهی مسجد که زیباترین بادگیر شهر محسوب می‌شود بر فراز بام مسجد خودنمایی می‌کند. مسجد تنها چیزی نیست که به‌همّت این مرد بنا شده، مدرسه، بازار، چهار سوق کوچک، تیمچه و آبانبار از دیگر وقفیّات ایشان در مجموعهی حاج محمد حسین است. محراب آجرکاری این مسجد از شاهکارهای هنر معماری محسوب می‌شود.

مسجد زردُگاز دیگر مساجد مورد اشاره دانش یزدی بود که در این خصوص گفت: مسجد زردُگ در خارج از شهر اردکان، در میان کشتزارها، در جوار روستای قدیمی زردُگ قرار دارد. این مسجد کهن به سبک مساجد قرن 5 و 6 هـ.ق، از گنبدخانه کوچک و محراب گلین، شبستان و صحن کوچک تشکیل شده است. در این مسجد ارزشمند کمترین دخل و تصرّف پدید آمده است.