مسجد جامع بافق؛ بازمانده‌ای از دوران صفویه
۱۳۹۲/۰۱/۱۶

گروه اجتماعی: یکی از پژوهشگران تاریخی یزد به معرفی مسجد جامع بافق پرداخت و گفت: این مسجد از مساجد دوره ‌صفویه است که به همت «ملا محمدباقر» بنا شده است.

فاطمه دانش‌یزدی، از پژوهشگران تاریخی یزد در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شعبه یزد، به معرفی مسجد جامع بافق پرداخت و گفت: این مسجد از مساجد دوره ‌صفویه است که به همت ‌ملا محمدباقر‌ بنا شده است.

وی ادامه داد: مسجد در دو قسمت تابستانه و زمستانه با شبستان و بادگیرهای بزرگ و هشتی بزرگ و ... ساخته شده است. در وسط صحن مسجد، حیاطی سرسبز دیده می‌شود که درختانی از خرما در وسط و حجره‌هایی در اطراف آن قرار دارد.

وی همچنین در معرفی بناهای تاریخی مذهبی بافق به امامزاده عبداللّه اشاره کرد و گفت: مورخان ساختمان امامزاده را متعلق به قرن پنجم ق. می‌دانند. کاشیکاری، تزیینات نقاشی ملا حسن نقاشباشی، گچبری، کتیبه‌ها و ... از هنرهای به کار گرفته شده در ساختمان این امامزاده است.

به گفته وی صاحبنظران احتمال داده‌اند که طرح این ساختمان از روی نقشه و طرح‌های معابد قبل از اسلام ساخته شده باشد و بر این نظرند که شباهتی بین این بقعه با آثار قبل از اسلام وجود دارد که به سبک «میتراییسم» شباهت دارد. گرد‌ بودن گنبد این بنا از نظر معماری در دنیا کم نظیر است و نمای آن زیبایی و شکوه خاصی دارد.